Co má ředitel krajského úřadu na starosti?
Zajišťuje především úkoly v přenesené působnosti vyplývající ze zvláštních zákonů. To je vlastně hlídání a dodržování zákonů v oblasti veřejné správy v teritoriu hranic Středočeského kraje. V samostatné působnosti na pokyn hejtmana plní úkoly a usnesení vyplývající z rady či zastupitelstva kraje, je statutárním zástupcem zaměstnavatele vůči zaměstnancům krajského úřadu.
Je také nadřízeným všem zaměstnancům a stanoví jejich platy. Rovněž vydává nařízení kraje a dále vnitřní normy krajského úřadu - organizační a pracovní řád, spisový a skartační řád. Zúčastňuje se zasedání rady a zastupitelstva s hlasem poradním
Má váš krajský úřad tolik pracovníků, kolik by jich měl mít?
Počet lidí na krajském úřadě stanovuje rada kraje. Pro rok 2001 to bylo 255 zaměstnanců. V době našeho rozhovoru máme 205 zaměstnanců. Nižší stav zapříčinily především podmínky, ve kterých jsme se ocitli a ve kterých se částečně nacházíme dodnes. Úřadujeme v budově, která procházela rozsáhlými úpravami a my jsme přebírali kanceláře, do kterých jsme postupně stěhovali další a další zaměstnance.
Dnes je v podstatě oprava budovy dokončena, ale na víc než na uvedených 205 zaměstnanců její kapacita nestačí. Velkou nevýhodou pro nás je to, že nepatří nám, ale státu. V budově se doposud nachází 22 organizací, které jsou v pronájmu a my v podstatě nemůžeme zvýšit současný počet zaměstnanců. Problém máme především na odboru školství, kde je "podstav" zhruba 30 zaměstnanců, a hekticky se pracuje v odborech dopravy, životního prostředí a zemědělství, majetku a dalších.
Jak budete postupovat dál?
Jak již jsem řekl, budova kraje je prozatím v majetku státu. V současné době jde o to, jakým způsobem se dá převést na kraj. Pokud Ministerstvo financí (MF) bude souhlasit s převodem budovy na kraj tak, jak mu byla žádost předložena a také již podepsána hejtmanem Středočeského kraje i přednostou Okresního úřadu Praha-západ (zastupuje stát), nebude co řešit. Pokud nebude MF souhlasit s tímto převodem, chce Ministerstvo vnitra připravit novelu zákona.
Mezi řediteli krajských úřadů převládá názor použít formu tzv. výčtového zákona. Tento postup budeme Ministerstvu vnitra doporučovat. Podle mého názoru má tato forma postupu největší šanci na rychlé schválení Parlamentem ČR.
Po převzetí budovy chceme ihned pokračovat v dostavbě sídla kraje. O potřebné investice jsme již požádali Ministerstvo financí. Ve spolupráci s Okresním úřadem Praha-západ připravujeme podmínky pro pokračování dostavby.
Současný problém nedostatku zaměstnanců na krajském úřadě řešíme dohodou s okresním úřadem. Ve vyšších patrech budovy se uvolnilo několik kanceláří, které využijeme na posílení odborů školství, dopravy, životního prostředí a majetku. V polovině kanceláří nejsou sítě, ale v této chvíli jsme rádi, že vůbec nějaké prostory k dispozici máme.
Můžete zhodnotit spolupráci vašeho úřadu s ministerstvy a centrálními institucemi?
Budu hovořit za krajský úřad. Metodickým nadřízeným a současně koordinátorem s ostatními ústředními orgány je Ministerstvo vnitra. Z hlediska přeneseného výkonu státní správy je přímá spolupráce vždy s příslušným ministerstvem. V této oblasti je spolupráce dobrá a vzájemně vstřícná.
Je známo, že ministerstva sice převádějí na kraje některé kompetence, ne však peníze. Dotýká se jejich nedostatek i vašeho úřadu?
Samozřejmě, že dotýká a dotýká se i ostatních krajů. Především je to špatný počáteční odhad počtu zaměstnanců krajů Ministerstvem vnitra. Ministerstvo nemělo možnost přesného odhadu počtu lidí na jednotlivé kraje, protože žádné nebyly. Tím se stalo, že některé činnosti převedené na kraje byly podceněny a další nebyly ani zapracovány.
Na základě toho poznatku uskutečnily kraje po téměř roční zkušenosti kontrolu jednotlivých činností jak v přeneseném výkonu státní správy, tak v samostatné působnosti a upřesněné stavy počtu zaměstnanců sdělily Ministerstvu vnitra. V materiálu jsou již zapracovány i kompetence, které přejdou na kraje v roce 2002.
Nejsou to tedy požadavky krajů na navýšení počtu pracovníků, ale jedná se pouze o optimalizaci původního odhadu ministerstva na počet pracovníků krajů.
Které další problémy vás trápí?
Problémů bylo mnoho, například samotný počátek fungování úřadu. Nebyli lidé, nebyly kompetence, neexistovala žádná pravidla, nebyl nábytek a mohl bych jmenovat dál. Všechno se tvořilo za pochodu. Dnes je zde fungující úřad s patnácti odbory. V současné době stále přetrvává absence informačního systému a nedostatek počítačů.
Podle jakých kritérií byli vybírání vaši zaměstnanci a s jakými problémy se při personální práci setkáváte?
Personální práce je náročná obecně sama o sobě. Sešli se zde lidé, kteří nikdy společně nepřišli do vzájemného styku ani spolu nepracovali. Pro výběr vedoucích pracovníků jsme najali personální firmu a bylo vyhlášeno výběrové řízení na vedoucí pracovníky. Ve vzájemné spolupráci prošlo výběrovým řízení na devadesát lidí. Na každého vedoucího odboru šlo ke konečnému výběru do rady kraje 3-5 pracovníků.
Vedoucí oddělení byli vybíráni z databanky výběrového řízení. Všichni prošli výběrovým řízením na vedoucího odboru. Pracovníky odborů jsme vybírali z vytvořené vlastní databanky, kde mělo zájem o práci na úřadě kolem 900 lidí.
Počítáte s dalším vzděláváním pracovníků?
V současné době tvoříme koncepci vzdělávání. Máme na úřadě jednoho zaměstnance, který se vzděláváním ostatních zaměstnanců zabývá. Je mnoho forem vzdělávání od povinného (zvláštní zkoušky způsobilosti) po semináře, kurzy a odborná profesní setkání. Neúčastníme se jenom pasivně školení, ale řadu seminářů a odborných porad pořádáme nebo organizujeme sami.
Zdá se, že stav vašeho technického vybavení, respektive vybavení informatikou, není dostačující.
S vybavením informatikou nejsme vůbec spokojeni. Jako úřad fungujeme již rok a náš komunikační systém je stále nevyhovující a velmi slabý. Nemáme potřebný počet počítačů, což výrazně ztěžuje zaměstnancům úřadu práci. Dnes si již téměř nikdo nedovede úředníka bez počítače představit, ale u nás je stále stav čtyři lidé na jeden počítač. Také komunikační systém doposud chybí, protože síť je zatím nefunkční. Nicméně je nutno konstatovat, že potřebné vybavení informačního systému začíná úřad získávat. Věřím, že tento problém do konce března 2002 vyřešíme.
KAREL ŽÍTEK
|