Plnění úkolů obce se nazývá také správní činnost. Správní činnosti vykonávají nebo se na nich podílejí úředníci zařazení do úřadu, do příslušných odborů či oddělení. Pro řádné zabezpečování těchto úkolů obce...
Plnění úkolů obce se nazývá také správní činnost. Správní činnosti vykonávají nebo se na nich podílejí úředníci zařazení do úřadu, do příslušných odborů či oddělení.
Pro řádné zabezpečování těchto úkolů obce úředníci potřebují znalosti o právních předpisech ve veřejné správě i o správním právu, aby při jednání s občany podporovali důvěryhodnost úřadu a obce.
Základní podmínky
Od 1. 1. 2003 plní úkoly obce v samostatné a přenesené působnosti kvalifikovaní úředníci, kteří jsou bezúhonní a splňují podmínku českého občanství nebo trvalého pobytu v ČR a další předpoklady. Úředník, proti němuž je vedeno trestní stíhání pro trestný čin spáchaný úmyslně nebo spáchaný z nedbalosti v souvislosti s výkonem veřejné správy, je převeden na jinou práci. Správní činnosti vykonávají:
- dosavadní úředníci, kteří splňují příslušné předpoklady a mají zvláštní odbornou způsobilost získanou po 24. listopadu 1990, nebo
- noví úředníci, kteří splňují příslušné předpoklady a zejména do 3 měsíců od vzniku pracovního poměru ukončili nebo ukončí vstupní vzdělávání, nebo
- kterým obec uzná, že získali vzdělání, které je vstupnímu vzdělávání rovnocenné, protože je uvedeno ve vyhlášce č. 511/2002 Sb., nebo
- kteří získali obsahem a rozsahem podobné vzdělání vstupnímu vzdělání a kterým bylo vydáno Ministerstvem vnitra osvědčení o uznání rovnocennosti vstupního vzdělání nebo osvědčení o uznání rovnocennosti části vstupního vzdělání.
Všichni úředníci jsou a budou vzděláváni podle plánu vzdělávání na aktualizačních a specializačních vzdělávacích kursech zaměřených na příslušnou správní činnost, případně absolvují jazykové kursy. Někteří úředníci se navíc připravují a skládají zkoušku zvláštní odborné způsobilosti pro vybrané správní činnosti, nebo jim musí být uznáno vzdělání rovnocenné zvláštní odborné způsobilosti. Zkouška není předepsána pro přípravu podkladů pro zasedání zastupitelstva nebo rady a pro plnění úkolů vyplývajících z usnesení zastupitelstva a rady, například pro zabezpečování veřejných zakázek a uzavírání smluv, pro přípravu obecně závazné vyhlášky obce nebo pro rozhodování o poskytování informací nebo při podílení se na plnění úkolů zaměstnavatele.
Speciální příprava
Některé plnění úkolů obce vyžaduje od úředníků přípravu a ověření zvláštní odborné způsobilosti. Jde o vybrané správní činnosti specifikované ve vyhlášce č. 512/2002 Sb. Týká se to např. následujících úseků státní správy a samosprávy: Rozhodování a dozor v silničním hospodářství a v silniční dopravě, finanční hospodaření obce, správa daní a poplatků, územní plánování, územní a stavební řízení, řízení o dávkách a službách sociální péče, řízení o státní sociální podpoře, rozhodování a terénní sociální práce při sociálně právní ochraně dětí a výkon opatrovnictví a poručenství, rozhodování, kontrola a evidence civilní služby, správa živnostenského podnikání, příprava a realizace krizových opatření, přestupkové řízení, správa matrik, evidence obyvatelstva, tvorba havarijních a povodňových plánů, správní rozhodování ve vodním hospodářství, v lesním hospodářství, ochraně přírody, nakládání s odpady, ochraně zemědělského půdního fondu.
Správní činnosti stanovené uvedenou vyhláškou pro obec zabezpečují úředníci, kteří dosáhli nebo dosáhnou v požadovaných lhůtách následující kvalifikace:
- prokázali příslušnou zvláštní odbornou způsobilost ode dne účinnosti zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, nebo
- získali vysokoškolské vzdělání v oborech a studijních programech uvedených ve vyhlášce č. 511/2002 Sb. a bylo jim uznáno územním samosprávným celkem, popř.
- jim bylo vydáno Ministerstvem vnitra osvědčení o uznání rovnocennosti jiného vzdělání nebo jeho části, než které je uvedeno ve vyhlášce č. 511/2002 Sb., které úředník získal, nebo
- vykonávali správní činnosti k 1. 1. 2003 a prokážou se zkouškou do 30. 6. 2005, nebo
- vykonávají správní činnosti po 1. 1. 2003 a prokážou se zkoušku do 18 měsíců od vzniku pracovního poměru nebo ode dne výkonu správních činností, pro něž je zkouška předepsána. Pokud úředníkům lhůta 18 měsíců pro vykonání zkoušky uplyne před 30. 6. 2005, prodlužuje se o rok, tj. z 18 na 30 měsíců. To znamená, že pokud úředníkovi vznikne pracovní poměr do konce roku 2003, činí lhůta pro prokázání zkoušky 30 měsíců.
