01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Litoměřická radnice se rozroste na dvojnásobek

Povodně převod kompetencí z okresního úřadu na litoměřickou radnici v podstatě nenarušily. Jako problém se však podle tajemníka městského úřadu Ing. Radka Löwyho projevují některé nejasnosti v souvislosti s převodem majetku i nových lidí na radnici. Celkem 101 pracovních míst bylo na Městský úřad...

Povodně převod kompetencí z okresního úřadu na litoměřickou radnici v podstatě nenarušily. Jako problém se však podle tajemníka městského úřadu Ing. Radka Löwyho projevují některé nejasnosti v souvislosti s převodem majetku i nových lidí na radnici.

Celkem 101 pracovních míst bylo na Městský úřad Litoměřice (MěÚ) delimitováno z okresního úřadu v souvislosti s novým statutem Litoměřic jako obce s rozšířenou působností. Tajemník MěÚ Ing. Radek Löwy však připomíná, že jde pouze o tabulková místa a že tolik lidí ihned na městský úřad rozhodně nepřejde. "Patrně budeme muset ještě hledat nové zaměstnance na posty, jako je informatik či právník úřadu," dodává Ing. Löwy.

Nejpočetnější bude na radnici odbor státní sociální podpory s 36 úředníky.Ti na městský úřad přejdou z "okresu" ze zákona, a proto s nimi jako s jedinými pracovníky dosavadního okresního úřadu ani nebyla uzavřena tzv. trojdohoda (pracovník, okresní úřad a nový zaměstnavatel) o jejich zaměstnání na litoměřické radnici.

Městský úřad se rozroste téměř na dvojnásobek, neboť nyní má 118 zaměstnanců (bez strážníků městské policie a pracovníků příspěvkových organizací). Proto město již v předstihu zakoupilo budovu v sousedství radnice, kde se usídlí odbor sociálních věcí a zdravotnictví. Ostatní odbory a agendy zůstanou pracovat na adresách, na něž jsou občané již zvyklí docházet k vyřízení svých záležitostí. Totéž platí o agendách občanských průkazů a cestovních pasů, stejně jako o živnostenském úřadu, které budou dál působit v budově současného okresního úřadu. Dopravně správní agendy zůstanou také v místě svého současného působiště v Topolčianské ulici

Na městském úřadě se však ozývají pochybnosti o tom, zda příspěvek ze státního rozpočtu na jedno funkční místo převáděné z okresního úřadu na obce s rozšířenou působností stanovený na příští rok ve výši zhruba 333 tisíce korun skutečně odpovídá všem nákladům na komplexní výkon státní správy. Ostatně, jak konstatuje tajemník, i metodické pokyny z centra ohledně převodu majetku na obecní úřady obcí s rozšířenou působností příliš nepřihlížejí k realitě. Za zaměstnancem přecházejícím z okresního úřadu na radnici lze převést počítač, psací stůl a židli, avšak již nikoliv například šatní skříň. Ta totiž podle pokynů není, připomíná Ing. Löwy, v přímé souvislosti s výkonem státní správy. "Zatím jsme si neudělali vlastní propočet, ale vyjdeme-li z hrubých odhadů kolegů na jiných radnicích, pak by státní příspěvek na jedno funkční místo měl zřejmě činit sumu kolem 400 až 450 tisíc korun," domnívá se tajemník.

Ovšem ještě více než zmíněné chybějící šatní skříně litoměřickou radnici zneklidňuje fakt, že do převáděného majetku zatím nebyl zahrnut ani software používaný na okresním úřadu s odkazem na to, že nejde o movitý majetek. Počítačové vybavení na okresním úřadu již v mnoha případech neodpovídá době, a protože při rozdělování tohoto majetku má přednost státní správa, na městském úřadu se obávají, že mu připadne ještě i několik zcela zastaralých osobních počítačů.

Velkým problémem k řešení je i hlasové a datové propojení mezi jednotlivými budovami, kde se bude vykonávat státní správa převedená na obce.

Nařízení vlády vylučuje, aby se radnice dozvěděla osobní údaje o svých nových zaměstnancích dříve než k 31. 12. 2002. Proto nezná ani jejich současnou výši platu, jež jim musí být zachována. Ing. Löwy tak připouští, že mezi novými a stávajícími zaměstnanci mohou vzniknout citelné platové disproporce. Přitom v naprosté většině případů na radnici nepracují čerství absolventi. "Zatím si nedokážeme představit, zda tyto rozdíly v platech lidí, kteří budou v podstatě vykonávat stejně odpovědnou práci, někde nenaruší dělnou atmosféru," míní tajemník.

V okrese Litoměřice budou po jeho zániku od 1. ledna 2003 fungovat tři obecní úřady obcí s rozšířenou působností - litoměřický, lovosický a roudnický. Ačkoliv Roudnice nad Labem je pro přijetí nových úředníků prostorově dostatečně vybavena, bude zpočátku pociťovat jejich nedostatek. Je totiž od sídla současného okresu mnohem více vzdálena než jen osm kilometrů blízké Lovosice. A dojíždět do Roudnice se řadě pracovníků současného okresního úřadu příliš nechce.

Naopak o Lovosice by úředníci zájem měli, ale mimo jiné i kvůli povodním se tam pro ně nestačí včas připravit dostatek kanceláří. Proto se počítá s tím, že po dohodě zastupitelstev obou měst by občané z Lovosic a jejich okolí od Nového roku prozatím dojížděli k vyřizování některých svých úředních záležitostí do Litoměřic. V oblasti dopravně správních agend se proto připravuje veřejnoprávní smlouva o výkonu těchto činností. V Litoměřicích by pro ně byli vyhrazeni úředníci, kteří později přejdou do Lovosic. Zaměstnanci litoměřického městského úřadu by pro Lovosické zajišťovali i nutné obslužné činnosti, jako třeba provoz podatelny.

Ještě úžeji však MěÚ Litoměřice bude spolupracovat například s městem Štětí, na jehož úřadě se vyřizovala už dříve agenda volných živností. Nyní by tamní radnice chtěla svým občanům zpřístupnit přímo ve městě i agendu živností vázaných a koncesovaných, neboť dopravní spojení ze Štětí do Litoměřic není ideální. Vše nasvědčuje tomu, že proto ve Štětí vznikne sběrné místo živnostenského úřadu litoměřické radnice tak, aby občané z oblasti Štětí nemuseli absolvovat cestu do Litoměřic. Město Štětí má zájem od roku 2004 vykonávat agendu živnostenského úřadu samostatně.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down