01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výsledky přezkoumání v okrese Rychnov nad Kněžnou

Výsledky přezkoumání v okrese Rychnov nad Kněžnou Na území okresu Rychnov nad Kněžnou v severovýchodní části Čech se rozkládá 83 obcí, z toho 9 měst. Na základě žádostí městských a obecních úřadů Okresní úřad v Rychnově nad Kněžnou provedl přezkoumání hospodaření obcí za rok 2000 v 8 městech a 73...

Výsledky přezkoumání v okrese Rychnov nad Kněžnou

Na území okresu Rychnov nad Kněžnou v severovýchodní části Čech se rozkládá 83 obcí, z toho 9 měst. Na základě žádostí městských a obecních úřadů Okresní úřad v Rychnově nad Kněžnou provedl přezkoumání hospodaření obcí za rok 2000 v 8 městech a 73 obcích. Dvě obce požádaly o přezkoumání svého hospodaření auditora.

Jedním ze základních bodů prováděného přezkoumání hospodaření obcí za uplynulý kalendářní rok bylo schválení rozpočtu obecním zastupitelstvem. Rozpočty obcí byly ve většině případů řádně schvalovány. Taktéž při zveřejnění návrhu rozpočtu nedocházelo k závažným nedostatkům. Je však třeba upozornit na stále se opakující nedostatky v zápisech z obecního zastupitelstva, které jsou v některých případech velmi strohé a často nemají vypovídací schopnost.

Hospodaření obcí bylo uskutečňováno podle schváleného rozpočtu v souladu s ust. § 25 zákona č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky. U některých městských a obecních úřadů došlo k překročení rozpočtových příjmů a výdajů nad rámec schváleného rozpočtu, aniž by byl tento rozpočet v průběhu roku upravován.

Podle ust. § 56 zákona č. 410/1992 Sb., o obcích zřizují obce jako své iniciativní a kontrolní orgány komise. Všechny města a obce okresu mají zřízeny kontrolní a finanční komise. Tyto komise však neprojevují velkou aktivitu a v některých případech bylo zjištěno, že nepracují vůbec. Je však nutné zdůraznit, že tato nevýrazná činnost komisí je také ovlivňována nedostatečným využíváním jejich působností radou, případně starostou.

Dne 12. 11. 2000 nabyl účinnosti nový zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, který ukládá obcím povinnost zřídit finanční a kontrolní výbory. Určitá část obcí tuto povinnost, stanovenou § 117 výše citovaného zákona splnila ještě v roce 2000, ale většina obcí zřizuje finanční a kontrolní výbory až v roce následujícím.

Další nedílnou součástí přezkoumání hospodaření obcí je bezesporu průkaznost účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění. Kontrola byla zaměřena zejména na výpisy peněžních ústavů v návaznosti na doložené doklady, tzn. faktury, vnitřní doklady apod. Účetnictví bylo vedeno na všech obcích průkazným způsobem. Jednotlivé účetní případy byly doloženy příslušnými doklady, které většinou obsahovaly předepsané náležitosti a byly i správně zaúčtovány.

U některých obcí byly zjištěny chyby ve funkčním a položkovém zatřídění dle platné rozpočtové skladby. Vzhledem k tomu, že byly v obcích během roku prováděny tzv. průběžné kontroly, bylo mnoho nesprávně zatříděných operací do konce roku přeúčtováno. Nedostatky byly zaznamenány při účtování účelových dotací, kdy došlo v ojedinělých případech k uvedení chybného účelového znaku, případně nebyla účelová dotace označena účelovým znakem vůbec.

Zároveň byly namátkově kontrolovány pokladní příjmové a výdajové doklady v návaznosti na údaje vedené v pokladní knize a jejich zaúčtování. Na základě kontroly těchto dokladů bylo konstatováno, že ne vždy byl dodržován stanovený limit pokladní hotovosti a na některých pokladních dokladech byly opomenuty základní náležitosti, jako např. datum a podpis oprávněných osob.

Úschovu účetních písemností včetně označování těchto písemností prováděly účetní jednotky ve smyslu ustanovení § 31 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Nelze však tvrdit, že ve všech případech byly veškeré písemnosti zabezpečeny proti ztrátě nebo poškození a odcizení.

Velký důraz při kontrolách byl kladen na provedení úplné a řádné inventarizace majetku, pohledávek a závazků, zejména z důvodu zaevidování do účetní evidence z inventurních knih a seznamů. Jednotlivé položky výkazu Úč 6-01 byly porovnány se skutečností zjištěnou z inventurních knih nebo inventurních soupisů, z evidence pohledávek a závazků, z výpisů Střediska cenných papírů a výpisů peněžních ústavů k 31. 12. 2000.

Můžeme zkonstatovat, že se úroveň zpracování inventur oproti předchozímu období zlepšila. Převážná většina obcí má inventurní soupisy vedeny v sestavách na PC a inventurní seznamy potvrzeny podpisy členů inventurní komise. U několika obcí bylo zjištěno nesprávné začlenění majetku dle platných směrnic.

Obcím bylo doporučeno vyhotovit organizační směrnici, která by zachycovala oběh písemností a účetních dokladů, podpisová práva, dispozice s majetkem obce, vnitroorganizační směrnici k inventarizaci a členění majetku apod. Z výsledků kontrol byly zpracovány závěrečné zprávy, které obsahovaly mimo zjištění i závěr pro obecní zastupitelstvo, které by na jeho základě mělo přijmout taková opatření, aby došlo k odstranění zjištěných nedostatků, případně se do budoucna těchto nedostatků vyvarovali.

Lenka Židková,

vedoucí kontrolního oddělení

finančního referátu

Okresního úřadu Rychnov nad Kněžnou

Foto archív

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down