V rámci několikastupňového projektu Státní informační politika ve vzdělávání byla počátkem roku zahájena pod názvem Internet do škol (INDOŠ) realizace jedné z jeho etap. Vzhledem k tomu, že se jedná o plošný, celorepublikový projekt, který vyžaduje součinnost více subjektů, časovou koordinaci v několikaletém období a v neposlední řadě i nemalé finanční prostředky, je pod neustálým drobnohledem jak odborné, tak i laické veřejnosti.
Bližší podrobnosti k tomuto projektu jsou aktualizovány na dvou specializovaných internetových portálech www.acol.cz a www.indos.cz. Zavádění a využití internetu na základních školách je aktuálním tématem řady měst a obcí již delší dobu. O svoje postřehy se s námi podělili ve dvou místech - v Městské části (MČ) Praha 13 a v severočeském městě Dubí.
Vzájemná slučitelnost sítí
Vedení MČ Praha 13 se rozhodlo nečekat na zdlouhavý projekt INDOŠ a vyhlásilo veřejnou soutěž na připojení základních škol k internetu. Soutěž byla vyhlášena 31. května 2001 a v podstatě do roka byl celý projekt realizován. Informaci o této síti nám poskytl místostarosta městské části Milan Dvořák:
"Výběrové řízení vyhrála firma Pragonet, a. s., s nabídkou na vybudování optické sítě s kruhovou topologií a s centrální bránou do internetu. Toto řešení využívá výhody území velkého sídliště, kde je možné pro natažení kabelů využít velké hustoty kolektorů. Smlouva o poskytování služeb přenosu dat a telekomunikačního spojení a o poskytování služeb přístupu k síti internet byla podepsána 14. září 2001, s platností na 10 let a s možností prodloužení na dobu neurčitou. Ještě do konce roku 2001 byly připojeny 3 subjekty a po zimní přestávce bylo do konce května 2002 připojeno zbývajících 12 subjektů. Rychlost připojení do internetu je 6 Mbit/s do NIX, tedy do tuzemské části internetu, a 512 kbit/s do zahraničí. Do budoucna je možné tyto rychlosti zvyšovat bez dodatečných investičních nákladů. Celá síť je řízena z dohledového centra firmy Pragonet s nepřetržitým provozem."
Která zařízení a jak tuto síť využívají? "V současnosti je do privátní sítě zapojeno 12 základních škol, jedno gymnázium, budova úřadu městské části a kulturní dům. Subjekty uvnitř sítě mohou mezi sebou komunikovat rychlostí 100 Mbit/s. Tato rychlost umožní školám např. sdílet multimediální aplikace, pořádat videokonference, do budoucna je možné instalovat kamerový systém pro zabezpečení objektů, jednotné účetní programy pro vedení škol s přímou vazbou na MČ a podobně. Městská část v rámci svých finančních možností vybavuje jednotlivé školy výpočetní technikou s cílem vytvořit vždy kompaktní učebnu, tj. minimální počet pracovišť 15 a jedno pracoviště pedagoga na velmi dobré technické úrovni. Dalším zájmem MČ je zpřístupnit tyto učebny jak žákům škol, tak i široké veřejnosti v odpoledních a večerních hodinách."
Jak je vidět, "předstihli" jste dobu. Je možné dodatečné propojení vámi užívaného systému a projektu INDOŠ?
"Některé školy MČ Praha 13 byly také Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) zařazeny do projektu INDOŠ. Jednání o integraci těchto dvou projektů jsou však zatím neúspěšná," konstatoval místostarosta.
ano, ale s rozvahou
V severočeském Dubí (zhruba 8000 obyvatel) jsou, jak nám řekla starostka města PhDr. Jutta Kučerová, tři základní školy. Zakoupit počítače pro všechny školy z rozpočtu města je však prakticky nemožné. Přes výhrady, které mělo vedení města k průběhu zavádění projektu Internet do škol, byla i tady nabídka MŠMT k začlenění zdejších škol do tohoto projektu uvítána s mimořádnou pozorností.
