01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

CO TO JE ŠKOLA PRO VŠECHNY?

Každá škola by měla být pro všechny, a přece tomu tak vždycky není. Důvodů proč je nesčetně. Jakou koncepci musí připravit vedení školy, na co všechno musí být učitelé připraveni, jakým směrem se má ubírat jejich...

Každá škola by měla být pro všechny, a přece tomu tak vždycky není. Důvodů proč je nesčetně.

Jakou koncepci musí připravit vedení školy, na co všechno musí být učitelé připraveni, jakým směrem se má ubírat jejich další vzdělávání, jak mají navazovat kontakty s rodiči, aby škola dávala všem svým žákům stejnou šanci? Na tyto nelehké otázky hledají odpověď lidé zapojení do projektu Škola pro všechny, který před dvěma lety otevřela Nadace Open Society Fund a nyní jej organizačně zajišťuje sdružení AISIS. Zapojeno je do něj osm základních škol z různých koutů republiky, převážně s vysokým počtem žáků romského původu. Projekt totiž hledá cesty, co všechno je třeba udělat, aby se škola změnila v centrum, kde spolu žijí a pracují ve vstřícné atmosféře příslušníci různých kultur.

"Zásadou je, že škola nesmí nikoho znevýhodňovat, všichni v ní musí dostat maximální šanci uplatnit své schopnosti," říká garant projektu Pavla Polechová. "Znamená to, že u každého dítěte musí učitelé napřed najít jeho silné a slabé stránky. To nejlepší v něm ještě posílit, slabším stránkám pomoci."

Princip, který by měl platit pro každou školu, zkoumá projekt především ve školách s větším počtem romských žáků proto, že jsou v nich jednotlivé kroky hmatatelnější. Každá z pilotních škol má k dispozici nejen pomoc v podobě romského lektora a psychologa, kteří pomáhají učitelům přiblížit rozdílné pohledy a názory minority, ale hlavně širokou nabídku vzdělávacích aktivit pro pedagogy. Hrazený systém seminářů, které jim přiblíží nejmodernější vzdělávací trendy, posílí psychologické a sociologické zázemí.

Jednou z osmi škol, zapojených do projektu, je Základní škola Vranovská v Brně, která je zároveň školou s rozšířenou výukou hudební výchovy. Její hudební třídy sklízejí úspěchy doma i v zahraničí.

Právě tato skutečnost potvrzuje, že škola může mít svá specifika a přitom vycházet vstříc žákům s rozdílným zázemím i zaměřením.

"Jsme škola jako každá jiná," uvedla její ředitelka Jana Foltýnová. "Musíme si zvyknout na to, že vstup do EU bude do našich škol přivádět stále více dětí různých národností a kultur. Projekt nám pomáhá se na tuto situaci připravit."
-št-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down