01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

První zkušenosti

Jedním z projektů, který navazuje na snahu přiblížit veřejnou správu občanům, je projekt "Elektronicky vlídné administrativy" (EVA). Ministerstvo vnitra, do jehož kompetence realizace takových systémů spadá, vyhlásilo obchodní veřejnou soutěž na řešitele projektu. Byla vybrána společnost CT GROUP,...

Jedním z projektů, který navazuje na snahu přiblížit veřejnou správu občanům, je projekt "Elektronicky vlídné administrativy" (EVA). Ministerstvo vnitra, do jehož kompetence realizace takových systémů spadá, vyhlásilo obchodní veřejnou soutěž na řešitele projektu. Byla vybrána společnost CT GROUP, která se stala i provozovatelem systému. V únoru t. r. byl zahájen zkušební provoz v 10 vybraných městech a obcích Středočeského kraje.

Náhodným uživatelům slouží stánek zkonstruovaný pro projekt EVA jako interaktivní informační zařízení. Najdou tady základní informace o městech a obcích zařazených do systému v rozsahu odpovídajícím minimálně zákonem daným normám a přehledně uspořádané informace o jednotlivých agendách, které se na městských nebo obecních úřadech běžně vyřizují.

Je zde uveden podrobný popis postupu při vyřizování příslušné žádosti, kompletní seznam příloh, kterými je třeba podání žádosti doložit a seznam legislativních předpisů vztahujících se k dané problematice. Potřebné formuláře je možné vytisknout přímo na stánku. Informační část systému EVA mohou využívat občané z celé ČR, a to prostřednictvím webového rozhraní www.naseeva.cz.

Občan, který se prostřednictvím stánku přihlásí jako registrovaný uživatel, má možnost prostřednictvím systému EVA komunikovat v chráněném režimu s příslušným městským nebo obecním úřadem. Registrace není složitá a systém sám provází uživatele celým procesem. Prvním krokem je zadání registračních údajů. Potom je třeba naskenovat oboustranně občanský průkaz a pořídit aktuální fotografii prostřednictvím fotoaparátu umístěného v panelu stánku - porovnáním fotografie z občanského průkazu a aktuálně pořízené fotografie dojde v systému k ověření totožnosti nově registrovaného uživatele. Systém pak vytiskne všeobecné podmínky užívání systému EVA, které nově registrovaný uživatel odsouhlasí a vlastnoručně podepsaný souhlas vloží prostřednictvím skeneru do systému.

Na základě registrace vygeneruje systém uživateli desetimístný číselný uživatelský kód, jehož podobu mu vytiskne. Registrace je nutná pro přihlášení do komunikační části systému EVA, využívání osobní elektronické schránky a pro identifikaci uživatele v procesu elektronického styku s úřadem.

Řešení i provoz systému se snaží sloužit i těm, kteří nemají k dispozici nástroje pro elektronickou komunikaci nebo nemají s informačními technologiemi zkušenosti.

Podle slov Ing. Jiřího Kašpara, ředitele společnosti CT GROUP, je snahou vytvořit co nejpřehlednější a nejjednodušší komunikační nástroj. Některé úřední úkony však přesto bude třeba i nadále vykonat přímo na úřadě. V tomto případě systém EVA napomáhá občanům k orientaci v problematice, pomáhá jim připravit všechny potřebné podklady a dokumenty, případně jim umožňuje i jejich odeslání na příslušné pracoviště úřadu. Úředník pak může celou agendu předem zpracovat a připravit. Není-li tedy možné celou záležitost vyřídit pouze elektronickou komunikací, pak systém EVA alespoň redukuje nutnost osobních návštěv na úřadě.

Výsledky projektu EVA mají být vyhodnoceny v závěru roku. Pro získání vlastních poznatků o systému jsem si vybral tři vzájemně sousedící místa - Poděbrady (13 000 obyvatel), Městec Králové (3000 obyvatel), Pátek (475 obyvatel).

