01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Krade se, krade aneb zkušenosti s opravami cyklotras

Nabízím několik postřehů z oprav tisíců kilometrů cyklotras z hlediska toho, kdo opravy cyklotras realizuje. Firma DoZnač, dopravní značení a cyklotrasy z Českých Budějovicích se již čtvrtým rokem zabývá zřizováním cyklotras po celé ČR. Spolupracujeme také již třetím rokem s Klubem českých turistů...

Nabízím několik postřehů z oprav tisíců kilometrů cyklotras z hlediska toho, kdo opravy cyklotras realizuje. Firma DoZnač, dopravní značení a cyklotrasy z Českých Budějovicích se již čtvrtým rokem zabývá zřizováním cyklotras po celé ČR. Spolupracujeme také již třetím rokem s Klubem českých turistů (KČT) při celostátní obnově poničeného a neúplného značení na cyklotrasách, zřízených během minulých let.

Cyklotrasy u nás zažily velký boom. Není se čemu divit - opravdu se díky nim daří přilákat do regionů mnoho turistů domácích i zahraničních, a tím pozvednout především služby v oblasti cestovního ruchu. V současné době je v ČR vyznačeno zhruba 14 000 km cyklotras. Jejich údržba něco stojí, i když mnohdy je poškození způsobeno zcela úmyslně. Cyklotrasy se dělí dle významu na cyklotrasy 1. až 4. třídy. Poznáme je podle čísla cyklotrasy, která je u 1. třídy jednociferná, u 2. třídy dvouciferná atd. Cyklistické značení (žluté značky se symbolem kola a číslem) je od roku 2001 zařazeno mezi běžné dopravní značení, na které se ovšem vztahuje mnoho předpisů.

Jak a kde jsou nejvíce poničené?

Nejvíce trpí značky na cyklotrasách řáděním vandalů v obcích, obzvláště v blízkosti "kulturních" a občerstvovacích zařízení (diskotéky, restaurace apod). Rovněž v blízkosti škol, autobusových zastávek a návsí vesnic. Pak také v místech, kde se např. sváží dřevo a kde jezdí zemědělská technika. Někdy dokonce značení cyklotras úmyslně ničí občané, kterým cykloturisté vadí, např. u jejich chaty. Sloupky značek se také výborně hodí na plot. Několikrát se stalo, že byl pracovníky instalujícími cyklotrasu přímo chycen člověk, který si odvážel čerstvě zabudované sloupky...

Nejvíce jsou značky rozkradené ve strukturálně postižených regionech (především severní Morava). Rekord byl předloni v oblasti Frýdku - Místku, kde na okružní cyklotrase chybělo přes 90 % značek a loni v oblasti Bruntálska, kde na jedné cyklotrase chyběly takřka všechny značky i se sloupky (jednalo se zřejmě o cílený "nájezd" zlodějů). Tyto trasy se musí prakticky znovu vyznačit. Jinak v obcích chybí někde zhruba 20 % značek. Rozdíly jsou také hlavně mezi úseky tras v zastavěném území a mezi přírodními úseky (v lesích), kde situace nebývá obvykle tak špatná. Rovněž tam, kde investor neuváženě nechal instalovat hliníkové značky (na trase Č. Budějovice - Dolní Dvořiště dokonce i Al sloupky a patky) samozřejmě kradou lidé ve velkém i tyto cenné kovy... Dnes se používá po dohodě s KČT již zásadně pozinkovaný plech a pozinkované sloupky.

Jak se bránit?

Obrana - to je především kvalitní instalace a znalost jednoduchých pravidel. Projekt nové cyklotrasy musí bezpodmínečně vycházet z úvahy trvalosti díla a znalosti faktu, že cyklistické značení je častým objektem vandalizmu. Nosiče značení musí být bytelné (kovové sloupky, ne dřevo), musí mít stanovenou výšku (v obci min. podchodná výška 2 m, mimo obec 1,2 m) a hlavně musí být kvalitně uchyceny. To je možno splnit pouze při použití profesionálních systémů. Již několikrát investoři neuváženě najali místní nadšence, kteří cyklotrasy sice vyznačili, ale záhy se zjistilo, že naprosto nedostatečně (např. Blatensko - okr. Strakonice, některé trasy na severní Moravě aj.).

Důležité je také použití certifikovaných značek od seriózních výrobců, kteří garantují jejich pevnost, odolnost a trvanlivost. Takové značky nejsou díky vysokým objemům výroby o moc dražší než "amatérské" (ty se ani správně nesmějí na veřejných komunikacích používat). Dále je nutno všechny cyklotrasy a jejich vedení projednat řádně s majiteli cest, kteří by měli vyslovit s jejich vedením souhlas. Ukázalo se, že tato praxe není většinou dodržována a následkem toho jsou někdy trasy záměrně poškozovány. Značení cyklotras musí také projednat Dopravní inspektorát Policie ČR a silniční správní úřad (OkÚ - referát dopravy).

Mobiliář cyklotras

Rovněž vybavení cyklotras, jako jsou informační tabule, stojany na kola a odpočinková místa lze účinně bránit proti vandalům. Doporučuji základní zásady vycházející z praxe:

[*] informační tabule - použít kovový podklad - plech (plasty praskají po úderu, zvláště v zimě), text překrytý ochrannou fólií (tzv. antigrafitti - lehce se čistí po postříkání sprejem),

[*] stojany na kola - kovové, důkladně přichycené k betonovému základu,

[*] odpočinková místa - masivní, dobře přichycená k betonovým základům proti krádeži.

Jak vybrat kvalitního dodavatele?

Zajisté investorovi stojí za to požádat o radu při výběru dodavatele cyklotrasy na KČT ústředí Praha (Mgr. Karel Markvart - předseda rady značení, www.klubturistu.cz) nebo na MMR - cestovní ruch (Ing. Rostislav Hošek, www.mmr.cz). Rozhodně se vyplatí uspořádat výběrové řízení. Kvalitní vytýčení trasy zajistí jen kvalitní projektant cyklotras se znalostí problematiky, nikoli jen místní nadšenec. Existují již firmy, které nabízejí kompletní servis, a to projekt i s projednáním, vyznačení tras a dodávka mobiliáře.

Václav Kaska

DoZnač,

dopravní značení a cyklotrasy, České Budějovice

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down