01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Příprava na novou informační infrastrukturu

Příprava na novou informační infrastrukturu Statutární město Liberec je připraveno na implementaci nové generace informačních systémů. Budování nové infrastruktury by mělo trvat přibližně dva roky. Nové systémy by měly výrazně zlepšit úroveň práce organizace v následujících oblastech: POSKYTOVANÉ...

Příprava na novou informační infrastrukturu

Statutární město Liberec je připraveno na implementaci nové generace informačních systémů. Budování nové infrastruktury by mělo trvat přibližně dva roky.

Nové systémy by měly výrazně zlepšit úroveň práce organizace v následujících oblastech:

POSKYTOVANÉ SLUŽBY. Město Liberec poskytuje občanům, sdružením a komerčním subjektům asi 150 typů nejrůznějších služeb. Díky novým systémům bude možné většinu služeb poskytovat rychleji, ve vyšší kvalitě a nabídnout také větší pohodlí včetně zavedení nových komunikačních kanálů, jako je internet.

SPRÁVA ZDROJŮ. Zahrnuje efektivnější využívání movitého i nemovitého majetku včetně finančních prostředků, ale i lidských zdrojů a také lepší využívání informací.

STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ. Nová infrastruktura podpoří strategické rozhodování vedení města tím, že mu bude poskytovat více relevantních informací. Vrcholový management bude mít k dispozici data z různých systémů prezentovaná v jednotné, snadno přehledné podobě včetně indexů, ukazatelů a možnosti konstruovat modely budoucího rozvoje, respektive porovnávat různé alternativy. Rozhodování o plánování rozvoje města či jednání s investory se tak budou opírat o daleko více informací než dosud.

Vedení magistrátu věnovalo otázkám nových městských systémů značnou pozornost. To je dáno nejen výší investici, ale i vědomím toho, že není možné dále zkvalitňovat práci úřadu a řízení rozvoje města bez podpory odpovídající informační infrastruktury.

Prvním krokem k vybudování takových systémů byl výběr městského integrátora - externí firmy, která by přinesla technologickou expertízu, zkušenosti z jiných rozpočtových organizací a byla schopna převzít odpovědnost za implementaci jednotlivých systémů i za podobu výsledné infrastruktury.

Do výběrového řízení se přihlásilo více než 20 společností. V prvním kole byl tento výběr úžen na několik nejvážnějších kandidátů a v prosinci loňského roku rozhodlo zastupitelstvo města o tom, že integrátorem městských systémů bude Logica, s. r. o.. Vedle reference z plzeňského magistrátu hrály roli zejména její možnosti zajistit komplexní služby a reálně tak pokrýt všechny potřeby města v oblasti rozvoje informačních systémů.

Prvním úkolem nového integrátora bylo provést analýzu dosavadního stavu, na základě této analýzy navrhnout novou procesní podobu organizace a potřebnou informační infrastrukturu. Konzultanti firmy pracovali přímo v budovách libereckého magistrátu, kde vedli desítky rozhovorů s jeho pracovníky. Na základě těchto rozhovorů a studia dosavadních dokumentů města byly analyzovány jednotlivé procesy.

Výsledkem těchto analýz bylo posouzení jednotlivých procesů a tam, kde neprobíhaly optimálně, byly navrženy nové procesy tak, aby byla odstraněna dosavadní slabá místa. Nejčastěji se jednalo o porušenou zpětnou vazbu, zdvojení činností nebo zpožděnou aktualizaci dat. Byla rovněž identifikována místa, kde by implementace nové technologie umožnila automatizaci některého procesu. Tyto "problematické body" činnosti úřadu byly seřazeny podle priorit, respektive podle míry jejich dopadu na celkovou práci magistrátu.

Analýzy byly zpracovány v úzké součinnosti s koncepční skupinou města tvořenou šéfy čtyř klíčových odborů (ekonomického, správy kapitálu, technického, ekonomického rozvoje) a zástupcem kanceláře tajemníka. Zároveň mu věnoval značnou pozornost i vrcholový politický management města. Díky tomu se podařilo zajistit potřebnou podporu všech zaměstnanců, která - vedle zkušeností konzultantů společnosti Logica - představovala rozhodující faktor pro úspěch první části projektu.

Již samy výsledky této analýzy představovaly pro Magistrát města Liberce značný přínos, neboť jeho vedení umožnily lépe posuzovat efektivitu fungování úřadu a vidět možnosti ke zlepšení.

Po schválení dokumentů radou města zahájili konzultanti společnosti Logica práci na návrhu koncepce výsledné informační infrastruktury - tentokrát se již jednalo o konkrétní systémy, které město bude ke své práci potřebovat, jejich podobu a také harmonogram jejich budování. Výsledkem má být jednotný kompaktní celek, do něhož budou integrovány zejména následující okruhy:

GEOGRAFICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY (GIS). Grafická i popisná data budou umístěna v jednotné databázi, zaměstnanci magistrátu k nim budou přistupovat prostřednictvím intranetu. To umožní centrální správu informací (včetně nastavování uživatelských práv) a zároveň snadný přístup z detašovaných pracovišť.

KOMPLEXNÍ DATOVÁ BÁZE (KDB). Základní a jednotný model obsahující a udržující základní identifikátory a popisná data o majetkových entitách, občanech a právnických osobách. Jeho jádrem budou základní registry dosavadního městského informačního systému.

EKONOMICKÝ SYSTÉM (ERP). Ten zajistí všechny potřebné funkce v oblastech ekonomiky (včetně finančního řízení a správy majetku), logistiky a personalistiky.

PROCESNÍ APLIKACE. Speciální systémy, které poskytují podporu jednotlivým administrativním a rozhodovacím procesům (smlouvy a poplatky, soudní spory, sociální dávky, stavební řízení, pořadník zájemců o přidělení bytu).

SYSTÉM PRO SPRÁVU DOKUMENTŮ (DMS). Jeho úkolem bude správa, registrace a archivace většiny dokumentů potřebných pro práci města včetně řízení pracovních činností při jejich vyřizování

MANAŽERSKÝ SYSTÉM. Komplexní a uživatelsky přívětivé prostředí pro vytváření analýz. Systém bude schopen zahrnout data i z jiných zdrojů než systémů města.

V závislosti na dalším vývoji systému, zejména při eventuálním rozšíření působnosti města bude uvažováno využití vhodné Integrační platformy (middleware) - která zprostředkuje datové toky mezi jednotlivými systémy a zároveň poskytne zdrojová data pro informační portál města.

Součástí integrovaného celku budou klientské aplikace, jejichž prostřednictvím budou k systémům přistupovat zaměstnanci města a softwarové prostředí potřebné pro správu systému, řízení tiskáren a dalších periferií atd. Nezmiňujeme zde blíže hardwarovou a komunikační část řešení, kterou rovněž konzultanti společnosti Logica zpracovali.

Vlastní implementace systémů tedy může začít.

Co od ní město očekává? To podstatné jsme už uvedli v úvodu. Za zmínku ovšem stojí i řada přínosů, které blíže souvisejí s vlastním provozováním systémů: zvýšení informační bezpečnosti, efektivnější provozování systémů a skutečnost, že systémy budou připraveny na další rozvoj.

Jiří Kittner,

primátor města Liberce

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down