01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dosud nevyužitý potenciál

Dosud nevyužitý potenciál Zlínský kraj se vyznačuje poměrně originální rozmanitostí svých geografických i kulturních zvláštností. Nacházejí se zde dvě chráněné krajinné oblasti - Beskydy a Bílé Karpaty. Region skýtá dramatické horské scenérie, ideální pro zimní sporty i celoroční turistiku, ale...

Dosud nevyužitý potenciál

Zlínský kraj se vyznačuje poměrně originální rozmanitostí svých geografických i kulturních zvláštností. Nacházejí se zde dvě chráněné krajinné oblasti - Beskydy a Bílé Karpaty. Region skýtá dramatické horské scenérie, ideální pro zimní sporty i celoroční turistiku, ale také úrodnou rovinu Hané.

Region je bohatý svou historií - vzpomeňme kulturu Velkomoravské říše nebo duchovní odkaz, který souvisí s někdejším působením vzdělaných bratrů Cyrila a Metoděje. Je však také doslova protkán silnými folklorními tradicemi tří národopisných celků, jež se zde potkávají: Valašska, Slovácka a Hané.

Turistickou atrakcí se v posledních letech stává rekonstruovaný Baťův vodní kanál, k osvědčeným výletním cílům patří už dlouho lázně Luhačovice, známá poutní místa Velehrad, sv. Hostýn nebo Radhošť, hrad Buchlov, Valašský skanzen v Rožnově pod Radhoštěm, zoologická zahrada v Lešné a především Kroměříž s arcibiskupským zámkem a zahradami (město bylo v roce 1998 zapsáno na seznam památek UNESCO). Zlín naopak překvapuje funkcionalistickým urbanistickým řešením. Zajímavých míst je tady ještě mnohem víc.

Poloha jako problém

Přesto je turistický ruch v základním rozvojovém dokumentu Zlínského kraje hodnocen jako nevyužitý potenciál. "V rámci republiky patří Zlínský kraj na předposlední místo, co se počtu zahraničních návštěvníků týče. Je to dáno jeho polohou ve východní části země, ale také špatnou dopravní dostupností a propagací," uvádí se v materiálu.

Je poměrně překvapivé, že uvnitř kraje vykazuje nejvyšší návštěvnost (téměř 50 procent) okres Vsetín, který láká hlavně horskou turistikou. Přitom podíl okresů Kroměříž a Uherské Hradiště (bohatých na množství osobitých památek) nedosahuje ani dvaceti procent.

Krajští zastupitelé si jsou vědomi ekonomického potenciálu, jaký cestovní ruch představuje. Proto schválili záměr k účasti Zlínského kraje na výstavách Regiontour a Holiday World 2002.

Samotný odbor cestovního ruchu Krajského úřadu ve Zlíně v současné době hledá metodiku vlastní práce. Vede jej Mgr. Marcela Honajzrová, která přiznává, že snaha o co nejkoncepčnější přístup zatím naráží na neujasněné finanční možnosti kraje. Navíc je přesvědčena, že: "Cestovní ruch je velmi složitý obor, k němuž je nutná široká spolupráce mnoha různých článků ve státní správě, v samosprávách i v soukromé sféře. Bohužel vládní politika dosud nebyla příznivě nakloněna rozvoji turistiky a teprve v posledních letech ji o něco víc bere na vědomí."

Nutná je propagace

Vedoucí se domnívá, že krajský úřad může pro prezentaci svého regionu udělat hodně, nicméně vládní úroveň propagace ČR jako celku je podle ní v současné době nepostradatelná. Je totiž nutné, aby se o naší zemi v cizině vůbec vědělo a teprve potom bude mít smysl lákat návštěvníky do jednotlivých regionů formou speciálně zaměřených turistických produktů. Šanci, jak obor pozvednout, vidí v možnosti využití předstrukturálních a po našem vstupu do evropského společenství také řádných fondů EU.

Odbor, v němž Mgr. Honajzrová zatím pracuje sama, ale časem by měla získat dva další spolupracovníky, momentálně zaměřuje pozornost na ty nejkonkrétnější úkoly. Jedním z nich je příprava účasti na Regiontouru 2002.

"Sešla jsem se s pracovníky okresních úřadů, kteří mají na starosti cestovní ruch a domluvili jsme se na určitém společném postupu. Pokusíme se sdružit prostředky od měst a obcí a podnikatelských subjektů, orientovaných na turistiku - aby se mohly ve vlastním zájmu prezentovat," říká vedoucí odboru.

