Užitečná publikace Publikace "Cestovní ruch a venkovský prostor" (autoři Věra Foretová, Miroslav Foret) mapuje možnosti rozvoje cestovního ruchu v podmínkách ČR. Práce ukazuje na řadě výsledků vlastních studií, výzkumů a příkladů, jak mohou postupovat orgány místní samosprávy při naplňování...
Užitečná publikace
Publikace "Cestovní ruch a venkovský prostor" (autoři Věra Foretová, Miroslav Foret) mapuje možnosti rozvoje cestovního ruchu v podmínkách ČR. Práce ukazuje na řadě výsledků vlastních studií, výzkumů a příkladů, jak mohou postupovat orgány místní samosprávy při naplňování nejrůznějších úkolů souvisejících s rozvojem cestovního ruchu. Použité zahraniční zkušenosti vycházejí v řadě případů z míst, kde se původně zdálo, že cestovní ruch bude popelkou, a přesto je opak pravdou.
Silný důraz na aplikaci principů marketingu je výrazně pozitivním prvkem díla. I když autoři přejímají klasické schéma marketingových nástrojů (v některých současných pracích je například internet uváděn jako samostatný marketingový nástroj, objevují se nové nástroje jako kvalita apod.), pro potřeby knihy zvolené členění zcela postačuje.
Asi nejzajímavější i nejpřínosnější je kapitola "Partnerství pro cestovní ruch", která ozřejmuje marketingový princip partnership nebo-li partnerství. Přináší důležité informace o oblasti, která je v podmínkách ČR zatím ojedinělá. Stejně jako autoři zastávám názor, že princip partnerství je dominantní při řízení a organizování tak komplexní a široce strukturované činnosti, jakou je cestovní ruch. Pochopení principů partnerství a jejich uvedení v praktický život je základním předpokladem rozvoje cestovního ruchu v ČR.
Další významnou pasáží je část věnovaná informacím (kapitola 11 a 12). Podceňování a neznalost této oblasti spolu s často horšími technickými možnostmi značně oslabují rozvoj cestovního ruchu u nás.
Již v úvodu autoři avizují, že se budou zabývat pouze vybranými aspekty problematiky cestovního ruchu. To se odráží ve struktuře a rozsahu textu. Reflektují v knize přece jenom o poznání více "komunální, municipální a regionální" pohled na daný problém na úkor jeho "turistické" stránky. Z hlediska rozvoje území a jeho využití pro potřeby cestovního ruchu existuje celá řada dalších významných faktorů, například předvstupní a strukturální fondy Evropské unie, které představují jednu z možností financování cestovního ruchu nebo "Rajonizace cestovního ruchu" jako základní územněplánovací dokument cestovního ruchu apod., které v textu nejsou zmíněny vůbec nebo jen okrajově.
Knihu (180 stran, cena 198 Kč včetně DPH) lze písemně objednat na adrese Economia, a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, kde vám zařídí její zaslání na dobírku z nakladatelství Grada Publishing. Případné informace: 02/2038 5611 - 12.
Pavel Attl,
Vysoká škola hotelová
v Praze 8