01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Průvodce evropskou unií

Průvodce evropskou unií Rozpočet Evropské unie (EU) je aktem, kterým se každoročně opravňuje financování všech aktivit a operací Evropského společenství. Přiděluje zdroje způsobem, který odráží aktuální priority a politiky Evropské unie. Evropská komise připravuje předběžný návrh rozpočtu na...

Průvodce evropskou unií

Rozpočet Evropské unie (EU) je aktem, kterým se každoročně opravňuje financování všech aktivit a operací Evropského společenství. Přiděluje zdroje způsobem, který odráží aktuální priority a politiky Evropské unie.

Evropská komise připravuje předběžný návrh rozpočtu na základě odhadovaných potřeb a politických priorit EU pro následující rok. Tento návrh je prezentován radě, která ho doplní a posléze přijme jako tzv. návrh rozpočtu. Ten je dále postoupen Evropskému parlamentu (EP), jehož pravomoc závisí na charakteru výdajů rozpočtu. V případě, že jde o "povinné" výdaje podle evropských smluv a aktů a výdaje na podporu zemědělství, může parlament navrhnout pouze dodatky, přičemž si rada ponechává pravomoc pevně stanovit konečnou částku. Co se týče nepovinných výdajů, parlament sám doplní návrh rozpočtu. Po dvou čteních v každé z těchto institucí Evropský parlament přijme závěrečný rozpočet a jeho prezident ho podepíše.

Existují čtyři rozdílné typy vlastních zdrojů rozpočtových příjmů. První dva jsou tzv. tradiční vlastní zdroje, jež představují přibližně 15 % všech příjmů. Skládají se ze zemědělských cel na dovoz zemědělských produktů z nečlenských států Evropské unie a z celních poplatků na základě aplikace společných celních tarifů na vnějších hranicích EU. Dalším zdrojem je DPH vybrané v členských zemích (asi 36 %). Hlavním zdrojem rozpočtu je příspěvek HDP členských zemí (asi 47 %). K méně významným kategoriím patří daně placené úředníky EU, pokuty uvalované EK na společnosti nedodržující nařízení o konkurenci a přebytek rozpočtu z minulého roku.

Rozpočet EU se dělí do několika kapitol. Pro rok 2001 je jeho výše 96,2 miliard eur rozdělena do 6 kapitol: zemědělství (46 %), kohezní a strukturální fondy (34 %), interní politiky (výzkum, vzdělání, doprava atd., 6 %), externí akce (5 %), příprava na rozšíření (4 %) a administrativa (5 %). V souvislosti s rozšířením EU dojde k mírným úpravám rozpočtu. V nejbližších letech se předpokládá jeho mírné navýšení až na zhruba 98 miliard (2001, 2002) a změny ve vnitřní struktuře - vyšší výdaje na zemědělství a strukturální a kohezní fondy. Finanční útvary a ústřední finanční kontrolní oddělení jsou zodpovědné jako první za vnitřní kontrolu a správnost výdajů EU. Někdy se společné kontroly účastní auditoři z členských států.

Výdaje Evropské unie jsou rovněž předmětem pečlivé kontroly Účetního dvora. Rovněž EP se zčásti podílí na verifikaci rozpočtových výdajů a příjmů. Každoročně na základě výroční zprávy Účetní dvůr přezkoumává způsob, jakým Evropská komise řídila a realizovala rozpočet předešlého roku.

Igor Černý,

Centrum pro evropská studia,

VŠB - TU Ostrava

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down