Drtivá většina měst a obcí se dnes potýká s nedostatkem peněz. Svědčí o tom jejich zanedbaná infrastruktura, zejména rozbité komunikace, které naléhavě volají po opravě. Stavební firmy by je zrekonstruovaly, ale samozřejmě ne zadarmo.
Jak z tohoto začarovaného kruhu ven? Řešení před časem nabídla akciová společnost Stavby silnic a železnic (SSŽ) s pomocí francouzské metody METP (Marché d' Entretien Trauvaux Publics) - veřejné zakázky na údržbu.
O co jde?
Akciová společnost SSŽ je druhým největším dodavatelem stavebních prací v České republice s ročním obratem kolem 10 miliard korun. Její pracovníci staví silnice, kolejové trati, mosty, rekonstruují náměstí, parkoviště, dělají sadové a parkové úpravy, cyklistické stezky a budují sportovní stavby.
Podstata nové metody spočívá v tom, že město nebo obec vypíše soutěž na dodávku rekonstrukce určité části dopravní infrastruktury včetně požadavku na zajištění financování díla. Dodavatel předloží standardní nabídku na realizaci stavebních prací, návrh financování díla zhotovený ve spolupráci s financující bankou a zajištění dlouhodobé stavební údržby po dobu trvání smluvního vztahu - splácení díla ze strany investora.
Dílo, na kterém musí spolupracovat i majitelé a správci inženýrských sítí, postaví v krátké době dle požadavku investora. Město zahájí splácení díla většinou po dokončení stavby, finanční hodnotu díla splácí dle požadavku - většinou v období 5 - 15 let. Po celou tuto dobu trvání smluvního vztahu dodavatel garantuje kvalitu díla a zajišťuje stavební údržbu postavených komunikací.
První byl Týn nad Vltavou
První výstavbu tímto způsobem uskutečnily SSŽ v Týně nad Vltavou v letech 1999 a 2000. "Obecních komunikací máme zhruba 60 kilometrů. Hledali jsme způsob, jak je dát komplexně, tedy včetně inženýrských sítí, do dobrého stavu, aby jednou provždy dostaly konečnou podobu. S nabídkou za námi přišel generální ředitel SSŽ Ing. Bořivoj Kačena.
Majoritní akcionář firmy SSŽ, Jean Lefébvre, totiž zrekonstruoval ve Vichy obecní komunikace systémem dlouhodobé půjčky, kterou město splácí v pravidelném intervalu směnkovým systémem po dobu deseti let, a podobným způsobem chtěl postupovat i u nás.
Další výhodou tohoto postupu je záruka - v našem případě 17 roků - na stavební údržbu povrchu komunikace," řekl nám starosta Týna nad Vltavou Jiří Eisenvort.
Starosta Týna nad Vltavou měl zpočátku k tomuto postupu nedůvěru. Na radnici ve Vichy mu však předvedli, jak tento způsob financování funguje v praxi. Potom v Týně celou akci pečlivě připravili a dokonale zmapovali rozsah potřeb. SSŽ se zúčastnily výběrového řízení, které vyhrály, protože nabízely pro obec nejvýhodnější řešení.
"Stavba včetně inženýrských sítí - teplovodního potrubí, kanalizace, vodovodu - chodníků, osvětlení, sadové úpravy, parkovacích míst a dopravního značení stála 35 miliónů korun, které budeme splácet rovnoměrně čtvrtletně prostřednictvím 41 směnek 10 let do roku 2010.
S provozovateli inženýrských sítí uzavřel generální dodavatel stavby - SSŽ - smlouvy, že bez jeho vědomí nesmějí do komunikací vstupovat - dělat na nich opravy. Pokud k nim dá souhlas, tak musí zachovat technologický postup, který je předem daný. Zatím se daří smlouvy plnit," pokračuje Jiří Eisenvort.
Také Praha, Plzeň a Liberec
"Tento projekt podle francouzských zkušeností nabízíme již šestým rokem. Prvním městem, které od nás nabídku dostalo, byly České Budějovice již v roce 1996. První stavbu jsme však stavěli a dokončili tady v Týně nad Vltavou v roce 2000. Projekt umožňuje městům rychle uskutečňovat různé stavby. Jde o místní komunikace včetně případných rekonstrukcí inženýrských sítí, přípravu pozemků pro průmyslové zony, sportovní stavby a tak dále.