Setkala se rovněž s představiteli Sdružení pro rozvoj cestovního ruchu regionu Slovácko, aby si společně vyjasnili poněkud komplikovanou pozici této lokality. "Slovácko zasahuje do dvou krajů a pochopitelně se chce prezentovat jako přirozený turistický region, i když formálně zasahuje kraj Jihomoravský i Zlínský.

Na jedné straně jsou jakoby v nevýhodě, že se musejí zviditelňovat v rámci dvou samosprávných celků, ovšem současně pro ně může být přínosné prezentovat se v rámci obou krajů. Podnětů, které mohou tímto způsobem získat, je skutečně velmi mnoho a rovněž se tak zvyšuje šance, že tak někoho osloví a zaujmou," předpokládá magistra Honajzrová.

Náklady na přípravu výstavy Regiontour vůbec nejsou zanedbatelné (odhadem činí minimálně 550 000 Kč), ale existuje možnost, že při splnění podmínek, jež stanovila Česká centrála turistického ruchu, by kraj mohl získat i zajímavou finanční dotaci.

Na otázku, zda je vůbec v možnostech výstav a veletrhů splnit očekávání investorů - v tomto případě krajských úřadů - vedoucí reaguje: "Z teoretických studií vyplývá, že deset až patnáct procent návštěvníků jednotlivých turistických destinací oslovily právě veletrhy, ale vyhodnotit efekt precizněji, je poměrně těžké. Je to spíš záležitostí jednotlivých podnikatelských subjektů, které v této sféře působí. My můžeme kraj představit jako celek, který nabízí určité možnosti. Na návštěvníkovi potom už je, pro co se nadchne a jak si svůj konkrétní program zorganizuje."

Oslovit podnikatele

Bohužel faktem zatím zůstává, že kontakty s podnikatelskými subjekty jsou v současné době nulové. "Snažíme se podnikatele postupně oslovit například prostřednictvím okresních hospodářských komor i osobně, ale je jasné, že tady nás teprve čeká hodně tvrdé práce.

Někteří se z principu odmítají společných projektů účastnit, jiní zase nekompromisně trvají na svých individuálních požadavcích," bilancuje stav Marcela Honajzrová. Navíc v privátním sektoru stále existuje poměrně silná nedůvěra v krajské samosprávy. Mnozí kraje chápou pouze jako další byrokracii a tento přístup vzájemnou komunikaci nijak nezjednodušuje.

Informační síť

A jaký je dlouhodobý cíl odboru? Vytvořit propojenou informační síť mezi jednotlivými městy a jejich informačními středisky. Každé větší město Zlínského kraje má totiž velmi dobře zpracované informace a propagační materiály.

"Po skončení letošní sezóny se chceme sejít s představiteli obcí a domluvit se na způsobu předávání informací o kulturních akcích, též o možnostech ubytování a tipech na výlety. Rádi bychom co nejdříve vytvořili vlastní krajské webové stránky s tematikou cestovního ruchu a s příslušnými odkazy na již fungující informační centra," zamýšlí se Mgr. Honajzrová.

Začíná se projevovat, že Zlínský kraj je turisticky zajímavou oblastí pro Poláky a pro rakouské seniory. Naopak jako deficit je pociťováno, že se zatím málo prezentuje na Slovensku, slibné kontakty se ale rozvíjejí s Maďarskem.

Vedoucí se domlouvá s představiteli pražské Vysoké školy ekonomické - katedry cestovního ruchu na uspořádání semináře, který by měl objasnit optimální model spolupráce mezi jednotlivými články, zainteresovanými na cestovním ruchu - ať už se jedná o státní správu, samosprávu, různé obecně prospěšné společnosti, podnikatelské subjekty atd. Tato oblast je totiž stále velmi rozdrobená.

"Chápu, že každý chce prezentovat především sám sebe, ale musíme se naučit uvažovat v širších souvislostech.

Pro návštěvníka většinou není zajímavý například jenom Starý Hrozenkov a Chráněná krajinná oblast Bílé Karpaty, ať je sebekrásnější. Když už je tady, chce toho poznat a prožít co nejvíc a mít program co nejpestřejší. Zatím je cestovní ruch vnímán příliš individualisticky a přitom je potřebná hlavně vzájemná dohoda a komunikace." uzavírá Marcela Honajzrová.

Helena Mráčková

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down