01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

VYSÍLÁ ČESKÝ ROZHLAS PARDUBICE

Každý kraj musí mít ze zákona vlastní krajské rozhlasové studio s vlastní frekvencí, vlastními financemi, dramaturgií a zaměstnanci. Studia z původních krajů nové stanice buď přímo zřizují, anebo jejich vzniku napomáhají. Pro nové regionální stanice v Pardubickém kraji a v kraji Vysočina zvolilo...

Každý kraj musí mít ze zákona vlastní krajské rozhlasové studio s vlastní frekvencí, vlastními financemi, dramaturgií a zaměstnanci. Studia z původních krajů nové stanice buď přímo zřizují, anebo jejich vzniku napomáhají. Pro nové regionální stanice v Pardubickém kraji a v kraji Vysočina zvolilo vedení Českého rozhlasu druhou variantu. Například Pardubický rozhlas je řízen přímo vedením Českého rozhlasu v Praze a spadá pod něj i po stránce organizační struktury. O aktivitách nového pracoviště jsme hovořili s Martinem Kolovratníkem, šéfredaktorem Českého rozhlasu Pardubice.

Jak se budete profilovat?

Dramaturgicky chceme jít trochu jinou cestou než kolegové z Hradce Králové. V programové náplni budoucího vysílání studia Českého rozhlasu v Pardubicích klademe důraz na spolupráci s obecními úřady, pravidelné, časté a rozsáhlé zpravodajství ze všech obcí kraje. Denodenně se posluchači budou moci prostřednictvím Českého rozhlasu Pardubice setkat s aktuálním děním ve své obci. V celodenních zpravodajských vstupech uslyší informace například z denního života kraje, o počasí, z dopravy, informace ze sportu, kultury, ale také například v létě o možnostech koupání.

V dalších pořadech nabídneme rozhovory o běžných lidech a o jejich všedních starostech. Tvůrci programu budou každý den vedle tématických pořadů zařazovat v přímých vstupech rozhovory či aktuální odpovědi pracovníků radnic všech obcí v kraji. Velmi si slibujeme od interaktivních pořadů jak s obecními úřady, tak s posluchači. Chceme spolupracovat s časopisy pro obecní úřady, magistráty, společně s nimi vymýšlet hry, soutěže o našem kraji.

Rozhodovací proces o našem rozhlasovém studiu a jeho náplni funguje na bázi programové rady, orgánu, který je sestaven z vedoucích všech stanic Českého rozhlasu a který je veden programovým ředitelem. Každý návrh a nápad se zde probírá a ve finále je buď odsouhlasen a nebo navržen k přepracování. Konečné rozhodnutí samozřejmě náleží generálnímu řediteli Českého rozhlasu.

Právě tento schvalovací proces "posvětil" dnešní podobu pardubického vysílání - nyní vysíláme denně tři samostatné zpravodajské bloky na vysílači Krásné, celodenní program zde nadále zajišťuje studio ČRo Hradec Králové. Úkolem kolegů z Hradce Králové v tomto přechodovém období je obsloužit oba kraje, my dodáváme do společného vysílání zpravodajské příspěvky.

Dalším krokem bude květnové navýšení počtu samostatných zpravodajských bloků na téměř každou celou hodinu v čase od 8:00 do 17:00. Už dnes mohu prozradit, že si "brousíme zuby" i na vlastní moderovaný blok vysílání, ale to zatím hudba budoucnosti.

Co vás zdržuje?

Finance a přidělení vlastního vysílacího kmitočtu. Český rozhlas má určitou částku peněz, kterou vybere z koncesionářských poplatků. Tyto příjmy se dlouhodobě snižují a navíc nová studia jsou vlastně vícenákladem oproti původnímu rozpočtu. Musí se doslova "uříznout z koláče" stávajícím studiím. Nemůžeme si dovolit vysílat ihned s plným týmem čtyřiadvacet hodin denně.

Navíc jsme se dohodli, že diplomaticky vyčkáme na stálou vysílací frekvenci, a to ze dvou důvodů. Za prvé na frekvenci 100,1 MHz Krásné dosud vysílá ČRo Hradec Králové svůj program pro Královéhradecký kraj a jeho posluchači si zatím nenavykli přeladit na "svou" krajskou frekvenci 90,5 MHz z Černé hory. Navíc frekvence 100,1 MHz výrazně přesahuje hranice Pardubického kraje. Je tedy výhodnější, aby cílově ony přesahy využila celoplošná stanice ČRo 2 Praha, která dnes nemá v kraji dostatečné pokrytí.

Nám postačí frekvence s menším výkonem, která bude víceméně kopírovat hranice Pardubického kraje. Tyto složité změny jsou administrativně zdlouhavé, proto raději počkáme, než abychom posluchače nejdříve lákali na jednu frekvenci a za několik měsíců ji změnili. Je to vůči nim nefér a pro marketing rádia také.