Pro obce je výhodnější stavbu postupně splácet než zaplatit celou částku najednou. O komunikace pečujeme po stavební stránce po dobu trvání projektu, dále vystavujeme záruku na provedené práce v rámci stavební údržby před odevzdáním díla zpět městu, " řekl nám Ing. Miroslav Korecký ze SSŽ, který má komunální porojekty METP na starosti.
Tímto způsobem SSŽ vedle městských komunikací v Týně nad Vltavou rekonstruují místní komunikace na sídlišti Kailův vrch v Liberci, podobně stavěly i stavbu U Trati II, která je součástí vnitřního městského okruhu v Plzni, také komunikace v Praze-Kunraticích. Šlo o pilotní projekt, který byl vyhodnocen v rámci Magistrátu hlavního města Prahy a dalším městským částem byla předložena možnost takto rekonstruovat komunikace.
"V letošním roce jsme například vyhráli soutěž v Sezimově Ústí. Půjde o rekonstrukci místní, asi kilometr dlouhé komunikace v hodnotě 20 miliónů korun. Dokončena bude letos v říjnu v závislosti na realizaci inženýrských sítí, které dělají jiné firmy. Splatnost dodávky je stanovená na 10 let včetně provádění údržby. Také jsme dokončili místní komunikace a inženýrské sítě v Katovicích a Litvínovicích. Připravujeme rovněž stavby většího rozsahu např. v Písku, Táboře a Českých Budějovicích, Hradci Králové a rozjednána je i řada dalších zakázek," řekl nám dále Ing. Korecký.
Dvě vize
"Problémem je, že obce jsou téměř na huntě. Může za to nový systém daní, přerozdělování a dodržování daňových kvót, které nám stát předepisuje. Propady financí jsou značné, takže při výstavbě musíme postupovat jen po malých částech. Chtěli bychom však dělat více. Zvláštní druh problému souvisí s Jadernou elektrárnou Temelín. Máme v Týně velké sídliště, ze kterého musíme při evakuaci v případě mimořádné události vyvézt zhruba tři tisíce lidí. To však má jenom jeden komunikační vstup," řekl nám starosta Eisenvort.
Sídliště tedy potřebuje výjezd, který je vyprojektován a ohodnocen asi na 10 miliónů korun. Ministerstva si tento problém přehazují jako horký brambor.
Dnes žádost z Týna nad Vltavou leží na ministerstvu vnitra u ministra Stanislava Grosse, který je odpovědný za krizové řízení. Jako jedinou šanci starosta Eisenvort vidí v tom, že by komunikaci znovu postavily SSŽ. Po vyjasnění celé záležitosti by část splátek mohla hradit státní pokladna, snad by bylo i možné odpustit městu úroky z půjček, popřípadě by ministerstvo vnitra mohlo dát záruku za bankovní úvěr.
Druhá vize se týká průmyslové zóny v lokalitě Čihovice o rozloze 40 hektarů. "Máme tam první tři ivestory a potřebujeme zde vybudovat páteřní komunikaci, která ji rozdělí na dvě části - na tu, která je v současné době vybudovaná a kde již fabričky stojí, a na druhou, která by se měla otevřít. Investoři se hlásí, ale nechtějí přispívat na komunikaci. My tam investujeme řádově milióny korun do přeložky inženýrských sítí a připravili jsme studii pro páteřní komunikaci přes průmyslovou zónu s kruhovým objezdem," pokračuje dále starosta.
"V případě průmyslových zón můžeme po dohodě městům nabídnout nerovnoměrné splácení dokončené stavby, například až po prodeji zainvestovaných pozemků novým výrobním kapacitám," doplňuje Ing. Korecký.
Projekt
Každá stavba má svůj projekt. V případě Týna nad Vltavou zákon o veřejných zakázkách ještě dovoloval, aby dodavatel byl i nositelem dodávky projektu. To dnes nejde a trochu to komplikuje situaci. Dodavatel převezme projekt od někoho, kdo nezná jeho zvyklosti, ten se pak přepracovává a mění, což stojí čas i peníze.
