01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Provozování výherních hracích přístrojů

Je mimo jakoukoliv pochybnost, že jsme národ hravý. To je možné doložit i porovnáním s evropskými nebo světovými statistikami. V ČR se každý rok koná více než 80 000 správních řízení ve věci povolování výherních hracích přístrojů (lidově nazývanými hrací automaty). Tato řízení probíhají ve více než 2600 obcích.

. Při tak vysokém počtu aplikátorů určitého právem regulovaného procesu dochází k nejednotnému postupu, a to postupu více či méně odpovídajícímu řádné zákonné aplikaci. Ke snížení právní nejistoty v této oblasti by měl posloužit i následující výklad. Zákonný rámec pro provozování výherních hracích přístrojů (VHP) vymezují:

- zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů,

- vyhláška Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích,

- zákon č. 128/2000 Sb., o obcích

, - zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze,

- zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení

, - zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

. - zákon č. 522/1991 Sb., o státní kontrole.

Kdo smí vydávat povolení?

Ačkoliv obce jsou nepočetnějšími příslušnými subjekty, nejsou jedinými povolovacími orgány. Podle loterijního zákona mohou povolení k provozování výherních hracích přístrojů vydávat i okresní úřady a Ministerstvo financí. Okresní úřady vydávají povolení pro svůj územní obvod, je-li provozovatelem obec v obvodu okresu. Nutno napsat, že okresní úřady v dnešní době povolují provoz VHP zcela ojediněle. Ministerstvo vydává povolení v případě, že se tak děje v kasinu za českou i cizozemskou měnu. Ročně ministerstvo povolí přibližně 1000 kusů VHP. Nepočetnějšími povolovacími subjekty jsou obce. V rámci povolovacího řízení prověřují, zda daný žadatel řádným způsobem naplňuje všechny podmínky stanovené zákonem č. 202/1990 Sb. Podmínky jsou dvojího druhu:

[*] obecné: ty jsou upraveny v ustanoveních § 4, § 4a - § 4c, §16 (tj. z první části předmětného zákona), tedy společné všem sázkovým hrám,

[*] speciální: ty jsou stanoveny v ustanoveních § 17 a § 20 zákona o loteriích

Kdo může být žadatelem?

Žadatelem o povolení je provozovatel. Provozovatelem může být ze zákona jen tuzemská právnická osoba se sídlem v ČR. A to pouze taková domácí právnická osoba, jež je zcela prosta majetkové účasti cizozemských právnických i fyzických osob. Je nutné zdůraznit, že vydané povolení nelze v žádném případě převést na jinou osobu. Podle současné platné legislativy nemůže tedy nikdy být provozovatelem výherního hracího přístroje fyzická osoba (neboli osoba přirozená, jak je označována právní teorií).

Kdo nese odpovědnost?

Odpovědnost za provozování výherního hracího přístroje nese provozovatel. Jedná se o odpovědnost absolutní a nedělitelnou. Ze zákona č. 202/1990 Sb. vyplývá zásadní povinnost osoby, jež odpovídá za zákaz hry osobám mladším 18 roků v místě schváleném pro stálé umístění hracího přístroje. Pravidla řízení o povolení provozu VHP se řídí správním řádem. Žadatel o povolení předkládá povolovacímu orgánu (obci) zákonem danou dokumentaci, kterou je obec povinna řádným způsobem prověřit.

Z čeho se skládá dokumentace?

Výpis z obchodního rejstříku. Ve výpisu se především kontroluje, zda žadatel je právnickou osobou bez majetkové účasti cizozemských osob a zda společníci dané právnické osoby (jimi mohou být jak fyzické, tak i právnické osoby), mají bydliště (u fyzických osob) nebo sídlo (u osob právnických) na území ČR. Je nutno zdůraznit, aby obce nevydávaly povolení, pokud zjistí, že společníky provozovatele jsou cizí státní příslušníci, kteří mají úřední povolení jen k přechodnému pobytu. Dlouhodobý nebo krátkodobý přechodný pobyt je v tomto případě nesplnění zákonem formulované podmínky a vydání povolení k provozu VHP by bylo postupem contra lege. Pokud je společníkem žadatele cizí státní příslušník - což je v tomto podnikatelském odvětví hojnou skutečností - pak zahraniční státní příslušník musí mít povolení k trvalému pobytu na území ČR.