Bude na provoz vašeho studia finančně přispívat krajský úřad?

Tak jako všechny stanice Českého rozhlasu máme svůj rozpočet, který se schvaloval a vychází z výše zmíněných zdrojů Českého rozhlasu. Znamená to, že z kraje či jiných institucí nemáme příjmy žádné, ani to ze zákona není možné. Pokud budeme šikovní, příjmy, které získáme od sponzorů nebo z reklamy, můžeme přičíst k dobru našeho rozpočtu. Jestliže budeme spolu s krajem na něčem pracovat, můžeme získat od něho grant, tyto možnosti asi jsou. Ale není to základ systému.

V čem je odlišná dramaturgie, náplň programu vaší rozhlasové stanice oproti ostatním?

Kdybych snil o rádiu 24 hodin denně, mohu prozradit následující představy: náš cílový posluchač bude zralý čtyřicátník, otcové a matky, samozřejmě s přesahy směrem nahoru i dolů, ale obecně bychom chtěli omladit posluchače. Paralelně s tím bychom chtěli oslovit také mládež, základní a střední školy.

Na první pohled odborníci říkají - není to možné, nejde to, ale já myslím, že možnosti tu jsou. Chceme hodně spolupracovat se školami, "vtáhnout" je do vysílání. Připravíme soutěže, interaktivní hry, internetovou komunikaci, budeme využívat hodně moderní technologie, chceme, aby děti ve školách měly i svoje pořady. Samy si natočí například anketu, povídání. Příspěvek samy ve škole vyrobí, pošlou nám ho a my ho v pravidelné večerní hodině odvysíláme.

To je ale jenom jeden z mnoha našich nápadů. Pokud budeme hovořit o programu jako celku, víme už dnes, že nechceme jít tou cestou, kde se valí záplava muziky a moderátoři nadšeně "hulákají" a snaží se prvoplánově vyvolávat skvělou zábavu. Na druhou stran nechceme být ani nudní a usazení.

Chceme mít dva pilíře našeho rádia - za prvé podrobné zpravodajství, opravdu do detailu, mezi lidmi v celém kraji. Za druhé zábava s tím spojená. Například ráno zpestříme humorem nebo zvuky z běžného života.

Dopoledne jsou lidé v práci, ve škole, můžeme program modifikovat - například pro maminky doma, povídání na různá témata, s lékařem, veterinářem, psychologem ap.

Na čas pozdního odpoledne až podvečera, kdy se posluchači vracejí domů, chceme zařadit pořady publicistické, rozhovory a další informace.

Pořady zájmové, vzdělávací chceme nabídnout ve večerních hodinách. Ono vzdělání chceme opět spojit s hrou, zábavou. Když se bude hovořit o nových knihách, nebude to jen povídání s kritikem, ale přímý přenos z vysílání, kde budou přítomni i běžní posluchači. Důsledně budeme dbát na to, aby všechny pořady byly interaktivní, aby byly zábavou, aby se tam četly e-maily, aby mohli posluchači zatelefonovat, atd.

Čím zdůrazníte, že jste krajské studio Českého rozhlasu.

Krajský charakter našeho studia bude cítit z vysílání po všech stránkách a ve všech denních časech. Chceme důsledně spolupracovat s institucemi, jako jsou města, kraj, ale nejen v Pardubicích, opravdu po celém kraji, s obecními úřady v celém kraji. Pro nás to bude přínos, úřady o nás budou vědět a my chceme být v uvozovkách jejich hlásnou troubou. Samozřejmě ne způsobem ta a ta strana skvěle vede tu a tu radnici, ale ve stylu běžné informovanosti občanů - opravy silnic, svozy odpadků, změny jízdních řádů, obecní vyhlášky, kulturní programy apod.

Se zábavou je spojen i sport. Toho bude v našem kraji také dost. S naší moderní technikou můžeme být kdekoli a lehce odbavit přímý přenos do vysílání. I touto cestou chceme jít.

Důležitá je pro nás nová skutečnost, že v našem pardubickém a v jihlavském rozhlase vzniká myšlenka tzv. síťové spolupráce stanic. Témata, která jsou nadregionální, můžeme vysílat zároveň, tedy současně na několika stanicích Českého rozhlasu. Předběžně se domlouváme s kolegy z Vysočiny se stanicí Český rozhlas Regina. Technika tuto spolupráci umožňuje a navíc se ušetří finanční prostředky. Uvidíme, jak se tento model osvědčí.

Kdy vaše stanice začne vysílat naplno 24 hodin denně?

Na podzim, předpokládáme, že nejpozději v říjnu nebo v listopadu - hned jakmile budeme mít vlastní frekvenci.

JANA KRACÍKOVÁ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down