Poděbrady

Město začalo spolupracovat s realizačním týmem už koncem roku 2001. Jednalo se především o přípravu obsahové náplně informační části systému.

Jak říká tajemník městského úřadu, Ing. Václav Šeberle, je škoda, že systém neumožňuje přímé propojení s webovou prezentací města. Ve stávající podobě je třeba připravovat materiály pro aktualizaci webu a systému EVA nadvakrát. Podle starosty Ing. Jozefa Ďurčanského bylo v přípravném období nejtěžší vybrat vhodné místo pro umístění stánku. Z provozního hlediska zvítězilo obchodní středisko, které sousedí s radnicí.

V Poděbradech zatím příliš velké praktické zkušenosti s využíváním stánku nemají. Stánek vzbuzuje zvědavost, lidé zkoušejí, o co se jedná. Přístupů do systému tady zaregistrovali poměrně velké množství, ale zatím jen několik kontaktů je možné považovat za referenční. Pro zpracování a vyřizování agendy mají pracovníci městského úřadu k dispozici tu část aplikačního programového vybavení systému EVA, které se říká ADAM a která navazuje na stávající informační systém úřadu.

Jak se zdá, otevřenou otázkou zůstává ekonomické posouzení celého projektu. Zatím je provoz systému hrazen z prostředků projektu EVA. Město v současné době do realizace vkládá pouze práci svých zaměstnanců.

Městec Králové

Pro město je elektronická komunikace v tomto období jednou z priorit. Občané si velmi rychle zvykají na tento způsob komunikace. Oficiální webové stránky dostaly novou atraktivní podobu odrážející život města. Jejich atraktivitu posílily videozáznamy z různých akcí ve městě a dvě live webové kamery snímající nepřetržitě život na náměstí. Ostatně průměrná návštěvnost stránek - 1200 vstupů za měsíc - hovoří jasně. Jak soudí člen městské rady Miloš Mužík, komunikační stánek je v tomto směru zajímavým prvkem. Městský úřad je pověřeným městským úřadem pro 17 obcí a jeho matriční obvod zahrnuje 10 obcí. Zejména pro občany těchto území je podobný druh komunikace užitečný. Stačí, aby se zaregistrovali prostřednictvím komunikačního stánku umístěného ve vstupu do městského úřadu a pak už mohou přes webové rozhraní komunikovat s úřadem z jakéhokoli jiného místa připojeného na internet - z domova, ze zaměstnání, ze školy, z knihovny nebo z internetové kavárny kdekoli na světě.

O zájmu svědčí i prvních 20 registrací za dva měsíce provozu stánku. Představitelé města i občané by uvítali, kdyby stánek mohl být umístěn někde, kde může být přístupný nepřetržitě.

Pátek

Obyvatelé obce podle slov starosty Jaroslava Buluška si zatím na tuto formu komunikace příliš nezvykli. Je to možná i proto, že stánek je umístěn v budově obecního úřadu. Větší význam by snad mohl mít tento způsob komunikace pro občany při vyřizování žádostí, které patří do působnosti pověřeného městského úřadu. Nespornou výhodou je, že v systému jsou informace v komplexní podobě, přehledně uspořádané a dostupné na jednom místě.

První zkušenosti získali realizátoři projektu už během instalace první série 10 komunikačních stánků a v prvních třech měsících jejich provozu ve vybraných místech Středočeského kraje. Jak uvádí Ing. Jiří Kašpar ze společnosti CT GROUP, jedná se především o to, aby stánek mohl být z provozního i bezpečnostního hlediska umístěn samostatně na volném prostranství podobně jako telefonní budka. Nový typ stánku proto bude představovat samostatné komunikační místo, kde bude mít uživatel i určité soukromí a jistou míru komfortu. Uzavření stánku dovolí i monitorování stánku a jeho účinné bezpečnostní zajištění. Koncem léta a na podzim by měly být stánky tohoto nového typu nainstalovány na dalších 40 místech Středočeského kraje.

Svatopluk K. Jedlička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down