01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Města nedokážou specifikovat své požadavky

První náměstek primátora města Zlína Martin Janečka chce společně s týmem poradců připravit plán vícezdrojového financování investic pro město Zlín. Na další podrobnosti jsme se ho zeptali v následujícím rozhovoru.Jaké zdroje využívá město Zlín pro financování svých projektů?Naše město v posledních...

První náměstek primátora města Zlína Martin Janečka chce společně s týmem poradců připravit plán vícezdrojového financování investic pro město Zlín. Na další podrobnosti jsme se ho zeptali v následujícím rozhovoru.
Jaké zdroje využívá město Zlín pro financování svých projektů?

Naše město v posledních dvou letech hospodaří s přebytkovým rozpočtem. Také pro rok 2003 je plánován přebytek hospodaření ve výši 71 miliónů korun. Tato skutečnost se nijak negativně neprojevuje v investicích města. V letech 2001 a 2002 bylo ve Zlíně proinvestováno zhruba 600 miliónů korun. A pro období 2003 - 2006 je počítáno s investicemi ve výši 1,200 miliónů korun. Náš roční rozpočet je zhruba 1,250 miliónů korun. Město na financování investic používá vlastní zdroje - což je část daňových příjmů a veškeré kapitálové příjmy, dále dotace z fondů a ze státního rozpočtu a bankovní úvěry.
Obce si mohou půjčit od kohokoliv na cokoliv a za jakýchkoliv podmínek. Co převažuje při rozhodování o výběru banky v případě vašeho města?
Zlín má velmi nízkou míru zadluženosti. Dluhová služba města je v současné době ve výši 7,5 % z ročních příjmů. Na konci roku 2004 dosáhne 4 %. Ministerstvo financí připouští možnost dluhové služby do výše 20 % ročních příjmů města či obce. Z těchto údajů vyplývá, že naše město je velmi konzervativní v oblasti bankovních úvěrů. A pokud chce využít úvěrových prostředků, klade velký důraz na kvalitu bankovního domu, na jeho stabilitu, na úrokovou sazbu a trvá také na možnosti předčasného splacení úvěru bez sankčních poplatků.
Nabídky bank zahrnují kromě půjček celou škálu dalších produktů - počínaje poradenstvím, vklady, přes investiční bankovnictví až po pojištění, leasing a další služby. Které z nich využívá Zlín a na jaké účely?
Těchto služeb využíváme minimálně. V současné době si však chci jako první náměstek primátora zodpovědný za hospodaření města ustavit tým poradců, jehož hlavní náplní bude připravit plán vícezdrojového financování investic a uskutečnit reformu provozních výdajů města.
Domníváte se, že banky jsou schopny připravit i speciální produkt na míru té které obce?
Nabídka bankovních služeb je na velmi slušné úrovni a banky jsou schopny takové produkty připravit. Podle mého názoru však města nedokáží přesně specifikovat své požadavky. Proto je do budoucna nutné, aby na co nejširší úrovni spolupracovala s kvalitními odborníky, kteří dokáží navrhnout, jaký typ financování investice je pro ně nejvýhodnější.
Jsou bankovní služby pro města a obce výhodné?
V bankovním sektoru dnes existuje široká škála nabídek. Jsou mezi nimi také služby velmi výhodné. Jsou však časově ohraničené, a proto je nutné zvažovat, zda-li přijmout výhodnou nabídku vymezenou časovým úsekem, nebo volit trvalou a dlouhodobou spolupráci s bankovním domem, byť nedává nabídky tak výhodné ve srovnání s nabídkami časově omezenými.
Jak nakládá město Zlín s cennými papíry, které získalo v kupónové privatizaci?
Některé cenné papíry si město ponechalo s tím, že se je snaží zhodnocovat prostřednictvím svých společností, které díky těmto cenným papírům vlastní. Některé cenné papíry město Zlín také prodalo, a to hlavně takové, u kterých bylo dlouhodobě vidět, že z nich nebyl dostatečný příjem do městského rozpočtu a spíše tyto společnosti město zatěžovaly.
Máte nějakého profesionálního správce, který se zabývá správou a zhodnocením volných finančních prostředků?
V současné době nespolupracujeme se žádným profesionálním správcem. Jak jsem již uvedl, chceme ustavit tým poradců z bankovních kruhů, který by hledal způsoby financování jednotlivých investic a dalších věcí z hlediska potřeb našeho města.
Jaké priority v oblasti financování jste si zvolil při nástupu do funkce?
Priority jsou jasné. První je reforma veřejných financí s důrazem na snížení provozních nákladů magistrátu a posílení jeho investičních výdajů. Druhou je změna ve financování našich městských příspěvkových organizací, ať už jsou to filharmonie, divadlo či zoologická zahrada. Snad i zvolit transformaci těchto společností z příspěvkových na obchodní společnosti. Třetí prioritou je nalézt vícezdrojové financování v oblasti investic pro město Zlín.
Banky obvykle tvrdí, že obce jsou pro bankovní sektor dobrou klientelou. Platí to i obráceně?
Bankovní domy sice tvrdí, že města jsou dobrou klientelou, ale neříkají, že taková jsou všechna města. Já si také nemyslím, že všechny banky jsou dobrým partnerem pro město. Je opravdu třeba zvažovat a hledat trvalou spolupráci. Nehledat služby, které jsou pro banky sice velmi nevýhodné, ale nabízejí je proto, aby přilákaly více klientů. Potom se zákonitě dostávají do určitých problémů s vlastním financováním.
Lýdia Stoupová

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down