01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní manažerské metody/5

Různorodá strukturovanost, nedostatečná kvalita, nepravidelná aktualizace zveřejňovaných informací a další negativa webových stránek měst a obcí jsou příčinou časově i finančně nákladného vyhledávání informací občany. Ke snížení uvedených nešvarů lze využít standard sjednocující strukturu...

Různorodá strukturovanost, nedostatečná kvalita, nepravidelná aktualizace zveřejňovaných informací a další negativa webových stránek měst a obcí jsou příčinou časově i finančně nákladného vyhledávání informací občany.

Ke snížení uvedených nešvarů lze využít standard sjednocující strukturu poskytovaných informací na webech měst a obcí (Standard ISVS pro zveřejňování vybraných informací o veřejné správě způsobem umožňujícím dálkový přístup, verze 1.1, Věstník Úřadu pro veřejné informační systémy, Ročník II, Praha 2001, Částka 7, ISSN 1213-225X).

Použití standardu

Standard ISVS poskytuje metodické zázemí pro vytváření sjednocující struktury publikovaných informací na webových stránkách. Pokud město či obec přemýšlí o založení internetové rady nebo již tato internetová rada pracuje, pak by se používání tohoto standardu mělo stát součástí její činnosti. Standard obsahuje 30 položek, z nichž je 16 povinných. Jejich vyplněním vznikne tzv. návod na řešení životní situace, který popisuje činnosti orgánů měst a obcí při vyřizování žádostí, návrhů a jiných podání veřejnosti. Je dobré mít na zřeteli vhodné vytipování oblastí a témat, pro něž se budou návody rozpracovávat. Zodpovědnou přípravou návodů vznikne sada dokumentů popisující různé postupy měst a obcí, a to jak v oblasti státní správy v přenesené působnosti, tak i samosprávy.

Odpovědnost za informace a popisy postupů má mít vždy ten nejvyšší orgán, do jehož kompetence daná problematika spadá. Informace, platné na celém území ČR, vytváří, pořizují a aktualizují centrální správní úřady. Správní úřady nižších stupňů a místní samospráva (kraje, města, obce) vytvářejí informace specifické v rámci své působnosti. Na informace vytvořené jinými subjekty budou pouze odkazovat, případně doplňovat konkrétní místní podmínky pro výkon příslušných správních činností (úřední doba, jméno referenta atd.).

Internetová rada

Většinu publikační práce související s přípravou návodů je nutné zajistit ustanovenou redakční/internetovou radou. Složení této rady z pracovníků úřadu by mělo pokrýt různorodá témata a činnosti/služby, která přísluší do kompetence úřadu.

V dobře fungující radě se v zásadě jedná o následující dělení odpovědností:

- pracovník odpovědný za zveřejňování informací úřadu (pracovník pro vztahy s veřejností - public relation, tiskový mluvčí, v malé obci starosta, tajemník apod.),

-pracovník odpovědný za obsahovou správnost zveřejňovaných informací (referent odboru/referátu/oddělení apod.),

-pracovník odpovědný za realizaci zveřejnění předložených informací (správce internetového serveru, správce počítačové sítě, externí správce, firma apod.).

Pokud se ve vašem úřadu tito pracovníci nenacházejí (úřad je příliš malý - zejména u malých obcí), pak se výše uvedené odpovědnosti kumulují. Redakční/internetová rada městského úřadu zajišťující chod města s přibližně 35 tisíci obyvateli může vypadat takto:

předseda redakční rady - tajemník úřadu zastávající i funkci tiskového mluvčího,

členové rady odpovědní za obsah uveřejňovaných informací - vedoucí pracovníci jednotlivých odborů (finanční odbor, odbor komunálního hospodářství, majetkoprávní odbor atd.)

členové rady odpovědní za realizaci a zveřejnění informací (pracovník útvaru informačních systémů).

Pokud se podaří do činnosti rady vtáhnout i nějakého zastupitele, jeho činnost v radě jistě prospěje celému jejímu statutu.

Redakční/internetová rada obecního úřadu zajišťující chod města s přibližně 5 tisíci obyvateli může vypadat takto:

předseda redakční rady - starosta, popř. tajemník úřadu zastávající i funkci tiskového mluvčího,

člen rady odpovědný za obsah uveřejňovaných informací:

- pracovník odboru vnitřních věcí - organizačního a správního,

člen rady odpovědný za realizaci a zveřejnění informací:

- interní nebo externí pracovník udržující výpočetní techniku/sítě nebo dodavatel-programátor webových stránek.

Technické zajištění

Pro technické zajištění tvorby informací podle Standardu ISVS je vhodné se držet následujících doporučení:

- všichni pracovníci redakční/internetové rady ovládají PC a vhodný textový editor (např.MS Word, AmiPro, Suite602 apod.),

- počítače, na nichž jsou připravovány popisy postupů, jsou propojeny do sítě, ve které je vymezeno místo (adresář) pro ukládání připravených popisů postupů; vhodná přístupová práva (pro čtení a zápis) k tomuto adresáři jsou přidělena pouze členům redakční rady,

-pracovníci redakční rady mají přístup na internet za účelem získávání inspirace z jiných webových stránek orgánů veřejné správy, které již uveřejňují informace podle tohoto standardu,

-pracovníci redakční rady aktivně používají vnitřní email pro potřeby předávání dokumentů mezi členy rady nebo jednotlivými přispěvateli v rámci stanovené odbornosti,

-pracovníci oddělení informatiky provozují internetový/intranetový server a jsou znalí v používání některého z publikačních programů pro města a obce (např. VISMO atd.).

Standard ISVS je vytvořen tak, aby umožnil oddělit formu od obsahu. Doporučuje se proto, aby informatici nebo dodavatelské firmy připravili takové softwarové řešení pro zpracování popisů postupů, které by umožnilo tyto informace prezentovat: na webových stránkách, formou tištěných listů, na tematicky zaměřených CD-ROM, pro potřeby přímého zasílání na emailové adresy občanů.

Kde se standard již používá a co lze najít? V současné době je tento standard využíván například pracovníky Obvodního úřadu Městské části Praha 5 (www.praha5.cz), Ministerstva průmyslu a obchodu a agenturou Czech Trade (www.businessinfo.cz), Ministerstva vnitra (www.mvcr.cz), Městského úřadu v Chebu (www.mestocheb.cz), Obecního úřadu v Horním Maršově (www.hornimarsov.cz ).

Na uvedených stránkách lze nalézt například návody:

- Žádost o příspěvek na provoz motorového vozidla - životní situace - odbor sociálních věcí a zdravotnictví.

- Žádost o průkazku mimořádných výhod (TP, ZTP, ZTP/P) - životní situace - odbor sociálních věcí a zdravotnictví.

Ohlášení živnosti řemeslné pro právnické osoby se sídlem mimo území České republiky (zahraniční právnické osoby).

- Vydání občanského průkazu.

- Hlášení trvalého pobytu.

- Matriky - vydávání matričních dokladů

- Jak zřídit vyhrazené parkování pro ZTP

- Jak vyměnit byt

- Jak zajistit společný nájem bytu a přechod nájmu bytu

-Jak si pronajmout volný nebytový prostor

-Jak přenechat byt nebo jeho část do podnájmu další osobě a mnohé další užitečné postupy.

Martin Lukáš

  obr

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down