01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nové ministerstvo informatiky startuje

Zřízení Ministerstva informatiky ČR od 1. ledna tohoto roku znamená v procesu využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v oblasti veřejné správy jeden ze zlomových momentů. Vybavené dostatečnými kompetencemi se stane plnohodnotným partnerem v oblasti e-governmentu pro ostatní země...

Zřízení Ministerstva informatiky ČR od 1. ledna tohoto roku znamená v procesu využití informačních a komunikačních technologií (ICT) v oblasti veřejné správy jeden ze zlomových momentů. Vybavené dostatečnými kompetencemi se stane plnohodnotným partnerem v oblasti e-governmentu pro ostatní země Evropské unie, například při realizaci projektu eEvropa+.

Nové ministerstvo bezprostředně navazuje na působení Úřadu pro veřejné informační systémy, který sehrál podstatnou roli v počáteční fázi zavádění ICT do veřejné správy. Současně ji však i rozšiřuje o další oblasti. Od resortu dopravy přebírá kompetence týkající se telekomunikací a pošt, od Úřadu na ochranu osobních údajů pak agendu akreditace elektronických podpisů. Kontinuálně se tak utváří nový resort, který má šanci efektivně koordinovat rozvoj ICT na všech úrovních veřejné správy. Jedná se především o jejich vzájemné propojení a standardizaci jak ve vybavení, tak v prováděných úkonech. Tomu by mělo napomoci vybudování celoplošné vnitřní sítě veřejné správy GovNet, do níž budou začleněny nejen jednotlivé resorty, ale i větší města a obce. Významnou roli v tomto směru sehrají i elektronická tržiště, která by měla zefektivnit a usnadnit jednotlivým pracovištím přístup ke konkrétním technologiím.

Klíčovou oblastí, na niž nové ministerstvo zaměří pozornost, jsou telekomunikace. Proto si ve vstupním roce svojí existence vytklo jako prvořadý úkol prosazení novely zákona o telekomunikacích. Ta se mj. bezprostředně týká i jednotlivých regionů a lokalit, jednotlivých měst a obcí, protože její podstatná část řeší postavení alternativních operátorů na úrovni "poslední míle" - zjednodušeně řečeno stanovuje podmínky pro pronájem tzv. místních smyček patřících Českému Telecomu jiným poskytovatelům hlasových a datových služeb. Měla by se tak postupně vytvořit širší nabídka nejen v oblasti tzv. hlasových služeb nebo připojení k síti internetu, ale především by měly vzniknout podmínky pro rozvoj dalších digitálních služeb v jednotlivých místech.

V městech a obcích se patrně nejzřetelněji projeví působení ministerstva v oblasti služeb České pošty a rozšiřování možností internetového připojení. Každá obec a město by měly získat jedno internetové připojení hrazené státem, které by umožnilo propojení jednotlivých institucí veřejné správy v daném místě (radnice, škola, knihovna apod.). Poštovní úřad by se pak měl stát i veřejnou internetovou stanicí a jedním ze základních míst, která umožní každému občanovi bezproblémovou elektronickou komunikaci s veřejnou správou.

Současně s rozvojem technologií vzniká analýza toho, co lidé nejvíce potřebují, a stanovují se priority v převodu jednotlivých komunikačních kanálů do elektronické podoby. Tento proces se týká zhruba dvaceti pěti úředních agend, kterým je třeba dát novou podobu. Jednou z agend, která může být realizována v elektronické podobě během krátké doby, je například možnost elektronického podání daňového přiznání k DPH. Ročně by se mělo podařit převést zhruba sedm až osm obdobných agend do elektronické podoby.

S využitím ICT úzce souvisí i počítačová gramotnost celé populace. Také v tomto směru ministerstvo podporuje několik projektů. Jedním z nejzajímavějších jsou například dvouhodinové počítačové kursy s jednotným obsahem, které se uskuteční v místních knihovnách a internetových kavárnách s finančním příspěvkem státu.

Rozpočet nového ministerstva by měl být nízký - zhruba 200 miliónů korun - a jeho činnost by mělo zvládnout asi 160 pracovníků. Ministr informatiky Vladimír Mlynář se přitom ve svém rozhodování bude opírat o stálý tým odborných poradců (například ze Sdružení pro informační společnost, Svazu měst a obcí, Národní knihovny ČR apod.). Realizace úkolů, které si ministerstvo dalo do vínku, však nebude jednoduchá. Střízlivé odhady hovoří o tom, že čeští občané budou s veřejnou správou plně elektronicky komunikovat v horizontu zhruba deseti let.

(Webová stránka Ministerstva informatiky: www.micr.cz)

Svatopluk K. Jedlička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down