01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak bude vypadat financování?

Ve dnech 10. až 12. prosince uspořádala agentura Regionservis spolu s časopisem Moderní obec setkání funkcionářů krajských, městských a obecních úřadů pod názvem Strategie rozvoje území 2002 - II. ročník. Zaměřila je na rozpočet obcí a krajů, možnosti finančních zdrojů samospráv, tvorbu finančních...

Ve dnech 10. až 12. prosince uspořádala agentura Regionservis spolu s časopisem Moderní obec setkání funkcionářů krajských, městských a obecních úřadů pod názvem Strategie rozvoje území 2002 - II. ročník. Zaměřila je na rozpočet obcí a krajů, možnosti finančních zdrojů samospráv, tvorbu finančních plánů a projektů, dotace obcím a krajům, reformu veřejné správy, financování obcí III. typu, ochranu životního prostředí i bytovou politiku.

Přednášejícími byli pracovníci ministerstev financí a vnitra, Úřadu vlády ČR a státních fondů. Co se od nich účastníci setkání dozvěděli?

Po zániku okresních úřadů přejde největší část výkonu státní správy na obce s takzvanou rozšířenou působností, zbývající část na kraje a resorty. Pro zajištění nových působností jsou na ně z okresních úřadů převáděna i příslušná funkční místa a finanční prostředky. Při tomto procesu je převážně použit princip ocenění jednoho funkčního místa průměrnými ročními běžnými výdaji. Průměrný roční výdaj na jedno převáděné funkční místo byl po zohlednění valorizace mezd na rok 2003 a dopočtech platových úprav uskutečněných v roce 2003 na celoroční úroveň stanoven na téměř 334 tisíc korun.

Při přechodu majetku, pracovníků a finančních prostředků v rámci II. fáze reformy například zaujal fakt, že od 1. ledna 2003 sice kraje převezmou nemocnice, zatím však není jasné, jakým způsobem budou některé z nich oddluženy.

Podle Ing. Luďka Tesaře, poradce ministra financí, počet obcí roste, obyvatel však plošně ubývá. Obce sílí a třetina výdajů jde do investic, což je dobře. Z předpokládané struktury daňových příjmů obcí v letošním roce vyplývá, že 32 % připadne na DPH, 21 % na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, stejné procento na daň z příjmů právnických osob bez daně placené obcemi a kraji, 10 % na daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti, sedm procent na daň z příjmů právnických osob za obce, čtyři procenta připadá na místní a správní poplatky, také na daň z nemovitostí a jedno procento je daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, která je srážená zvláštní sazbou.

Zvláštní pozornosti se těšila přednáška ředitelky koncepčního a kontrolního útvaru Státního fondu rozvoje bydlení Mgr. Ing. Aleny Panáčkové o práci fondu. Zdá se, že v roce 2003 již obce nebudou mít nárok na dotace určené na výstavbu nájemních bytů a domů s pečovatelskou službou. Neuspokojené žádosti představují zhruba 5 miliard korun, z toho zhruba 2,6 miliardy na nájemní byty a více než 2,3 miliardy na domy s pečovatelskou službou. Diskuse se týkala i povinné výstavby bytů pro tělesně postižené, které mnohde nemá kdo obsadit. Jeden z bytů nemohla získat ani invalidní paní bez rukou, protože je určen pouze pro vozíčkáře.

Další program fondu nazvaný Panel je zaměřen na regeneraci panelových domů a bytů. Obsahuje tři základní nástroje podpory - státní úrokovou dotaci, bankovní záruku na úvěr a odborně technickou pomoc. Podporu může získat i právnická osoba, která je vlastníkem nebo spoluvlastníkem panelového domu. Představuje snížení úroků až o pět procentních bodů. Od dubna 2002 mohou úvěry získat i mladé domácnosti. Jsou určeny pro výstavbu bytů do 80 a domků do 120 čtverečních metrů plochy. Věková hranice žadatelů je 36 let.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) financuje celou dopravní infrastrukturu. Výjimkou je ta letecká, místní komunikace a část vodních toků. Loni měl na účtu 41 miliard, letos počítá s 46 miliardami korun. Jeho příjmy pocházejí z prodeje benzínu a maziv, dálničních známek, dalším zdrojem je silniční daň a část prostředků přichází z Fondu národního majetku.

V roce 2003 jeho pracovníci počítají se 60 milióny korun na výstavbu cyklistických stezek. Již nic nestojí v cestě, aby byla dokončena dálnice D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Problémy jsou se stavbou dálnice D8 z Prahy směrem na Ústí nad Labem a také s připravovanou D3 Praha - České Budějovice, jejichž výstavbě brání ekologové i obyvatelé zdejších rekreačních oblastí. Vzhledem k tomu, že s příjmy z Fondu národního majetku již SFDI počítat nemůže, uvažuje o zavedení elektronického mýtného pro vozidla nad 12 tun.

- kž -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down