01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Samospráva - náš velký spojenec

Ministerstvo informatiky má za sebou první čtvrtrok oficiální existence. Do svojí činnosti soustředilo podstatnou část aktivit, které v minulých letech utvářely informační systém veřejné správy. Dává těmto aktivitám jednotný rámec a rozšiřuje je o nové prvky vycházející z praktických potřeb tohoto...

Ministerstvo informatiky má za sebou první čtvrtrok oficiální existence. Do svojí činnosti soustředilo podstatnou část aktivit, které v minulých letech utvářely informační systém veřejné správy. Dává těmto aktivitám jednotný rámec a rozšiřuje je o nové prvky vycházející z praktických potřeb tohoto systému. Ministr Vladimír Mlynář je mužem, který zosobňuje kontinuitu tohoto vývoje.

Jak jste přistupovali k vytváření organizační struktury nového ministerstva? Které priority jste stanovili pro letošní rok?

Organizační struktura vychází z věcné struktury kompetencí, které pro ministerstvo vyplývají z příslušných zákonů. Proto má tři odborné sekce.

Sekce e-governmentu řeší problematiku elektronizace správních agend, vytváří legislativu pro elektronický obchod a e-government a zabývá se i podporou rozvoje počítačové gramotnosti. Sekce informačních systémů veřejné správy realizuje program budování intranetu veřejné správy, metodicky řídí atestace informačních systémů a provádí kontrolu dodržování standardů ISVS. Sekce elektronických komunikací a poštovních služeb se zabývá přípravou českého telekomunikačního a poštovního trhu na vstup do Evropské unie, vytváří příslušnou legislativu a spravuje problematiku elektronického podpisu.

Důležitým úkolem pro letošní rok je připravit nový zákon o elektronických komunikacích, zpracovat analýzu tzv. životních situací a na jejím základě stanovit strategii konkrétních kroků při elektronizaci správních agend, výrazně pokročit v budování intranetu veřejné správy a zahájit činnost portálu veřejné správy, dokončit Bílou knihu o elektronickém obchodu a začít postupně odstraňovat stávající bariéry rozvoje elektronického obchodu v ČR a také formou konkrétních projektů podpořit rozšiřování počítačové gramotnosti.

Během příštích čtyř let máte v úmyslu elektronizovat alespoň čtvrtinu všech správních agend. Zdá se, že favoritem se stávají daňová přiznání DPH, u nichž probíhá zkušební provoz a se zavedením se počítá od roku 2004. Proč?

Příprava elektronizace daňové agendy je v pokročilém stádiu a prvním konkrétním výsledkem, "viditelným" pro občany, bude v brzké době možnost elektronického podání přiznání k DPH. Tato agenda tvoří největší podíl na objemu činnosti daňové správy. V krátkém časovém odstupu bude následovat možnost elektronického přiznání k dani silniční a k dani z nemovitostí. Z hlediska elektronizace jsou nejsložitější daňovou agendou daně z příjmů, neboť přiznání k nim obsahují řadu příloh. Očekáváme však, že se všechny zbylé problémy podaří vyřešit do konce letošního roku tak, aby přiznání k dani z příjmu za rok 2003 bylo možné podat elektronicky. Co se týče trestního rejstříku, příslušná novela zákona v současné době prochází legislativním procesem. Je pravděpodobné, že v průběhu letošního roku vznikne možnost dálkového přístupu do rejstříku trestů alespoň pro subjekty státní správy.

Jaká je bilance elektronického tržiště za rok 2002?

Elektronické tržiště pro subjekty veřejné správy funguje na základě usnesení vlády od 1. září roku 2002. První tři měsíce bylo provozováno dvěma společnostmi, v prosinci k nim přibyly další čtyři společnosti. Souhrnně za čtyři měsíce obchodování bylo uskutečněno téměř 1900 obchodů v celkové výši 92 miliónů korun. Po počátečním váhání se úřady veřejné správy rychle učí využívat výhod, které jim elektronické tržiště přináší zejména šíří nabídky a úsporou času. Pro letošní rok předpokládáme stabilizaci provozu elektronického tržiště, prosazení se nových provozovatelů a postupné snižování obchodní marže. Připravujeme též novou právní úpravu, která zohlední získané zkušenosti a připomínky.

V minulém roce se do jisté míry "tahounem" elektronizace veřejné správy stalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Jak se rozvíjí vaše vzájemná spolupráce?

Spolupráce s MPSV je velmi intenzívní. Například v zmíněném elektronickém daňovém přiznání se bude jako identifikátor elektronického podpisu podávající osoby používat tzv. číslo sociálního pojištění, vydávané tímto ministerstvem.

Znáte už reakce zástupců samosprávy na vznik Ministerstva informatiky?

Jsou převážně pozitivní. Lze je charakterizovat i jako očekávání racionálních řešení pro jejich práci. Pochopitelně zavádění informačních technologií do praxe hodně závisí na konkrétních lidech, na jejich aktivitě, tvořivosti a otevřenosti novým věcem. V tom se jednotlivé úřady samosprávy logicky liší. Obecně je možno říci, že samospráva patří k našim největším spojencům při budování

e-governmentu v ČR.

Svatopluk K. Jedlička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down