"Jestliže obec vypíše výběrové řízení, musí to někdo zaplatit. Projekt na dílo za 35 miliónů bude reprezentovat dva až tři milióny korun. Zadat projekt jedné firmě, když jiná výběrové řízení vyhraje a zjistí, že je nepoužitelný pro to, co si představovala, to situaci komplikuje," tvrdí Eisenvort.
Ing. Korecký vidí jiné řešení. "Když se vypisuje soutěž, tak musí být zadávací dokumentace zpracována dle zákona o zadávání veřejných zakázek v rozsahu projektové dokumentace nutné ke stavebnímu povolení, včetně výkazu výměr. Dokumentaci do stupně prováděcí dokumentace zpracuje již zhotovitel díla v rámci vypisované veřejné zakázky, který zde může uplatnit vlastní realizační a technologické postupy," řekl nám.
Financování
"Týn nad Vltavou není příliš zadlužené město. Naše dluhová služba je do pěti procent. Máme jen tři menší úvěry. Náš rozpočet se pohybuje až kolem 220 miliónů korun ročně. V souvislosti s úvěrováním bruselskými fondy na sociální potřeby jsem nechal zpracovat rating našeho města. Pro nás vychází dobře, takže nemusíme předkládat bankám spousty papírů na to, abychom si mohli půjčit.
Proti jiným obcím, které jsou zadluženy 20 nebo 30 procenty, si můžeme dovolit bez problémů nějakou menší půjčku. Rating je výhoda, a pokud jej dělá renomovaná firma, je bernou mincí, protože nás oprostil od nekonečného papírování s bankéři," tvrdí Eisenvort.
"Financování stavby navrhuje a sleduje financující banka. Zákon č. 450/2001 Sb. limituje 15 procenty dluhovou službu města. Otázku vývoje výkladu "dluhové služby" sledujeme spolu s financujícími bankami, které s námi spolupracují při stanovení ceny za financování na základě zhodnocení ekonomické bonity města.
Směnky jsou vystaveny mezi městem a dodavatelem, dodavatel směnky na základě dohody o bezregresním odkupu směnek prodává financující bance. Dodavatelský úvěr v podstatě znamená, že město nebo obec se nezavazuje žádnými závazky vůči bance přímo, ničím neručí, pouze je tu záruka jejich rozpočtu," dodal Ing. Korecký.
Výhody
Jaké z nového způsobu výstavby a financování plynou pro města, obce i dodavatele největší výhody?
"Obec získá hotovou stavbu a má na ni dlouhodobou smlouvu, ve které se dodavatel zavazuje, že se o dokončené dílo bude starat. Město či obec říká - tady máte komunikaci, je rozbitá, opravte nám ji a my o ni 15 let nechceme nic slyšet. Obce peníze nemají a my jim jdeme vstříc našim finančním projektem," uvedl Ing. Korecký.
Podle starosty Eisenvorta obec dostane za rok hotové dílo, které je možno hned využívat. Splácet je začne až po dokončení stavby, což obecní rozpočet příliš nezatěžuje. "V našem případě směnka představuje jednou za čtvrtletí nějakých 680 tisíc korun. Dnes už v sousedství rekonstruované komunikace stojí pět rodinných domů, zcelili jsme jednu okrajovou část města, která je spíše klidová, a čtvrť - Vinice - prokoukla," řekl nám.
"Když někdo figuruje s miliardovým objemem prací, tak může dostat státní zakázky. Dnes, když přijde se seriózní nabídkou, získá státní dotace, bruselské peníze, tak proč mu nedat šanci. Je to jediné řešení pro obce, protože jestli to půjde stejným způsobem, jako dosud, tak zahynou. Pro ty malé do sta obyvatel je dnešní stav financování konečná, protože nemají ani na provoz veřejného osvětlení.
Jediným řešením jsou takovéto projekty, které budou odtlačovat okamžitou zátěž, rozvolňovat ji na delší období s očekáváním, že situace se jednou změní, přijde nějaký investor, který to rychle doplatí. To je jediný způsob, jak rekonstrukce komunikací udržet trochu při životě. Lidé si myslí, že nic neděláme, ale je to otázka peněz," říká Eisenvort.