Doklad o složení peněžní jistoty. V ustanovení § 4b zákona č. 202/1990 Sb. se stanoví kritéria týkající se složení peněžní jistoty. Obligatorně ji skládá žadatel o povolení, a to na speciální účet u banky. V současné době je výše této peněžní jistoty, která slouží k zajištění případných pohledávek obcí, státu či výplaty výher sázejícím, stanovena na dva milióny korun českých.

Doklad o bezúhonnosti fyzických osob. Prokazuje se výpisem z evidence Rejstříku trestů ČR. O požadavcích na bezúhonnost je pojednáno v § 4a zákona č. 202/1990 Sb. V tomto bodu se v praxi ve většině případů problémy nevyskytují.

Ohlášení odpovědné osoby za zákaz hry osob mladších 18 let. V ustanovení § 19 odst. 1 písm. e) zákona č. 202/1990 Sb. je vyjádřen legální požadavek, aby v povolení k provozování VHP bylo mimo jiné také obsaženo jméno a příjmení osoby (nebo více osob), jež odpovídají za absolutní zákaz hry osob mladších osmnácti let. Tato žadatelem správnímu orgánu ohlášená odpovědná osoba by měla být řádným způsobem a včas poučena o tom, že v případě neplnění (parciálního nebo úplného) legálních povinností se vystavuje přísnému veřejnoprávnímu postihu podle § 48 odst. 1 písm. g) a h) zákona č. 202/1990 Sb. Dlužno připomenout, že jakoukoliv změnu na pozici odpovědné osoby (nebo odpovědných osob) provozovatel s dostatečným předstihem musí ohlásit povolujícímu subjektu - v našem případě obci. Výše jsme psali o absolutním zákazu hry na výherních hracích přístrojích osobám mladším osmnácti let. Je třeba důrazně poukázat na to, že v tomto případě není věk osmnácti let totožný se zletilostí. Podle § 8 zákona č. 40/1964 Sb., se sice zletilosti nabývá dovršením osmnáctého roku života fyzické osoby, dále je zde však stanoveno, že před dosažením této zákonné věkové hranice možno nabýti zletilosti rovněž řádným uzavřením manželství - při splnění příslušných legálních požadavků. Navíc takto nabytá zletilost se neztrácí ani zánikem juniorského manželství nebo prohlášením manželství za neplatné. Pro praxi provozovatelů výherních hracích přístrojů to značí následující: zákaz hry na těchto přístrojích se vztahuje na všechny osoby mladší osmnácti let věku, tedy i na fyzické osoby, které získaly zletilost uzavřením manželství. Absolutní zákaz hry na výherních hracích přístrojích osobám mladším osmnácti let je tedy conditio sine qua non této činnosti, mj. sloužící k uspokojování psychických potřeb dospělých občanů ČR, tj. uspokojení zájmu občanů po sázení, a tím po umělém dobrodružství sui generis. Identifikační údaje o modelech a počtech výherních hracích přístrojů a adresa stálého umístění výherního hracího přístroje. Musí být zcela totožné s údaji uvedenými v osvědčení o provozuschopnosti (respektive ve výpisu z tohoto osvědčení). Osvědčení o provozuschopnosti výherních hracích přístrojůvy dává Elektrotechnický zkušební ústav č. 201, Pod lisem 129, Praha 8. Tento ústav je k této činnosti legálně aprobován Ministerstvem financí. V tomto bodě je potřeba příslušné pracovníky obcí důrazným způsobem upozornit, že osvědčení o provozuschopnosti vydaná jinými zkušebními subjekty, jsou neplatná. Důkladná kontrola správnosti a úplnosti údajů týkajícího se každého jednotlivého VHP je nutná zejména proto, že povolující orgán zapisuje data týkající se výherních hracích přístrojů do identifikační známky vydávané pro každý jednotlivý VHP.

