Zatímco orgány státní správy už berou obchodování na elektronickém tržišti jako samozřejmost, ve veřejné správě se tato, pro ni ovšem nepovinná, nicméně velmi výhodná možnost, prosazuje pomaleji.
Od loňského 1. září, od kdy na základě předpisu č. 683 vydaného usnesením vlády ČR v červnu téhož roku platí pro všechny orgány státní správy povinnost objednávat a nakupovat informační a komunikační technologie do dvou miliónů korun výhradně prostřednictvím elektronického tržiště, se jen na tržišti firmy CenTrade (www.centrade.cz), dceřiné společnosti Českého Telecomu, a. s., do půlky prosince zaregistrovalo celkem 366 úřadů a 599 dodavatelských firem. Celkový objem transakcí uskutečněných za období říjen až prosinec na tomto elektronickém tržišti představuje zhruba 60 miliónů korun. Mezi nejčastěji nakupované komodity přitom patří tiskárny a hardware, dále pak příslušenství tiskáren, kopírovacích strojů, faxů a vybavení pro komunikační a počítačovou techniku.
UŽITEK MAJÍ I OBCE
Ing. Eva Klírová, manažerka konzultačních služeb společnosti CenTrade, připomíná, že pro veřejnou správu povinnost nakupovat na elektronickém tržišti neplatí. Nicméně i pro ni však tato forma obchodování přináší řadu výhod. Elektronické tržiště především dává možnost i radnici, stejně jako menšímu obecnímu úřadu oslovit prostřednictvím poptávky či výběrového řízení širokou komunitu dodavatelů a vybrat si skutečně tu nejvýhodnější nabídku. "Za první tři měsíce fungování našeho tržiště bylo uskutečněno více než 250 výběrových řízení a poptávek elektronickou cestou, přičemž zadavatelé na základě takto vypsaných soutěží obdrželi průměrně 17 nabídek," uvedla inženýrka Klírová. Tato čísla se ovšem zatím vztahují zejména k orgánům a organizacím státní správy, neboť obce a města zatím tuto příležitost využívají méně.
Kromě možnosti úspor je další výhodou rychlost transakcí, daná elektronickou formou obchodování, a okamžitý přístup ke všem údajům. Neméně významná je ovšem také transparentnost obchodování na elektronickém tržišti, což může přispět i k dalšímu posilování důvěry občanů ke svým voleným zástupcům v obci či městě a k úředníkům na radnicích. Například na webových stránkách města nebo obce nyní lze - byla-li obchodní transakce uskutečněna přes elektronické tržiště - prakticky vzápětí veřejně informovat o podmínkách zadání, všech došlých nabídkách a o tom, který dodavatel byl vybrán. Tento výběr může být i proveden i automatickým vyhodnocením podle předem zadaných parametrů. Navíc dodavatelé, kteří svou nabídkou soutěž obeslali, obdrží informaci o jejím výsledku. Kromě toho jsou všechna výběrová řízení, včetně účastníků, průběhu a nabídek, automaticky archivována, což usnadňuje audit.
ČTYŘI FORMY OBCHODŮ
Elektronické tržiště poskytuje několik možností, jak uskutečnit nákup poptávaného zboží či služeb. Jde o: cenové poptávky; výběrové řízení; nákupní aukce; přímý nákup z elektronického katalogu.
Cenové poptávky slouží jako nástroj zejména v počátečních fázích nákupu při mapování situace na trhu a pro orientaci v nabídce produktů a cen. Při výběrovém řízení lze díky elektronickému tržišti vypsat vlastní podmínky a oslovit všechny vhodné dodavatele, kteří pošlou zpět své nabídky. Lze přitom zvolit formu jak veřejného, tak neveřejného výběrového řízení. Jinou možností jsou nákupní aukce v reálném čase, které však již vyžadují určitou přípravu předem a pro menší transakce jsou méně vhodné. Konečně poslední, nikoliv však méně významnou možností jsou přímé nákupy z elektronických katalogů, přičemž elektronické tržiště CenTrade nabízí jejich dva typy: "marketingový" a "zákaznický". První typ umožňuje prezentovat produkty daného dodavatele jak v části určené pro obchodování se státní správou a samosprávou, tak v části komerční. Druhý typ katalogu je určen pro obchodování vzájemně odsouhlasených položek mezi jednotlivými dodavateli a zákazníky. Zákaznické katalogy jsou oproti marketingovým fyzicky odděleny a jsou viditelné jen pro dané obchodující strany.
Kromě těchto možností lze na elektronickém tržišti zaregistrovat i tzv. nouzové nákupy, kdy úřad uskuteční nákup mimo ně, ať již kvůli mimořádně výhodné ceně či kvůli časové tísni. Registrací nouzových nákupů na tržišti se zvýší jejich průhlednost.
ÚŘADY POPLATKY NEPLATÍ
Za vstup na elektronické tržiště v roli poptávajícího zaregistrovaného úřadu státní nebo veřejné správy se neplatí žádný poplatek. Dodavatelé naopak podle příslušného předpisu daného usnesením vlády platí odměnu elektronickému tržišti ve výši tří procent z realizované ceny bez DPH. Tento poplatek s nárůstem celkového objemu transakcí však správce elektronického tržiště plánuje postupně snižovat, možná dokonce až někam k hranici jednoho procenta. "Máme zkušenost, že jakmile se elektronické tržiště otevírá většímu počtu dodavatelů, ceny rychle klesají, takže obavy, že kvůli tříprocentnímu poplatku bude nákup u nás drahý, v podstatě už vzaly za své," říká inženýrka Klírová. Podle ní už je dokázáno, že například elektronická aukce přináší úřadům až dvacetiprocentní úsporu oproti dosavadní formě nákupů.
"Veřejná správa pro nás představuje stabilního a perspektivního klienta," připomíná inženýrka Klírová a dodává: "Proto je pro nás i malý obecní úřad stejně důležitým zákazníkem jako velký úřad státní správy." Zejména pro městské a obecní úřady, které v porovnání s magistráty nemají tolik specialistů na výpočetní techniku, společnost CenTrade otevřela i své call-centrum, kde v roli konzultantů jsou připraveni jim ve všední dny poradit jak technici, tak zkušení obchodníci.
IVAN RYŠAVÝ
|