Novela zákona č. 128/2000 Sb., platná od letošního 1. ledna, umožňuje obcím, které mají méně než 5000 obyvatel, vybrat si subjekt, jemuž svěří povinné přezkoumání svého hospodaření. Tuto činnost vykonávaly do 31. prosince 2002 okresní úřady. Nyní se mohou obce rozhodnout, zda přezkum, poprvé za rok 2002, zadají auditorské firmě nebo krajskému úřadu. Na Krajském úřadu Středočeského kraje byl tímto novým úkolem pověřen odbor kontroly, a to oddělení veřejnosprávní finanční kontroly. O tom, jak se na něj připravují, jsme hovořili s jeho vedoucím Vítězslavem Šilhánem.
Komu menší obce i města svěří přezkoumání jejich loňského hospodaření?
Obcí, které mají méně než 5000 obyvatel, je v našem kraji celkem 1116. Podle našich informací některé z nich, které mají dostatek finančních prostředků, požádaly o audit komerční firmu. O této nové povinnosti krajského úřadu jsem starosty informoval již na počátku roku, kdy se vedení krajského úřadu postupně představovalo všem starostům na výjezdních setkáních. Do konce ledna o přezkoumání hospodaření požádalo celkem 1021 obcí, což je naprostá většina.
Co tato nová povinnost pro odbor kontroly znamená?
Především výrazné zatížení všech zaměstnanců v letošním prvním pololetí. Ještě loni se přezkumy v obcích zabývalo celkem 46 převážně zkušených odborníků na všech bývalých 12 okresních úřadech v kraji. Z tohoto počtu přešlo v rámci delimitace na odbor kontroly 29 pracovníků. Chceme-li nový úkol v termínu zvládnout, nezbývá než zapojit do této činnosti ostatní zaměstnance odboru kontroly.
Jak se na ověřování hospodaření v obcích připravujete?
Vedle jiného jsme území kraje s obcemi rozčlenili do pěti úseků a do jejich čela postavili bývalé vedoucí kontrolních oddělení finančních referátů na okresních úřadech. V novém postavení mohou uplatnit dosavadní řídící a odborné zkušenosti. Budou odpovídat za úspěšnou realizaci přezkoumání hospodaření v obcích. Každý z těchto úseků obsáhne obce v zaniklých dvou až třech okresech. Například do prvního úseku byly zařazeny obce z bývalých okresů Kolín, Kutná Hora a Benešov, v dalším jsou obce z bývalých okresů Příbram, Beroun a Praha-západ apod. Podle naléhavosti budou vyjíždět na výpomoc do obcí další zaměstnanci z našeho odboru, přímo ze sídla krajského úřadu.
Tedy ne všichni budou pracovat v sídle krajského úřadu?
Skoro všichni, kteří byli z bývalých okresních úřadů delimitováni na náš odbor kontroly, zůstávají. Netýká se to pracovníků z bývalých okresů Praha-východ a Praha-západ, tj. v místech, kde dříve působili. Na krajském úřadu není dostatek kancelářských prostor. A pro některé pracovníky by dojíždění do Prahy bylo časově náročné. Je pro ně výhodnější, že na bývalém pracovišti v okrese mají kanceláře s potřebným zařízením. Elektronické propojení nám umožňuje jejich operativní řízení. Navíc budou mít blíž k obcím, které z praktické kontrolní činnosti již dobře znají a mohou na ni bezprostředně navázat. Nižší budou i cestovní náklady, což také není zanedbatelné.
Mají vaši spolupracovníci odpovídající kvalifikaci k výkonu nové činnosti?
Vyžadujeme u nich zvláštní odbornou způsobilost, jejíž podmínky vycházejí ze zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků. Zkoušku z této způsobilosti již zhruba polovina zaměstnanců absolvovala. Zbývající by měli získat osvědčení v průběhu letošního roku. Zatím je k ověřování hospodaření obcí připravují kvalifikovaní vedoucí jednotlivých úseků. Přímo v praxi jsou méně zkušení pracovníci zařazováni do dvojic se zkušenějšími kolegy. S vedoucími úseků jsme se před zahájením přezkoumávání také dohodli na sjednocení nejen na obsahu a zaměření přezkumu, ale i na formě, aby vše bylo v souladu s platnou vyhláškou.
Z čeho krajský "audit" vychází a co všechno zahrne?
Obsahové zaměření stanovují § 3 a § 4 vyhlášky Ministerstva financí č. 41/2002 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, která je prováděcím předpisem k zákonu č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Předmětem přezkoumání jsou údaje o plnění příjmů a výdajů rozpočtu a o ostatních peněžních operacích, včetně údajů o tvorbě a použití peněžních fondů, o nákladech a výnosech podnikatelské činnosti, o peněžních operacích týkajících se cizích a sdružených prostředků. Předmětem přezkoumání je rovněž nakládání s majetkem ve vlastnictví obcí, a to i s majetkem, který byl předán do správy jimi zřízených příspěvkových organizací. Přezkoumání ověřuje dodržování povinností uložených zákonem č. 250/2000 Sb. a dalšími právními předpisy, které upravují finanční hospodaření územních samosprávných celků, dále soulad vedení účetnictví územních samosprávných celků se zákonem o účetnictví a právními předpisy vydanými k jeho provedení a také soulad hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem
Jaké výhody mohou mít obce z této činnosti?
Především to, že za tuto službu neplatí. To je zvlášť výhodné pro malé a finančně slabé obce, které na povinné přezkoumání svého hospodaření auditorskou firmou nemají dost prostředků. Význam pro kraj spatřuji v tom, že naše lepší ekonomická znalost stavu obce krajskému úřadu umožní objektivnější a rychlejší posouzení v případě její žádosti o poskytnutí peněžních prostředků.
V jakém období přezkum probíhá?
Přezkoumání hospodaření začalo ve větším rozsahu asi v polovině února. Celou akci musíme dokončit nejpozději v červnu, a to tak, aby obce mohly dodržet § 43 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích a mohly do 30. června projednat v zastupitelstvech závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok.
Zůstanete nadále v přímém kontaktu s obcemi?
V návaznosti na získané výsledky se ve druhém pololetí zaměříme především na kontrolu obcí, které čerpají peněžní prostředky ze státního rozpočtu, státních fondů apod. S odkazem na § 10 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě bude naší povinností především prověřit hospodárnost, účelnost a efektivnost při nakládání s těmito prostředky. Tato činnost bude výběrová. Ke kontrole zvolíme mimo jiné obce, kde jsme zjistili větší nedostatky již při přezkoumání hospodaření.
Jan Bednařík
|