01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odborníci nemají zájem

K 1. lednu příštího roku zaniknou okresní úřady. Tím začne realizace druhé etapy reformy územní veřejné správy. Dojde k přesunu značného počtu výkonů z okresů na obce s rozšířenou působností - obce třetího typu a z nemalé části na krajské úřady. O změnách, které nastanou ve Středočeském kraji, nás...

K 1. lednu příštího roku zaniknou okresní úřady. Tím začne realizace druhé etapy reformy územní veřejné správy. Dojde k přesunu značného počtu výkonů z okresů na obce s rozšířenou působností - obce třetího typu a z nemalé části na krajské úřady.

O změnách, které nastanou ve Středočeském kraji, nás informoval Ing. Jaroslav Chlouba, zastupující ředitele krajského úřadu. Z dosavadních 12 okresních úřadů přechází agenda na 26 obcí s rozšířenou působností a na kraj.

Vychází se přitom z tzv. změnového zákona, který řeší celkem 116 novel různých zákonů. Z toho asi 80 procent kompetencí se bude týkat činnosti pověřených obcí a zbývajících 20 procent státní správy kraje. Tomu bude nyní mimo jiné náležet problematika zabývající se státním občanstvím, živnostenskou agendou, životním prostředím, myslivostí apod.

Ve většině případů přecházejí na kraj druhoinstanční agendy, neboli odvolací řízení. Pokud se účastník řízení odvolá proti rozhodnutí obce, kraj bude muset rozhodnout s konečnou platností. O převodu pravomocí jednali zástupci Středočeského kraje na všech okresních úřadech. Zaměřili se na personální záležitosti, na převod movitého majetku včetně počítačů a komunikační techniky. Vše posuzovali i v okresních delimitačních skupinách.

224 NOVÝCH PRACOVNÍKŮ

Citlivé otázky, které souvisejí s převodem jednotlivých pracovníků na kraj, řešil s přednosty přímo na každém okrese ředitel krajského úřadu se svým zástupcem. Podle rozhodnutí vlády, která stanovila limity, má přijít do Krajského úřadu Středočeského kraje celkem 224 pracovníků. Jejich převod proběhl v rámci trojstranné dohody, tedy mezi současným a budoucím zaměstnavatelem a třetím rozhodujícím účastníkem, zaměstnancem. Zejména na něm záleželo, zda s převodem na nové působiště bude souhlasit. Z uvedených 224 osob podepsalo trojdohodu zatím celkem 208 pracovníků a nerozhodlo se pro ni jen 17. Nenaplnily se tak počáteční značné obavy, zda budou předpokládaná tabulková místa na krajském úřadu vůbec naplněna, chtějí-li lidé kvůli novému zařazení dojíždět do vzdálenější Prahy. Až praxe v příštím roce ukáže, jestli bude nezbytné doplnit stávající počet zaměstnanců.

Počínaje 1. lednem roku 2003 bude všech 208 nových zaměstnanců nadále působit v rámci kraje, ale zatím na dosavadním místě v bývalém okrese. Tato skupina má být podřízena vedoucímu, který ohledně pracovně právních vztahů bude jednat s ředitelem krajského úřadu. Jinak při své činnosti bude každý dočasně odloučený pracovník podléhat přímo příslušnému vedoucímu odboru na kraji. Mnozí budou mimo jiné pověřeni šetřením, zjišťováním podkladů na místě při odvolacím řízení, například v případě sousedských vztahů, neboť jsou lépe seznámeni s místní problematikou než úředníci v centru. Ze zákona bude prodlouženo správní řízení ze 30 dnů na 60, aby v době probíhající reorganizace státní správy bylo více času na posouzení jednotlivých případů. Kraj se totiž od ledna roku 2003 po bývalém okresním úřadu stane druhoinstančním úřadem, který bude například při určitých občanských sporech, jako jsou narušené sousedské vztahy, drobné delikty a přestupky vydávat konečná rozhodnutí. Zaměstnanci, soustředění na bývalých pracovištích v regionech, budou mít nadále na starosti veškerou stávající agendu, kterou se doposud zabývali. Zůstanou jim potřebné spisy, rozpracované záležitosti, archív apod. Než se většina agendy postupně přemístí na kraj, bude těmto pracovníkům k výkonům jejich funkce k dispozici technická a jiné zařízení v dosavadních kancelářích.