"Zkušenosti, které máme s využitím počítačů a internetu už několik let v Základní škole Dubí 3, jsou velmi překvapující," začala svoji úvahu starostka. "Ačkoliv se jedná o školu s vysokým počtem romských žáků, je zájem o počítače mezi dětmi ohromný. Děti chodí do školy dokonce o hodinu dříve, aby mohly "jít na počítače". Žáci si na počítači sami vytvářejí svůj školní časopis, mohou si na počítačích psát domácí úkoly nebo laboratorní práce, či přinést z domova disketu a upravovat si text s pomocí učitele. Škola zařadila informatiku jako jeden z povinně volitelných předmětů pro 7., 8. a 9. třídu. Pro 4. a 5. třídu se vyučuje informatika jako nepovinný předmět formou hry. Vyučující předmětů zeměpis, matematika, český jazyk, přírodopis využívají jak výukové programy vytvořené k prověřování učiva, které si děti mohou samy vyzkoušet, tak programy pro opakování a nový výklad učiva. Pro žáky deváté třídy, kteří půjdou do středních škol a učilišť, zařadili kurz výuky psaní na počítači "všemi deseti". Pro nadšence je v této škole k dispozici jednou týdně i počítačový kroužek. Samozřejmě se musí mezi dospělými najít nadšenec, který je ochoten věnovat této práci mnoho svého času."
Základní škola Dubí 3 získala počítače již před několika lety dílem od sponzorů, z větší části ve spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Teplicích z programu prevence kriminality Ministerstva vnitra ČR. Škola, jež má vysoký počet romských žáků, která se zabývá hledáním nových programů a zapojuje se do progresivních projektů, a která především vynaložila veliké úsilí k vybudování počítačové třídy, do programu INDOŠ nebyla zařazena. Ostatní dvě, které se tolik nesnažily, dostanou počítače od ministerstva školství.
"Nejde vůbec o to, že bychom z těchto počítačů neměli radost," dodává starostka, "ale škola, která byla aktivní, je teď vlastně nepřímo potrestána za své velké úsilí. Nabízí se otázka: Nemělo by ministerstvo školám, které pracovaly na zbudování počítačových učeben, poskytnout adekvátní příspěvek například na rozšíření softwarového vybavení?"
"Je velká škoda, že se nás při zasílání paušálních "přídělů" asi třiceti CD nikdo z kompetentních pracovníků ministerstva nezeptal, co vlastně potřebujeme," povzdechla si Helga Jouglová, která se před časem stala nadšenou propagátorkou informačních technologií na Základní škole v Dubí 3. "Naše škola by místo balíčku programů například mnohem naléhavěji potřebovala zakoupit licence na nejrozšířenější WORD a EXCEL".
Dalším problémem, který INDOŠ přinesl městu Dubí, jsou náklady, spojené s připojením internetu v jednotlivých budovách. O projektu se s otazníky hovořilo velmi dlouho. Ačkoli ministerstva znají způsob hospodaření a financování měst a obcí, nikdo z realizátorů projektu nebyl schopen v době, kdy se tvořil městský rozpočet, konkretizovat požadavky na finanční zajištění potřebných úprav. Zastupitelstvo města chtělo využít příležitost a rozšířit dětem možnost pracovat s počítači a internetem, a tak schválilo k vybudování pevných částí a sítí včetně školení učitelů téměř dvě stě tisíc korun - do vybavení školských zařízení počítači a jejich programovými moduly ještě dalších více než sto tisíc. Částku však bylo třeba najít v rozpočtových rezervách.
"Školství by se podle mého názoru mělo stát pro novou vládu prioritou jako celek," končí svoje zamyšlení starostka města Dubí, "Snad bude mít nová vláda příležitost splnit sliby vlády předešlé a do školství jako do nejperspektivnějšího oboru pro rozvoj země vyhradí důstojné peníze, které by měly přitáhnout kvalitní učitele. Bylo by velmi smutné, kdybychom se dále museli dívat, jak se za naše daně soustavně devastuje resort, který má pro budoucnost státu nejvyšší potenciál. Co bude platný projekt Internet do škol, když ve školách budou učit důchodkyně, kterým jdou děti na nervy a počítače se bojí jako upíři česneku?"
Připravil Svatopluk K. Jedlička
|