01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Integrované služby v Itálii

Integrované služby v Itálii Udržení vhodné infrastruktury a zlepšení kvalitativního a kvantitativního standardu veřejně prospěšných služeb bude v příštích letech vyžadovat komplexnější přístup. Z hlediska ekonomického i technického se zdá vhodnější překonání malých dimenzí podniků. V Evropě dnes...

Integrované služby v Itálii

Udržení vhodné infrastruktury a zlepšení kvalitativního a kvantitativního standardu veřejně prospěšných služeb bude v příštích letech vyžadovat komplexnější přístup. Z hlediska ekonomického i technického se zdá vhodnější překonání malých dimenzí podniků.

V Evropě dnes trend jasně směřuje k tvorbě velkých systémů. V tomto rámci už nebudou mít oblastní a národnostní hranice žádný význam. Veřejné i soukromé podniky budou směřovat své služby tam, kde budou konkurenceschopné a budou se pro tento účel sdružovat do větších celků.

Projekt

Podobné úvahy stály u zrodu projektu na vytvoření velké skupiny, která by se zabývala veřejně prospěšnými službami v Toskánsku. Základem jsou podniky ve vlastnictví obcí, které se mají stát protiváhou soukromým firmám působícím v oboru.

Magistráty měst Florencie, Prata, Pistoie a Empoli uzavřely smlouvu, v níž vyjádřily svou vůli vytvořit systém "integrovaných služeb" pro oblast životního prostředí. Schválením rámcových stanov a zásadních podnikatelských plánů získal projekt konkrétní formu a byla spuštěna fáze slučování jednotlivých městských společností.

První v pořadí byly vodohospodářské služby. Společný podnik bude po reorganizaci zásobovat vodou 42 obcí (v dalších osmi bude poskytovat některé služby) se přibližně 800 000 obyvateli. Obratem dosáhne hodnot nad 200 mil. eur.

Motivace

Vykonávání veřejných místních služeb probíhá skoro ve všech případech v monopolním prostředí. To znamená, že zde chybí konkurenční prostředí, které by působilo na regulaci cen a úrovně služeb. V takové situaci si spotřebitel nemůže vybrat poskytovatele služeb, který mu více vyhovuje. Regulace a veřejná kontrola musí zajistit, aby nepřítomnost konkurence nepoškodila spotřebitele ať už po stránce cen, či úrovně služeb.

Nový systém počítá s výrazným oddělením toho, kdo řídí, od toho, kdo stanovuje ceny a kontroluje kvalitu služeb.

Cílem projektu je založení jedné centrální společnosti, jejímiž členy a majiteli jsou obce. Skrze centrální společnost mají svůj podíl ve firmách, které působí v oboru. Základ mají v podnicích (ekvivalentních zhruba našim Technickým službám), které v tomto oboru již působí. Díky tomu mohou obce rozhodovat o strategii a podpoře pro jednotlivé provozní oblasti.

V rámci toskánského projektu byly založeny tři provozní společnosti:

čistota prostředí (sběr, úklid, přeprava a zpracování odpadu),

integrované vodohospodářské služby (vodovody, kanalizace a čističky), provozování koupališť,

energetika (rozvod plynu, teplárny, výměníky a rozvod tepla).

V průběhu procesu sdružování je ostatním obcím umožněn přístup do akcionářského seskupení.

Legislativní rámec

Systém místních veřejných služeb považuje za svůj cíl zavedení regulačního a kontrolního systému, který by omezil monopolní vliv, což je podloženo legislativou v oblasti vod, odpadů a např. dodávky plynu.

Vodohospodářské služby. Zákon č. 36/94 (zákon Galli) o vodohospodářských službách oddělil řízení a kontrolu. Zahájil zásadní reorganizaci, kdy jsou služby vodovodní, kanalizační a čistírenské spravovány jednotlivými územními celky. Toskánsko bylo jedním prvních, který na základě tohoto zákona vydal regionální vyhlášku č. 91/95.

Energetické služby. V oblasti rozvodu plynu je podle zákona č. 481/95 správa přidělena obcím, a ne státu (na rozdíl od oblasti distribuce elektrické energie). Nový systém bude - podobně jako u vodohospodářských služeb - vyžadovat výrazné oddělení řízení rozvodu plynu od dalších služeb poskytovaných podnikem.

Ochrana životního prostředí. Nařízení č. 22/97 (nařízení Ronchi) doplňuje zákon č. 36/94, o vodohospodářských službách. Zavádí reorganizaci současných společností, zabývajících se čistotou města na základě územních celků.

I v této oblasti byla již v Toskánsku schválena regionální vyhláška č. 25/1998. Byly vymezeny optimální územní celky a postupy, jak překonat roztříštěnost řízení. Bylo stanoveno osm územních celků, jejichž území je definováno hranicemi provincií, a stanoveni byli i jeho "správci". Toto rozdělení je již funkční zejména v oblasti zpracování odpadu.

Organizace skupiny. V centrální společnosti budou unifikovány různé činnosti, tak aby bylo dosaženo vyšší efektivity a byly lépe využity volné lidské síly. Mezi hlavní činnosti budou patřit: obchod a právní záležitosti, řízení lidských zdrojů, řízení finančních zdrojů, strategický marketing, vnitřní a vnější vztahy, kvalita a bezpečnost. Sjednocení obchodních oddělení umožní uživatelům vyřídit u jedné přepážky záležitosti týkající se všech poskytovaných služeb.

Předpokládá se, že sdružená společnost bude mít též funkci koordinátora v oblasti administrativy, aby bylo možné harmonizovat účetní postupy jednotlivých služeb vykonávajících společností. Další její úlohou bude koordinace a plánování údržby a výstavby sítí a zařízení.

Ekonomické předpovědi

Popsaná organizace má za cíl zlepšení úrovně služeb a dosažení vyššího stupně efektivity. Tento cíl je možné dosáhnout těmito způsoby:

sjednocením strategických a operativních činností, a tím i zlepšení hospodárnosti díky jednotnému řízení více služeb,

dosažením optimálních produkčních rozměrů, spojených s předpokládaným rozšířením počtu uživatelů a reorganizací řízení,

dosažení větších finančních obratů na úrovni holdingu, který následně zvýší soliditu a kredibilitu nového průmyslového subjektu na kapitálových trzích.

Na základě provedených odhadů pro holdingovou společnost a pro výkonné společnosti je možné odhadnout celkové množství investic celého holdingu na částku více než 250 mil. eur průběhu příštích pěti let. Přibližně 93 mil. eur je možné financovat z vlastních zdrojů a 166 mil. eur z cizích zdrojů.

Celková hodnota investic a potřeba dalších finančních prostředků opodstatňují důležitost a potřebu uskutečnit proces koncentrace, jediný nástroj, který umožní zrealizovat takto nákladný projekt rozvoje.

- jh -

(Zdroj: Publiservizi Florencie)

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down