01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pálení odpadů ze zahrad

Otázka: Jak můžeme postupovat, když chceme v obci zakázat spalování odpadu ze zahrad? Odpověď: Otevřeně zakázat spalování zahradního odpadu by bylo těžko vynutitelné. Zákon, který to zakazuje, neexistuje. Když se však soused cítí být obtěžován kouřem či zápachem při spalování, může se obrátit na...

Otázka: Jak můžeme postupovat, když chceme v obci zakázat spalování odpadu ze zahrad?

Odpověď: Otevřeně zakázat spalování zahradního odpadu by bylo těžko vynutitelné. Zákon, který to zakazuje, neexistuje. Když se však soused cítí být obtěžován kouřem či zápachem při spalování, může se obrátit na civilní soud. Takový postup je možný, protože ustanovení § 127 občanského zákoníku říká, že vlastník věci movité či nemovité nesmí nad míru přiměřenou poměrům obtěžovat sousedy pachem, popílkem, kouřem, plyny atd.

Občan se rovněž může obrátit na pověřený obecní úřad, neboť podle § 5 občanského zákoníku se může domáhat ochrany u příslušného orgánu státní správy, došlo-li ke zřejmému zásahu do pokojného stavu. Ten může předběžně zásah zakázat nebo uložit, aby byl obnoven předešlý stav.

Tímto postupem ovšem není dotčeno právo domáhat se ochrany přímo u soudu. Příslušný orgán obce pak postupuje v řízení podle správního řádu. Řízení má smysl jen tehdy, pokud zásah (obtěžování kouřem nebo zápachem ze spalování rostlinného materiálu) trvá nebo hrozí jeho opakování. Podle některých zdrojů použitých v komentáři k aplikaci občanského zákoníku je praktické domáhat se ochrany podle § 5 např. při obtěžování zápachem, pachy, parami, stíněním apod. Pro další řízení je také nutné zajistit důkazní prostředky.

Spalování rostlinného materiálu je nyní možné také řešit podle zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, jehož účinnost je od 1. června 2002. Tento zákon kromě toho, že implementoval požadavky vyplývající ze směrnic Rady evropských společenství, současně dal obcím pravomoc upravit podmínky pro spalování rostlinného odpadu.

Podle § 3 odst. 5 uvedeného zákona lze v otevřených ohništích nebo zahradních krbech spalovat kromě dřeva i suché rostlinné materiály. Podle toho ustanovení je možno dovodit, že v případě spalování mokré trávy a listí může orgán obce podle § 40 odst. 10 citovaného zákona uložit pokutu ve výši 500 Kč až 150 000 Kč. Řízení o uložení pokuty se za tento delikt provede podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení.

Této pravomoci může obec využít přímo na základě zmocnění daného tímto speciálním zákonem. Pokud obec chce omezit, či zcela zakázat spalování mokrého i suchého rostlinného materiálu, musí toto nařízení vydat obecně závaznou vyhlášku. Záleží jen na místní samosprávě, jestli využije tohoto zákonného zmocnění a upraví podmínky pro spalování rostlinného odpadu vyhláškou. Využije-li obec tohoto zmocnění v plném rozsahu a omezí, nebo zcela zakáže spalování zahradního odpadu, musí zajistit odstranění tohoto odpadu jiným způsobem. V opačném případě bude takové nařízení těžko vynutitelné.

Ing. Martin Buriánek,

odbor životního prostředí a zemědělstvíí

Městského úřadu Frýdek-Místek

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down