01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozdíly v dopravní obslužnosti mezi regiony ještě zůstanou

Finanční podíl obcí na zabezpečení ostatní dopravní obslužnosti by letos měl být o zhruba polovinu nižší než v uplynulém roce. Potvrzuje to i náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek. Pojem základní dopravní obslužnosti pro veřejnou linkovou dopravu i pro veřejnou drážní osobní dopravu je v...

Finanční podíl obcí na zabezpečení ostatní dopravní obslužnosti by letos měl být o zhruba polovinu nižší než v uplynulém roce. Potvrzuje to i náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek.

Pojem základní dopravní obslužnosti pro veřejnou linkovou dopravu i pro veřejnou drážní osobní dopravu je v zákoně o silniční dopravě (§ 19a odst. 1) a v zákoně o drahách (§ 39b odst. 1) vymezen jednoznačně a shodně: "Základní dopravní obslužnost území kraje je zajištění přiměřené dopravy po všechny dny v týdnu z důvodu veřejného zájmu, především do škol, do úřadů, k soudům, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a do zaměstnání, včetně dopravy zpět, přispívající trvale únosnému rozvoji tohoto územního obvodu".

"Stávající definice základní a ostatní dopravní obslužnosti plně umožňuje zabezpečení dopravní služby v rozsahu, který je pro daný region potřebný a požadovaný. Problémem v zabezpečení určitého rozsahu dopravní obslužnosti však jsou finanční prostředky na úhradu prokazatelné ztráty," vysvětluje náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek. "Při tvorbě státního rozpočtu v oblasti účelově vázaných prostředků na úhradu prokazatelné ztráty vzniklé dopravci plněním smlouvy o závazku veřejné služby bylo pro letošní rok uvažováno se zachováním stejného rozsahu dopravního zabezpečení, který byl realizován v roce 2002, s tím, že částka na úhradu ztrátovosti pro kraje byla posílena o 19 procent proti rozpočtované částce na okresní úřady v roce 2002. Toto posílení bylo směrováno na vyrovnání podmínek jednotlivých okresů, což znamená, že kraje navíc uhradí zhruba 50 procent prokazatelné ztráty, kterou v roce 2002 hradily obce, a dále na utlumení inflačních tlaků na nákladové vstupy veřejné autobusové dopravy ve výši přibližně 2,5 procenta," doplnil náměstek ministra.

Podle něho se tedy i pro letošní rok počítá s tím, že se obce opět formou smluv přímo finančně zúčastní zabezpečení ostatní dopravní obslužnosti. Ovšem ve zhruba polovičním rozsahu, než tomu bylo v minulých letech. Přitom loni obce uhradily prokazatelnou ztrátu z provozu veřejné linkové autobusové dopravy ve výši 560 miliónů korun. Do této částky však nebyla započtena úhrada ztrátovosti městských hromadných doprav.

Na krytí prokazatelné ztráty ze zajišťování základní dopravní obslužnosti autobusovou dopravou byla pro rozpočty krajů rozpočtována částka 2785,4 miliónu korun, tedy o 438,8 miliónu více, než činil součet rozpočtovaných částek v roce 2002 v kapitolách okresních úřadů. Mimo tuto částku je krajům rozpočtována ze státního rozpočtu i částka na částečnou úhradu prokazatelné ztráty z provozu osobních a spěšných vlaků ve výši 2246,9 miliónu korun.

Ing. Vojtěch Kocourek ovšem upozorňuje na fakt, že podle zákona o krajích o rozsahu základní dopravní obslužnosti rozhoduje zastupitelstvo kraje. Je proto věcí té které obce, jak si tento rozsah pro své občany s příslušnými útvary kraje vyjedná. Náměstek ministra přitom připouští, že tak jako dříve existovaly určité rozdíly v rozsahu a úrovni základní dopravní obslužnosti mezi bývalými okresy, určitě budou v tomto směru dále přetrvávat rozdíly jak mezi kraji, tak mezi jednotlivými oblastmi uvnitř krajů.

Rozdíly podle náměstka ministra zůstanou i v různém podílu obcí na úhradě prokazatelné ztráty. Ing. Vojtěch Kocourek k tomu dodává: "Okresní úřady, které do konce roku 2002 smluvně zabezpečovaly základní dopravní obslužnost, totiž postupovaly ve stanovení rozsahu této dopravní služby - a tedy i v úhradě prokazatelné ztráty - rozdílně. Tím mezi obcemi vznikly diference v jejich různém podílu na úhradě prokazatelné ztráty. Pro možnost vyrovnání těchto rozdílů mezi obcemi byly státním rozpočtem zvýšeny krajům prostředky na tuto úhradu s tím, že zhruba 50 procent prokazatelné ztráty, kterou v minulých letech hradily obce, přejde na kraje. Příslušné spoje jsou proto letos převedeny z ostatní obslužnosti do základní obslužnosti. Tento akt ovšem neznamená, že žádné rozdíly již nebudou. V současné době některé kraje jdou nad rámec uvažovaného a rozpočtově pokrytého úmyslu vyrovnání a uvolňují své vlastní prostředky na krytí ztrátovosti tak, aby úplně minimalizovaly účast obcí. Tento postup je plně v souladu se zněním zákona o silniční dopravě."

Na otázku, jestli se vznikem obcí s rozšířenou působností, tedy jakýchsi "malých okresů" nenastane potřeba, aby do těchto nových center směřovalo více linek, a zda to nevyvolá tlak na vyšší dotace ze státního rozpočtu, náměstek ministra odpověděl: "Určité takové úpravy některých linek veřejné osobní dopravy, a to jak směrově, tak kapacitně, lze předpokládat. Krajské úřady, které odpovídají za vyváženost, dostupnost i rozsah dopravní obslužnosti, mají možnost reagovat na případné nové přepravní nároky a určité změny provést k vyhlášeným termínům změn jízdních řádů. Prvně mohly využít termínu 2. března 2003, další termín připadá na letošní

15. červen. Dopravní toky lze uzpůsobit pro potřeby dopravního zajištění těchto obcí bez nároku na další dotace ze státního rozpočtu."

Ivan Ryšavý

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down