V České republice je zhruba devět miliónů uživatelů mobilních telefonů, kteří za rok pošlou zhruba asi miliardu SMS zpráv. Tato značná převaha a zdomácnění mobilních telefonů i u starší generace v menších obcích (natož u...
V České republice je zhruba devět miliónů uživatelů mobilních telefonů, kteří za rok pošlou zhruba asi miliardu SMS zpráv.
Tato značná převaha a zdomácnění mobilních telefonů i u starší generace v menších obcích (natož u mladších občanů) je velkou příležitostí. Již nyní mobilní veřejná správa funguje v běžné praxi několika obcí.
VÝHODY A PŘÍNOSY
Výhody a přínosy mobilní veřejné správy jsou:
výhody z hlediska občana,
konkrétní úspory a výhody pro úřady a obce, bez nichž by byla existence obdobného systému bezpředmětná.
První velká výhoda z hlediska občana je dostupnost interaktivní komunikace s úřady pro mnohem více občanů. Dále to jsou jednoduchost a rychlost. Napsat stručný dotaz formou SMS zprávy lze v podstatě kdekoliv a kdykoliv. Pokud bychom vzali v potaz i cenu za korespondenční lístek či telefonní hovor (ne vždy dostane odpověď ihned), je jednotková cena za SMS zprávu ve výši 1 až 2 Kč poměrně výhodné řešení. Nakonec je to i lepší komunikace s mladší generací, která má obecně menší zájem o dění v obci.
Důležitým přínosem je i to, že je to komunikace osobní, která má význam především při krizových situacích, kdy je třeba informovat jen vybranou komunitu (záchranáře, obyvatele jednoho sídliště apod.).
Z hlediska veřejné správy jsou na prvním místě též cenové úspory (interní komunikace a zasílání základních odpovědí občanům) v porovnání s voláním za cenu několika korun v případě spojení pevná linka - mobil i několik desítek korun.
Každý úřad by měl mít vyhrazené určité oficiální propagované číslo, na které by přijímal SMS dotazy od občanů a z něhož by zprávy odcházely. Doporučuje se použití speciální komunikační aplikace, která monitoruje a archivuje komunikaci s občany (příchozí a odchozí zprávy). Tento postup jzabrání zneužití služebního přístroje pro osobní účely.
SMS DOTAZY A MOBILNÍ PRŮZKUMY
První možností je příjem SMS dotazů od občanů. Občan pošle SMS zprávu se svým dotazem a následnou odpověď od úřadu může dostat jako krátkou textovou zprávu, e-mail či papírovou odpověď. (Příklady pro SMS upozornění: Chybí potvrzení XY. Zastavte se pro vaše oprávnění. Vaše licence již vypršela, je třeba ji obnovit atd.) Často si i jednodušší dotazy vyžádají mnohem delší odpověď. Tato funkce je v podstatě obdobou klasického poštovního klienta.
Mnohem zajímavější je využití pro nejrůznější ankety. Pomocí informačních kanálů (obecní rozhlas, tisk, rozhlas, letáky, cílený výlep, internetové stránky, včetně níže uvedených SMS zpráv) vyhlásí obec veřejný průzkum názorů, např. s možnostmi Ano/Ne nebo A, B, C.
INFORMAČNÍ KANÁL
Kvůli rychlosti, s jakou si lidé vyměňují v současné době krátké textové zprávy, dojdet k dalšímu fenoménu. Občané budou od orgánů veřejné správy vyžadovat informace nejen kvalitní a ověřené, ale též aktuální a doručené co nejdříve. Při tom má m-government důležitou roli ve dvou aspektech:
poskytování samotných informací (nepůjde voda od do, komunální sběr odpadu),
poskytování informací o existenci, resp. aktualizaci určitých dat (změnily se podmínky odvozu odpadu, více na...).
Za předpokladu respektování zákona o ochraně osobních údajů mohou obce cíleně informovat nejen jednotlivé občany, ale i konkrétní skupiny s určitými vlastnostmi (obyvatele městské části, živnostníky, provozovny, uživatele obecního vodovodu, vlastníky studní, zájemce o zasedání obecní rady apod.).
MOBILNÍ ADMINISTRATIVA
Mobilní administrativa se vzhledem k povaze činností dělí na: mobilní poštu, mobilní informační kanál, mobilní sběr dat.
Mobilní pošta představuje přístup k e-mailové schránce pracovníků veřejné správy v podstatě odkudkoliv prostřednictvím mobilních zařízení, které se již běžně používají.
Mobilní informační kanál má dvě úrovně: sdílení krátkých, ale urgentních informací formou SMS zprávy a sdílení celých dokumentů.
V tomto případě lze též integrovat data z více zdrojů (zápisy z jednání, programy jednání, vývěsky, monitoring tisku apod.). S aktuálními informacemi se mnohem lépe rozhoduje.
Mobilní sběr dat značně zjednodušuje samotný proces sběru údajů v terénu (např. pracovník České obchodní inspekce, finančního úřadu) a jejich následný přepis do elektronické formy. To může být v některých případech stejně časově náročný krok jako faktický sběr. Díky mobilním aplikacím lze tyto dva kroky sloučit do jednoho: S využitím PDA (a mobilního telefonu) je možno výsledky zaznamenat na místě a odeslat je do centrálního zdroje buď ihned či krátce po návratu do kanceláře.