Další výhoda nového postupu tkví pro obce v tom, že se pevně nastaví podmínky stavby předem. To znamená, že úvěr je daný. Dodavatel musí dílo postavit za peníze, které dostane. Když dostane předem 20 miliónů a stavbu udělá za 40 miliónů, tak je to jeho prodělek. Proto musí postupovat přesně, rychle, prostě tak, aby doba výstavby byla co nejkratší a své kapacity plně využil.
Kdyby se investor s dodavatelem domluvili na tom, že udělají klasickou smlouvu o dílo, tak by se mohly na straně dodavatele z čista jasna objevit vícepráce, vícenáklady, stavba by se vlekla. V prvním případě je objem jednou podepsaný, krytý směnkami. Na konci stavby obec může říci: "Pánové, tady máme 41 směnek, a jestli vás to stálo o pět miliónů víc - to je váš problém." To dodavatele nutí, aby postupoval přesně podle toho, jak řekl. Jeho motivace je veliká.
Doporučení
Podle starosty Eisenvorta je důležité, aby investor - obec, starosta nebo technický odbor - věděli, co chtějí. Říci jen "my chceme něco udělat" nestačí, protože dodavatel stavbu pojme podle svých zvyklostí.
"Obec musí mít přesnou vizi, co si od stavby slibuje, jak se bude rozvíjet. Měla by třeba přemýšlet o volných parcelách. Akce musí být z její strany dost předjednaná, promyšlená, s lidmi domluvená, aby stavba neměla problémy. Přípravu jsme svěřili odborné nezávislé silničářské firmě, která pro nás připravila jakýsi elaborát. To je velice důležité," řekl nám.
Každé město by mělo mít pasportizaci silnic a obecních komunikací. Je to práce místního stavebního úřadu, který seřadil do řady to nejhorší a co nesnese odkladu. "Pasportizace je u nás v Týně nad Vltavou z části hotová a dá se z ní vybírat podle toho, kde vznikne potřeba, což je například u nás sídliště a jeho komunikace pro případnou evakuaci. Dnes se zde bude stavět supermarket, podle územního plánu se hned vedle má otevřít nové sídliště rodinných domků, protože hlad po nich je stále.
Samozřejmě je to vize, která není podrobná, ale dá se předložit projektantovi, který dokáže připravit studii. Takto bychom si to představovali my. Větší města by tedy měla mít pasportizaci hotovou nebo alespoň vědět, zda je ten který pozemek státní nebo soukromý," tvrdí starosta Eisenvort.
V případě, že města a obce nevědí, které komunikace a za jakých podmínek rekonstruovat, SSŽ ve spolupráci s nezávislými projektanty pro ně připravují studie - diagnostiku všech místních komunikací.
Město dostane výčet komunikací seřazených od nejhorší po nejlepší včetně zdůvodnění, proč jsou nejhorší a kolik finančních prostředků je potřeba do nich vložit. Zastupitelstvo může rozhodnout o zařazení komunikací pro rekonstrukci, banka je schopna říci, kolik finančních prostředků je pro daného investora optimální.
Kraje
"Každý občan potřebuje denně komunikaci nebo chodník. Jako silný dodavatel, za kterého se považujeme, který má určité zkušenosti, zázemí v rámci celé republiky, spolu se silnou bankou vyhledáme investora, jemuž nabídneme finance levnější než jakýkoliv jiný zdroj.
Právě ve spojení dvou silných partnerů - banky a dodavatele na straně jedné a města či obce, která vykazují zdravý ekonomický trend na straně druhé, to je hlavní smysl projektu. Tento způsob financování chceme použít i pro kraje, protože bývalé státní komunikace II. a III. třídy přešly pod krajskou samosprávu. Nabízíme tento projekt v rámci silnic v extravilánu a samozřejmě včetně průtahů státních komunikací obcemi," řekl nám na závěr Ing. Korecký.
Karel Žítek
KOMERČNÍ PREZENTACE
|