Vedoucí odborů, oddělení a tajemník rovněž skládá zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, tak jak je uvedeno výše. Pokud vykonává jeden úředník více správních činností v obcích, v nichž není zřízen více než jeden odbor, nebo v obcích, v nichž není zřízen pověřený obecní úřad, určí tajemník nebo starosta, jestliže nemá tajemníka, pro kterou správní činnost bude mít úředník zvláštní odbornou způsobilost. Pokud má obec alespoň dva odbory nebo pověřený obecní úřad, musí mít úředník jednu zkoušku z obecné části a zkoušky ze zvláštní části pro každou správní činnost, kterou vykonává. Jestliže správní činnost vykonává úředník, kterému vznikne do 31. 12. 2007 nárok na starobní důchod, nemusí skládat zkoušku, jestliže o to sám nepožádá.
Vedoucí odborů a oddělení
Odbory a oddělení mohou řídit vedoucí odborů a oddělení, kteří splňují příslušné předpoklady, zejména za následujících podmínek:
každý jmenovaný vedoucí úředník předloží negativní lustrační osvědčení,
nový vedoucí odborů a oddělení po 1. 1. 2003 musí uspět ve výběrovém řízení,
každý vedoucí odboru a oddělení musí mít vzdělání vedoucích úředníků,
každý vedoucí odboru a oddělení musí mít zvláštní odbornou způsobilost pro speciální správní činnosti. To znamená:
Pokud byl vedoucím odboru nebo vedoucím oddělení k 1. 1. 2003, dokončí do konce roku 2006 kursy obsahující obecnou a zvláštní část vzdělání vedoucích úředníků, nebo
prokáže obci, že získal vzdělání rovnocenné obecné části vzdělávání vedoucích úředníků.
Noví vedoucí odborů a oddělení, kteří po 1. 1. 2003 uspěli ve výběrovém řízení, absolvují a do 2 let od vzniku pracovního poměru dokončí kursy vedoucích úředníků.
Vedoucí odboru a oddělení, který má zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, ji musí mít složenou po 24. 11. 1990.
Vedoucí odboru a oddělení, který nemá platnou zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, se prokáže zkouškou zvláštní odborné způsobilosti z obecné části a ze zvláštní části aspoň pro jednu správní činnost z těch činností, které vykonávají jeho podřízení. Vedoucí odboru nebo oddělení, kterému vznikne do 31. 12. 2007 nárok na důchod, nemusí absolvovat vzdělání vedoucích úředníků.
Kdo je tajemníkem
Pro tajemníka platí uvedené podmínky obdobně. Tajemník ale skládá zkoušku zvláštní odborné způsobilosti pouze z obecné části. Po 1. 1. 2003 může být jmenován tajemníkem pouze vedoucí zaměstnanec nebo úředník nebo dlouhodobě uvolněný člen zastupitelstva. Podmínkou je tříletá praxe v uvedených funkcích v posledních osmi letech před jmenováním do funkce. Úředník obce a kraje může být tajemníkem, pokud splňuje tříletou praxi při výkonu správních činností. Tuto praxi může obdobně splňovat také státní úředník, např. bývalý úředník okresního úřadu.
Náklady na kvalifikované plnění úkolů obce úředníky hradí obec. Kursy vstupního a průběžného vzdělávání, přípravy a ověření zvláštní odborné způsobilosti a kursy vedoucích úředníků obec nebo kraj zabezpečuje u vzdělávacích institucí, kterým byla udělena platná akreditace. Vzdělávacími institucemi mohou být také obce nebo kraje. Obci nevzniknou náklady na kursy u těch úředníků, kteří mají platnou zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, prokázali obci, že získali vzdělání v magisterských nebo bakalářských studijních programech stanovených příslušnou vyhláškou rovnocenné uvedenému kursu, resp. jeho příslušné části, nebo získali od Ministerstva vnitra osvědčení, že obsah a rozsah vzdělání, které získali v jiných studijních programech, oborech nebo kursech, je rovnocenné uvedenému kursu, případně jeho příslušné části.
Vedoucí odboru či oddělení a tajemník je povinen setrvat v pracovním poměru po dobu tří let ode dne skončení kursu vedoucích úředníků a vedoucích úřadů. Pokud takový vedoucí úředník rozváže pracovní poměr před skončením této doby, je povinen hradit obci náklady vynaložené na jeho vzdělání nebo jejich poměrnou část ze zákona. Pouze vedoucí úředníci, kteří by byli vzděláváni nad rámec plánu vzdělávání, tj. nad limit 18 dní v průběhu tří let, jsou k náhradě nákladů na vzdělávání povinni stejně jako zaměstnanci, kteří nejsou úředníky. Další novinkou je povinnost přihlížet k rovnoměrnému zastoupení mužů a žen mezi úředníky a mezi vedoucími odborů a oddělení. Pokud úředníkovi vznikne pro plnění pracovních úkolů škoda, má nárok na její náhradu od obce.
Eva Šromová
právnička
Všichni úředníci jsou a budou vzděláváni podle plánu vzdělávání na aktualizačních a specializačních vzdělávacích kursech zaměřených na příslušnou správní činnost, případně absolvují jazykové kursy.