Bezúplatné poskytování údajů z katastru nemovitostí je stále žhavé téma. Proto se k němu vracím ještě jednou.Ve svém článku Údaje bezplatně (viz Moderní obec č. 3, str. 28) s odkazem na § 13 odst. 3 zákona o obcích jsem uvedla, že kvalifikovanou žádostí vůči Českému úřadu zeměměřickému a...
Bezúplatné poskytování údajů z katastru nemovitostí je stále žhavé téma. Proto se k němu vracím ještě jednou.
Ve svém článku Údaje bezplatně (viz Moderní obec č. 3, str. 28) s odkazem na § 13 odst. 3 zákona o obcích jsem uvedla, že kvalifikovanou žádostí vůči Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu (podle vyhlášky o poskytování údajů z katastru nemovitostí, tj. vyhlášky č. 162/2001 Sb.) je možno získat pro obec údaje z katastru nemovitostí bezplatně.
Objevil se však názor Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, v němž se mimo jiné konstatuje: "Na základě výše uvedeného lze dovodit, že obcím lze poskytnout bezúplatně údaje z katastru nemovitostí pouze tehdy, jestliže údaje z katastru nemovitostí obce potřebují pro výkon jejich samostatné působnosti (§ 84, § 85 a § 102 zákona o obcích) nebo pro výkon přenesené působnosti, kterou obce vykonávají na základě jiného zákona (např. stavebního zákona). Zákon o obcích ani jiný právní předpis nestanoví, že by obce měly právo na bezúplatné pravidelné poskytování aktualizovaných počítačových souborů celých katastrálních území s údaji ze souboru popisných nebo ze souboru geodetických informací katastru nemovitostí." (Některé části citace zvýraznila autorka - pozn. redakce.)
K uvedenému výkladu je nutno říci následující:
- Ve výkladu je zcela chybně citován zákon o obcích. Uvedené § 84 a § 85 upravují nikoliv samostatnou a přenesenou působnost, ale pravomoc zastupitelstva obce a § 102 pak pravomoc rady obce. Jinými slovy citované paragrafy upravují rozdělení rolí příslušných orgánů obce, a neupravují (a už vůbec ne taxativně) působnost obce.
Působnost obce upravuje § 7 odst.1 a 2 zákona o obcích: Odst. 1 věta první: "Obec spravuje své záležitosti samostatně (dále jen "samostatná působnost"). Odst. 2: "Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánu obce, vykonává tento orgán jako svou přenesenou působnost (§ 61 a násl.). Celou úpravu působnosti doplňuje § 8: "Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost".
Co z toho vyplývá?
To, že obec nevykonává nic jiného, než samostatnou nebo přenesenou působnost. Tedy cokoli co vykonává, vykonává jako součást své samostatné působnosti (zakládá obchodní společnosti, prodává majetek, pronajímá majetek, kupuje nemovitosti, bere si úvěry atd.), anebo jako součást působnosti přenesené (stavební řízení, matriky, přestupkové řízení atd.). Nemůže se stát, že by obec něco vykonávala mimo tyto působnosti. Pokud Český úřad zeměměřický a katastrální uvádí, že údaje náleží "pouze" při těchto působnostech, pak říká, že údaje náleží obci vždy - jen si to patrně neuvědomuje.
- Druhá část výkladu: "Zákon o obcích ani jiný právní předpis nestanoví..." atd. je rovněž nesprávná. Zákon o obcích v § 13 odst. 3 to říká dost přesně. Zákonodárce pochopitelně nevypočítal taxativně druhy údajů, na které má obec právo. Uvedl však "údaje z katastru nemovitostí", tj. logicky všechny. Zda jich některá obec vyžaduje mnoho a jiná málo, to už vyplývá z jejích potřeb. Je také logické, že musí pak poskytnout katastrálnímu úřadu potřebný čas ke zpracování. Platit je však nemusí. Domnívat se však, že úřad musí údaje poskytnout bezúplatně až poté, co jsou tyto údaje v zákoně taxativně vyjmenovány, je chybné. Zákon stanoví jasnou konstrukci:
- co jsou to údaje z katastru nemovitostí (tj. to, co katastry jako údaje zaznamenávají a vedou),
- obec má právo na bezúplatné využití všech těchto údajů (§ 13 odst. 3 zákona o obcích), tedy má právo na jejich bezúplatné obdržení,
- obec vykonává vždy buď samostatnou nebo přenesenou působnost, tedy bezúplatnost se vztahuje na každou její činnost,
- vyhláška o poskytování údajů z katastru nemovitostí stanoví pravidla pro toho, kdo žádá (§ 5) - musí se na zákon o obcích odvolat.
Proč to zákon takto stanovil?
Je to velmi jednoduché - obec není osoba soukromého, ale veřejného práva. Podobně jako stát či kraj. Bylo by proto podivné, aby platila za poskytování informací jako soukromý subjekt, když vykonává svou činnost v obecném zájmu. Ba co víc. Má povinnost tuto činnost vykonávat. Zákonodárce proto logicky usoudil, že peníze z jednoho veřejného rozpočtu přelévat do druhého veřejného rozpočtu je nesmyslné. Je také nesmyslné, aby katastrální úřady hledaly překážky tam, kde by měla postačit logika věci. Je však pravda, že zákon mohl být jasnější, to znamená, že měl přímo stanovit subjekty, kterým se poskytují informace bezúplatně. Odpadly by tím výkladové dohady.
Co když platbu přesto požaduje?
Když nepomůže ani vysvětlení, ani kvalifikovaná žádost, ani nadřízený příslušného úředníka, mohu doporučit cestu práva - uhradit požadovanou částku, aby obec nemusela čekat a potřebné informace získala, a následně zažalovat stát - příslušný katastrální úřad o vydání bezdůvodného obohacení. Osobně bych neměla obavy o výsledek podobného sporu.
Jana Hamplová,
advokátka,
stálá spolupracovnice redakce