Analytickou část dokumentu Koncepce hospodaření s odpady ve Středočeském kraji, která mapuje současnou úroveň produkce odpadů a způsoby nakládání s nimi v tomto regionu, již schválila rada kraje. Návrhová část, obsahující priority a strategické cíle kraje v oblasti hospodaření s odpady na příštích deset let, byla předložena k veřejné diskusi a po zapracování připomínek odborné i laické veřejnosti ji má 5. prosince projednat zastupitelstvo kraje. Koncepce bude východiskem pro zpracování Plánu odpadového hospodářství kraje.
Z návrhové části Krajské koncepce hospodaření s odpady vyjímáme:
Priority v oblasti hospodaření s odpady pro období let 2003 až 2013
Na území kraje je preferováno následující pořadí při nakládání s odpady:
a) předcházení vzniku odpadů z hlediska množství;
b) předcházení vzniku odpadů z hlediska kvality (zejména minimalizace nebezpečných odpadů);
c) opakované použití výrobků ke stejnému účelu před tím, než se stanou odpadem;
d) znovupoužití výrobků nebo jejich částí k jiným účelům než k těm, ke kterým byly původně určeny, před tím, než se stanou odpadem;
e) materiálové využití odpadů;
f) energetické využití odpadů;
g) konečné odstranění odpadů s využitím energie;
h) konečné odstranění odpadů (jiné než skládkování) bez využití energie;
i) konečné odstranění odpadů formou skládkování.
Hierarchii nakládání s odpady lze měnit, pokud její dodržování není při současném stavu znalostí technicky možné nebo vede k nepřiměřeně vysokým nákladům či ke zvýšeným rizikům pro lidské zdraví nebo okolní životní prostředí.
Je dodržován princip znečišťovatel platí.
- Každý původce odpadu je povinen na svoje vlastní náklady zajistit nakládání s odpady, které vzniknou při jeho činnosti;
- za vybrané použité výrobky a obaly jsou odpovědni jejich výrobci nebo dovozci, kteří hradí náklady na jejich zpětný odběr a využití nebo odstranění;
- obce hradí část nákladů na nakládání s komunálními odpady ze svého rozpočtu;
- občané se spolupodílejí formou poplatků na úhradě nákladů vzniklých při nakládání s komunálními odpady na území obce.
Je dosaženo soběstačnosti kraje v oblasti využití a odstranění odpadů.
- Pro ty druhy odpadů, kde je to z hlediska množství v kraji produkovaných odpadů ekonomicky efektivní, jsou v kraji vybudována a provozována zařízení na jejich v užití nebo odstranění s takovou kapacitou, aby byly pokryty potřeby kraje;
- u odpadů, kde je z hlediska zpracovávaného množství výhodnější budovat zařízení pro využití nebo odstranění odpadu pro více krajů společně, bude umístění takového zařízení koordinováno s ostatními kraji s cílem zabezpečit pro kraj únosnou dostupnou vzdálenost a dostatečnou kapacitu pro pokrytí potřeb kraje.
S odpady je nakládáno ve větších regionálních či nadregionálních zařízeních.
- Na území kraje je preferována výstavba a provoz regionálních či nadregionálních zařízení z důvodu lepší rentability, a tím nižší dosahované ceny za zpracování odpadů, vyšší míry dodržování provozní a technologické kázně a efektivnější možnosti kontroly;
- je podporováno budování efektivních logistických systémů, např. formou provozování sítě překládacích stanic, ze kterých jsou odpady v koncentrovaných objemech převáženy do regionálních či nadregionálních zařízení;
- je upřednostňován princip proximity, tj. odpady jsou využívány nebo odstraňovány v nejbližším možném zařízení.
Je upřednostňováno využití či rozšíření současných spalovacích či energetických kapacit před budováním nových.
Není podporována výstavba nových skládek odpadů.
- Na území kraje není podporována výstavba skládek všech skupin v nových lokalitách;
- výstavba nových kazet u stávajících skládek je možná;
- je podporována přeměna stávajících skladových areálů na centra komplexního nakládání s odpady.
Pro terénní úpravy a rekultivace na území kraje nejsou používány odpady s výjimkou výkopových zemin.
Jsou podporovány bezodpadové technologie a výroba a využití recyklovaných výrobků.
K financování výstavby zařízení na využití nebo odstranění odpadů jsou plně využívány všechny možnosti dotačního a "měkkého" financování.
- Je realizován program spolupráce mezi komunální a soukromou sférou na bázi, kdy investorem a příjemcem dotace je komunální sféra a následným provozovatelem soukromá společnost;
- tam, kde je to možné, je podporováno sdružování prostředků pro výstavbu zařízení (financování soukromé, státní, komunální, dotační a jejich vzájemná kombinace).
Na území kraje jsou rozvíjeny dobrovolné závazky, certifikace a enviromentální vzdělávání vedoucí ke zvýšení odpovědnosti k životnímu prostředí.
Všechny subjekty na území kraje sdílejí pravdivé informace o hospodaření s odpady.
(Text je bez zapracování případných připomínek a námětů z veřejné diskuse, redakčně kráceno.)
|