Odcházejí jinam

Jiným dočasným problémem je převod příslušných tabulkových míst z okresu na kraj. Například jen třetina nebo i menší procento určité činnosti jednoho pracovníka přechází na krajský úřad a dvě třetiny téže činnosti přechází podle zákona na obec s rozšířenou působností. Jestliže se dotyčný pracovník rozhodne, že zůstane v úvazku úřadu v místě, znamená to, že obec získá jednoho, lze říci fyzického pracovníka, ale jen s přidělenou dvoutřetinovou částí pracovní náplně. Potom bude nutné, aby si v obci k plnému vytížení přibral další náplň, která je blízká jeho profesi. Zbývající jedna třetina činnosti tabulkově zůstává kraji, přičemž v některých odborech není pracovníky plně obsazena, chybí zkušení odborníci na určitá místa. Někteří odcházejí i z veřejné správy do jiných oblastí včetně soukromé sféry.

Podle posledních údajů z okresů nepřišli do krajského úřadu lidé, kteří by zastali potřebnou agendu. Kraj například nemá pracovníky, kteří nejlépe znají a mohou řešit problémy dopravní obslužnosti přímo v regionech. Jedná se zejména o oblast Mladé Boleslavi a Mělnicka. Podobná je situace v agendě zabývající se sociálními záležitostmi. Nejtíživější situace zůstává v oblasti kultury, neboť na kraj přišel ze všech 12 okresů pouze jeden odborník - z Benešova, takže tento odbor bude mít zpočátku velmi ztíženou situaci v území. Zato v jiných případech zůstává i po delimitaci někde víc lidí než je skutečná potřeba.

K převodu všech odloučených pracovníků do krajského úřadu v Praze dojde podle Ing. Jaroslava Chlouby postupně v průběhu příštího roku, podle toho, jak se v budově budou uvolňovat prostory po dosavadních nájemnících. Probíhá též jednání o nájmu nedalekého objektu, do kterého lze přestěhovat početnější odbor, například školský. Teprve potom se v Praze konečně soustředí a lze říci usadí požadovaný stav více než 500 zaměstnanců, nutný pro efektivnější činnost úřadu. Vyžaduje to Středočeský kraj s početným obyvatelstvem, kteří žijí ve více než 1250 obcích a jež svou rozlohou patří k největším v republice.

AGENDA BLÍŽ K OBČANUM

Spolupráce mezi krajem a vyhlášenými 26 obcemi III. typu s rozšířenou působností bude vcelku probíhat obdobně jako nyní s okresními úřady. Svou činnost budou nadále vykonávat obce II. typu, tzv. pověřené obce, které také provádějí některé výkony státní správy, například vydávání občanských průkazů a pasů na matričních úřadech apod. Těchto obcí je ve Středočeském kraji ještě dalších 28, tj. s obcemi III. typu celkem 54. Přesun agendy blíž k občanům je hlavním cílem druhé fáze reformy veřejné správy.

Ing. Jaroslav Chlouba nakonec ještě připomněl, že současně s ukončením činnosti okresních úřadů se od ledna příštího roku převádí jejich zřizovatelská povinnost k některým organizacím do působnosti kraje. Jsou to zařízení poskytující sociální služby, k nimž náleží především domovy důchodců a ústavy sociální péče. Kraje se budou také starat o dětské domovy, muzea a galerie. Středočeský kraj stejně jako ostatní kraje do svého rozpočtu zahrne finanční toky všech příspěvků na provoz zmíněných zařízení. Bude projednávat a schvalovat personální obsazení vedoucích funkcí a rozhodovat o dalších záměrech celé sítě těchto organizací.

JAN BEDNAŘÍK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down