V posledním době se včelařství a právní normy, které tuto oblast upravují, dostalo do povědomí širší veřejnosti v souvislosti s dezinformací, že včelaři po vstupu do Evropské unie budou muset vyměnit plástve ve včelínech, jelikož jejich rozměry neodpovídají evropským normám. Jednalo se o nepravdivou zprávu. Žádné "euronormy" požadující standardizované rozměry pro plástve neexistují.
V naší zemí má právní reglementace včelařství dlouholetou tradici. Poprvé bylo upraveno již za dob Rakouska - Uherska, přesněji napsáno už v roce 1878. České a moravské historické území se řadí mezi jedny z prvních na světě, kde se těmto otázkám zákonodárce věnoval. Tato rakousko-uherská právní úprava se zaměřila především na vymezení práv a povinností chovatelů včel, poněkud méně pamatovala na ochranu včel jako živočišného druhu. Nicméně na tehdejší dobu se jednalo o velice pokrokovou právní úpravu. Nejdůležitější stávající platné právní prameny pro tuto oblast jsou uvedeny v rámečku.
Z hlediska obce je pravděpodobně nejdůležitější následující skutečnost: Chovatel včel je povinen oznámit příslušnému obecnímu úřadu údaje, týkající se zejména stanoviště včelstev, jejich hromadného letu a činit i jiná opatření nutná k ochraně včel. Chovatelem včel se rozumí fyzická i právnická osoba, která chová včely. Za "včelu" dnešní český právní řád pokládá nejen včelu medonosnou, ale taktéž opylující rody čmeláků a samotářských včel.
V případech umístění trvalých stanovišť včelstev v obvodu obce je fyzická i právnická osoba, jež chová včely, povinna zmíněnou skutečnost řádně oznámit příslušnému obecnímu úřadu, a to do 25. března daného roku (ustanovení §7 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 40/1997 Sb.). Tuto oznamovací povinnost má chovatel včel každoročně. Nové umístění kočovných stanovišť včelstev se oznamuje alespoň pět dnů před jejich přemístěním. V případě, že nové umístění nebude v zastavěné části obce, připojí se také jednoduchý situační náčrtek s označením stanoviště včelstev. Chovatelé mají vůči obecnímu úřadu ještě další důležitou ohlašovací zákonnou povinnost, která se týká hromadného letu včel. Každá fyzická nebo právnická osoba, která chová včely, obligatorně oznamuje obecnímu úřadu tzv. hromadný let včel za zdrojem snůšky,sledovaný zrakem a sluchem. Toto oznámení se provádí neprodleně včetně uvedení přesné dráhy včelího hromadného letu. Pokud chovatel zjistí, že došlo k hromadnému úhynu včel v důsledku použítí přípravku, oznámí to neprodleně okresní veterinární správě. Tedy nikoliv obecnímu úřadu. Jestliže se však chovatel obrátí na "svoji radnici", bude jeho problém postoupen na správné místo, tj. na okresní veterinární správu, která provede místní šetření.
Za fundamentální právní povinnost v tomto sektoru nutno pokládat jakousi generální klauzuli: právnické nebo fyzické osoby, které vyrábějí, zpracovávají nebo uvádějí do oběhu rostliny nebo rostlinné produkty, či jiné výrobky a rovněž i vlastníci pozemků nebo osoby, které je užívají z jiného právního důvodu, při své činnosti si počínají tak, aby nedocházelo v důsledku jejich činnosti k poškozování či úhynu včel nebo včelstev.
Každý ošetřovatel porostů, který provádí ošetřování rostlin, rostlinných produktů, jejich skladů a půdy přípravky, které jsou podle rozhodnutí o registraci přípravku pro včely jedovaté nebo škodlivé, je ex lege povinen činit opatření nutná a nezbytná k ochraně včel. Především však nesmí v zákonech vymezených případech tyto přípravky vůbec používat.
Pro obce a města spočívá důležitost výše napsaného zejména v případě, že obec vlastní určitý pozemek, který má relevantní vztah k ochraně včel a včelstev. A rovněž je vhodné, aby obce a města případně informovaly o této důležité zákonné povinnosti ve svých obecních nebo městských zpravodajích, aby se o ní dozvěděl co nejširší okruh povinných subjektů. Vyšší míra informovanosti v této oblasti by jistě měla bezesporu kladný vliv na ochranu včel.
PETR KOLMAN,
právník,
člen Zastupitelstva v Brně-Komíně
Nejdůležitější platné právní prameny pro oblast včelařství
(řazeno dle právní síly a časově od novějších pramenů po starší)
Zákony: zákon č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon)
Ministerské vyhlášky: vyhláška Ministerstva zemědělství ČR č. 40/1997 Sb., kterou se stanoví podrobnosti zabezpečení ochrany včel, zvěře a ryb při používání přípravků na ochranu rostlin, vyhláška Ministerstva zemědělství ČR č. 84/1997 Sb., kterou se upravuje registrace přípravků na ochranu rostlin a zacházení s nimi a technické a technologické požadavky na mechanizační prostředky na ochranu rostlin a jejich kontrolní testování
Pozor, od 1. 10. 2002 vstupuje v účinnost nová vyhláška Ministerstva zemědělství ČR č. 91/2002 o prostředcích na ochranu rostlin, která deroguje vyhlášku Ministerstva zemědělství ČR č. 84/1997 Sb.
Vyhláška Ministerstva životního prostředí ČR č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Důležité instituce v sektoru včelařství a ochrany včel
Ministerstvo zemědělství, okresní úřady, obecní úřady, Státní veterinární správa, Státní rostlinolékařská správa, Český svaz včelařů
|