Dalším programem předvstupní pomoci je program ISPA. Je zaměřen na ochranu životního prostředí, dopravu a technickou pomoc. V oblasti ochrany životního prostředí se program soustředí zejména na řešení nejzávažnějších ekologických problémů, a to na zásobování pitnou vodou, čistírny odpadních vod, likvidaci pevného odpadu a na znečištění ovzduší. V oblasti dopravy se ISPA zaměřuje na zkvalitnění dopravní infrastruktury v kandidátských zemích a jejich navázání na dopravní sítě v zemích EU. Pomoc je směřována do projektů, které podporují udržitelné způsoby pohybu lidí a zboží.
Koordinační infrastruktura pro implementaci programu v ČR je složena z Národního koordinátora ISPA (Ministerstvo pro místní rozvoj), dále Ministerstva dopravy a spojů, Ministerstva životního prostředí. Poslední dvě jmenovaná ministerstva jsou zodpovědná za posuzování návrhů projektů v rámci ČR. Žádosti o finanční podporu jsou zasílány tzv. implementačním agenturám (např. Ředitelství silnic a dálnic pro oblast dopravní infrastruktury, Státní fond životního prostředí v oblasti ochrany a tvorby životního prostředí). Žadatelé - příjemci podpory jsou především obce, sdružení obcí, státní organizace, státní podniky apod. Rozhodování o poskytnutí podpory v rámci programu probíhá v několika kolech, nejdříve na národní úrovni a poté v EU.
Projekty musí mít dostatečný rozsah, aby mohly mít výrazný dopad na oblast ochrany životního prostředí nebo na zkvalitnění dopravní infrastruktury. Na základě zkušeností s Kohezním fondem a také vzhledem k přijatým směrnicím pro Phare se navrhuje, aby předložený projekt byl minimálně v rozsahu 5mil. eur. Maximální výše podpory z ISPA je 75 % nákladů projektu. Pomoc Společenství v rámci ISPA má formu nevratné přímé pomoci (dotace) nebo návratné pomoci (půjčky). Opatření na něž je poskytovaná podpora musí mít charakter samostatného investičního projektu, finančně a technicky samostatné části investičního projektu nebo skupiny navazujících investičních projektů. Malou část rozpočtu ISPA je možno využít k financování přípravných studií a technické pomoci. Hlavními kritérii pro udělení podpory jsou soulad s národními programy dopravy a životního prostředí, rozsah a přínos projektu.
V období let 2000 až 2006 má být mezi projekty na ochranu životního prostředí a projekty dopravní infrastruktury rozděleno rovnoměrně celkem 1 040 mil. eur ročně. Z této částky je pro ČR vyhrazeno 5,5 až 8,0 %, tj. cca 70 mil. eur ročně. Přestože je program schválen až do roku 2006, končí finanční podpora v dané zemi okamžikem vstupu do EU. Prostředky ISPA se do ČR převádějí a jsou spravovány prostřednictvím Národního fondu, který byl založen na Ministerstvu financí.
Igor Černý,
Centrum pro evropská studia,
VŠB - TU Ostrava
|