Návštěvní řád herny. V případě, že jsou výherní hrací přístroje provozovány v hernách, je žadatel povinen předložit povolujícímu subjektu - v našem případě obci - řád příslušné herny. Zmíněný řád by měl obsahovat mj. postup při reklamaci výher a měl by být posléze v rámci herny umístěn na viditelném místě. Reklamace výher byla v minulosti jistým neuralgickým bodem provozování výherních hracích přístrojů. Jelikož zde byl veden nejeden soudní spor, je potřeba, aby obce výše uvedené náležitě reflektovaly. Podrobný herní plán jednotlivých modelů výherních hracích přístrojů. Subjekt žádající o povolení je nucen obligatorně předložit tzv. herní plán (návod na hru). Herní plán musí obsahovat nejen podmínky a způsob dané výherní hry, ale i relevantní informace o výherním podílu, nejvyšší možné sázce na jednu hru, nejvyšší možné výhře na jednu hru, postup při reklamacích nebo i způsob vyplácení zbytkového vkladu. Součástí většiny dnešních výherních hracích přístrojů je kumulovaná výhra, tzv. Jackpot. Pokud je tedy součástí hry tato kumulovaná výhra, je žadatel povinen předložit ke schválení zvláštní herní plán Jackpotu.

Dokumentaci o podmínkách manipulace s výherním hracím přístrojem. A to především o podmínkách výběru peněz z přístroje a způsobu oprav. Z důvodů daňové kontroly je obligatorní povinností vést úplné záznamy o každé opravě VHP, která má relevantní vliv na účetní evidenci tržeb. Pro úplnost si řekněme, že takovýto záznam musí podepsat servisní technik nebo zástupce určený provozovatelem výherního hracího přístroje a záznamy jsou obligatorní součástí evidence tržeb.

Dokumentaci týkající se zajištění odborného servisu. Opravy i běžný udržovací servis každého VHP musí vykonávat pouze osoba k tomu oprávněná. Opravářem a servisním pracovníkem může být jak osoba fyzická, tak i právnická, pokud splňuje následující legální podmínky: - fyzická osoba s úředním oprávněním k manipulaci s elektrickými přístroji a zařízeními a platným živnostenským listem, - právnická osoba, která musí mít zapsaný výkon servisní činnosti v obchodním rejstříku, kontrola se provede z aktuálního výpisu z obchodního rejstříku. Pro oba typy osob zajišťující servis platí, že by měly být náležitě seznámeny s obsahem zákona č. 202/1990 Sb. a vyhláškou Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích. Znalost těchto právních předpisů je nutná k tomu, aby si řádně uvědomily, co jejich zásahy do výherních hracích přístrojů mohou způsobit, a to zejména v souvislosti s problematikou fiskální. Servisní fyzická nebo právnická osoba vede záznamy o opravách, jež mají vliv na účetní evidenci tržeb, za případné nesrovnalosti v tomto směru však nese legální odpovědnost provozovatel výherního hracího přístroje.

Prohlášení o nabytí VHP. V žádosti o povolení VHP je žadatel povinen uvést skutečnost, zda daný výherní hrací přístroj je jeho legálním vlastnictvím nebo zda jej užívá na základě smlouvy s jiným subjektem.

Dokument týkající se místa provozování. Žadatel o povolení musí také uvést přesnou adresu, kde bude ten který výherní hrací přístroj provozován. A rovněž na jaké časové období povolení žádá. V dnešní době je možné povolit výherní hrací přístroj na 3, 6 nebo 12 kalendářních měsíců. Pro zajímavost uveďme, že skoro 90 % provozovatelů žádá o povolení na 6 měsíců.

