Iniciativa ke změně Jednou ze změn, kterou přináší nový zákon o odpadech, je nové pojetí poplatků za provozování systému likvidace komunálního odpadu. Svaz měst a obcí ČR má k těmto ustanovením připomínky. Proto se na Magistrátu hl. města Prahy uskutečnilo setkání, na němž si vyměňovali názory...
Iniciativa ke změně
Jednou ze změn, kterou přináší nový zákon o odpadech, je nové pojetí poplatků za provozování systému likvidace komunálního odpadu. Svaz měst a obcí ČR má k těmto ustanovením připomínky. Proto se na Magistrátu hl. města Prahy uskutečnilo setkání, na němž si vyměňovali názory zástupci měst a obcí.
Nyní je poplatek za komunální odpad upraven v zákoně č. 125/1997 Sb., o odpadech (§ 10). Maximální výši poplatku stanoví obec podle svých předpokládaných oprávněných nákladů. Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Plátcem je vlastník nebo správce budovy či nemovitosti, kde vzniká komunální odpad. Plátce rozúčtovává poplatek na jednotlivé poplatníky. Specifickou konstrukcí tohoto poplatku se zabýval i Ústavní soud a rozpor s Ústavou neshledal (nález č. 43/2001 Sb.).
Zákon č. 185/2001 Sb. s účinností od 1. 1. 2002 pojímá poplatek za komunální odpad zcela jinak. Novelizací zákona o místních poplatcích (zákon č. 565/1990 Sb.) se poplatek za komunální odpad stane místním poplatkem. Tento poplatek bude platit fyzická osoba s trvalým pobytem v obci. Za domácnost bude poplatek odvádět společný zástupce, za rodinný nebo bytový dům vlastník nebo správce. Poplatek bude platit rovněž fyzická osoba, která vlastní stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci.
Na setkání uvedl Ing. Petr Šulc, vedoucí odboru infrastruktury Magistrátu hl. města Prahy: "V Praze žije asi 300 000 osob, které zde nemají trvalý pobyt, ale žijí zde. Podle nového zákona proto nemusejí platit poplatek za komunální odpad."
Další účastníci upozornili i na opačnou, podobně absurdní situaci. Jestliže má občan v obci trvalé bydliště, ale ve skutečnosti tam nebydlí (např. je dlouhodobě v zahraničí nebo v nemocnici), přesto musí platit obci poplatek za komunální odpad, který v obci neprodukuje. Otázky také vyvolává správa poplatku, když je poplatníkem občan. "Jeden úředník zvládne správu poplatku asi pro 10 tisíc lidí. Budeme-li vybírat poplatky podle nového zákona, potřebujeme na to více než 100 úředníků. Náklady se pak vyšplhají téměř na 40 mil. Kč, což je desetina našich příjmů z poplatků za odpad," upozorňuje Ing. Petr Šulc.
Horní hranice
Zákon rovněž, na rozdíl od současné úpravy, stanoví horní hranici poplatku. Ten bude tvořen dvěma složkami, a to částkou až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, a vedle toho částkou až do 250 Kč za osobu a kalendářní rok stanovenou na základě skutečných nákladů obce vynaložených v předchozím roce na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu (v případě druhé složky obec v obecně závazné vyhlášce stanoví rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu).
MVDr. Ctirad Mikeš z Městského úřadu v Mělníku podotýká: "Obec je podle zákona povinna třídit odpad. Jsou-li stanoveny poplatky za svoz netříděného odpadu, nemůže je vlastně vymáhat, protože žádný takový odpad v obci nesmí být. Kdyby měla netříděný odpad, porušovala by zákon a mohla by za to být postihnuta."
Změny
Nová zákonná úprava tedy přináší přinejmenším tři zásadní změny. Především vychází z toho, že poplatníkem bude fyzická osoba, která má na území obce trvalý pobyt (podle stávajícího zákona je poplatníkem každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad). To bude znamenat, že nový poplatek bude vybírán nikoliv na základě skutečného stavu (vznik komunálního odpadu), ale na základě formálního kritéria (trvalý pobyt podle zákona č. 133/2000 Sb.).
Další změnou je, že zákon stanoví horní hranici sazby poplatku a je otázkou, zda zákonem předpokládaná maximální roční výše 500 Kč na jednu osobu bude odpovídat potřebám všech obcí. K určení sazby poplatku se v nálezu č. 43/2001 Sb. vyjadřoval Ústavní soud a konstatoval, že "maximální výši poplatku nelze zřejmě stanovit jednoduše a jednotnou částkou, protože to s ohledem na jeho konstrukci (která prostě nemůže být stanovena jinak) není možné".
Poslední změnou je přenesení povinnosti odvádět obci poplatek z vlastníka nebo správce nemovitosti, kde vzniká komunální odpad, na jednotlivé fyzické osoby (poplatníky). "Hromadný výběr" poplatku bude napříště možný jen na základě vzájemné dohody vlastníka nemovitosti s jednotlivými fyzickými osobami. Pokud k dohodě nedojde, budou fyzické osoby (poplatníci) platit poplatek samy přímo obci, resp. obec bude muset vymáhat poplatek na jednotlivých fyzických osobách, nikoliv na vlastníkovi (správci) nemovitosti.
Nová právní úprava také znamená, že obce, které přijaly obecně závaznou vyhlášku o poplatku za komunální odpad na základě § 9 a § 10 zákona č. 125/1997 Sb., ve znění zákona č. 37/2000 Sb., budou ji muset upravit nebo přijmout vyhlášku novou, neboť místní poplatek, jak vyplývá i z uvedeného, je konstruován odlišným způsobem.
V krátké době tak dochází k další zásadní změně právní úpravy pro oblast odpadů. Některé obce již vyjádřily obavy, že nový zákon se bude v praxi mnohem hůře prosazovat.
Ing. Petr Šulc uvedl, že by bylo vhodné zachovat i v nové legislativě platnost § 10 zákona č. 125/1997 Sb.
JUDr. Josef Vedral, Ph. D., zástupce Kanceláře Svazu měst a obcí dodává: "Na základě podnětů a připomínek měst a obcí budeme apelovat na poslance, aby zvážili, zda je zvolený model místního poplatku ideální. Zejména velká města s ním budou mít zřejmě problémy, neboť se zásadně mění vztah obec - plátce. Uvažujeme o vypracování návrhu novely zákona o odpadech tak, aby mohla být realizována ještě do doby než nový zákon nabude účinnosti."
- dk -