Známka a poplatek

Obligatorní skutečností pro vydání povolení k provozování výherního hracího přístroje je zaplacení správního poplatku. K jeho zaplacení je žadatel vyzván tehdy, je-li již meritorně rozhodnuto, že povolení k provozu bude vydáno. Nutno obce upozornit, že pokud je žádost z kteréhokoliv důvodu zamítnuta, pak se správní poplatek nevybírá. K předání daného povolení k provozu VHP dochází až po uhrazení správního poplatku. Na předání povolení je vázán další právní úkon, a to předání identifikační známky. Ta musí být umístěna na daný povolený hrací přístroj. A to na viditelné místo, avšak takovým způsobem, aby známka nemohla být při standardním používání VHP poškozena. V praxi se provozovatelům radí, aby předmětnou známku připevnili na přední část přístroje a ochránili ji průhledným krytem. Důležitost známky je podtržena tím, že se s ní musí zacházet stejným způsobem jako s ceninou. Proto kupříkladu obec nesmí zaslat vyplněnou identifikační známku jiné osobě než provozovateli. O známkách vede obec řádnou evidenci, která slouží pro potřeby kontrolních orgánů. Zde jsou evidovány známky vydané, stornované i zatím nevyplněné. Po uplynutí kalendářního roku provede obec vyúčtování známek. Vyúčtování se děje na půdorysu pokynů a rozvrhu finančního referátu okresního úřadu. Ve statutárních městech, definovaných podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, nahrazuje okresní úřad, magistrát daného statutárního města - přesněji, finanční odbor magistrátu města.

Kontrola

V České republice jsou výherní automaty de facto nejrozšířenější formou legálního hazardu. Pro obce spočívá jejich důležitost v něčem jiném. Tyto výherní přístroje jsou sice pro obce zdrojem negativního jevu, např. gamblerství a s ním spojeného sociálně-patologického chování, nicméně je nutno objektivně přiznat, že výnos z této zákonné aktivity je významným přínosem pro řadu obecních rozpočtů. Ex lege je část výnosu z provozování výherního hracího přístroje příjmem obecní pokladny. Tedy obce, jež vydala povolení k jeho provozování. Je v nejbytostnějším zájmu obce, aby vykonávala co nejpřísněji a co nejdůsledněji kontrolu provozovatelské kázně. Zejména, aby nedocházelo k manipulaci s účetními podklady. Koneckonců zákonodárce v ustanovení § 47 zákona č. 202/1990 Sb. legálně aproboval povolující orgány - v našem případě obce, aby zajišťovaly kontrolu jimi povolených výherních hracích přístrojů do provozu. Je dobré si připomenout, že zákon č. 202/1990 Sb. neobsahuje zvláštní procesní oprávnění kontrolujícího orgánu, tj. orgánů obce. Jelikož neexistuje lex specialis upravující procesní aspekty této kontrolní činnosti, jsou orgány obce nuceny postupovat podle lex generalis. Tímto obecným právním předpisem je zde zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole. Znovu si dovoluji zdůraznit, že se jedná o procesní aspekty dozoru a kontroly nad provozováním VHP.

Sankce

Prokáže-li kontrolní orgán porušení zákona č. 202/1990 Sb., zahájí v této věci správní řízení. Ex lege přichází v úvahu řízení ve věci uložení pokuty dle ustanovení § 48 uvedeného zákona nebo řízení ve věci zrušení či pozastavení provozu VHP dle ustanovení § 43 zákona. Pokud má příslušný kontrolující orgán obce pochybnosti technického charakteru, měl by se obrátit se žádostí o pomoc na již uvedený Elektrotechnický zkušební ústav. Kontrola provozu výherních hracích přístrojů v ČR doznala řady změn k lepšímu. Navzdory tomu kontrolní činnost v tomto sektoru nedosahuje zatím stále efektivnosti většiny zemí Evropské unie. Především obce by měly dbát na co nejčastější a odborně maximálně erudované kontroly provozu výherních přístrojů. Ostatně výtěžek z tohoto provozu je velkým doplňkovým zdrojem obecních rozpočtů, tj. zdrojem nemalých finančních prostředků pro veřejně - prospěšné účely. Proč se tedy nedůslednou kontrolní činností o tyto finance připravovat? AUTOR:

Petr Kolman,

práVník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Awesome article, I am a big believer in placing comments on weblogs to help the blog writers know that they have added something of great benefit to the world wide web! After reading a couple of articles on your website these few days, and I truly like your style of blogging. I tag it to my favorites internet site list and will be checking back soon. Please check out my web site also and let me know what you think.

    Edmund Harrison - Contact me @ Essay writing custom service

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down