01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nestabilita, synonymum obecních rozpočtů?

Nestabilita, synonymum obecních rozpočtů? Při bližším sledování dějů odehrávajících se kolem obcí lze dospět k závěru, že tato oblast může být stabilní jen za podmínky pevného a koncepčního vedení. Zájmových skupin je totiž mnoho a kompromisem je každou chvilku jiné řešení. Chyba je, že v rámci...

Nestabilita, synonymum obecních rozpočtů?

Při bližším sledování dějů odehrávajících se kolem obcí lze dospět k závěru, že tato oblast může být stabilní jen za podmínky pevného a koncepčního vedení. Zájmových skupin je totiž mnoho a kompromisem je každou chvilku jiné řešení. Chyba je, že v rámci reformy veřejné správy nebyly dostatečně vymezené cíle a nebyl vypracován koncepční materiál zohledňující zájmy všech skupin.

Rozhodně nechci působit jako soudce a čtenáři se mnou nemusí souhlasit, když uvedu následující charakteristiku, která nemalou měrou ovlivní budoucnost obcí i výsledek reformy.

Formování trendů

Největší vliv na formování trendů v oblasti samospráv mají podle mého soudu tyto zájmové skupiny:

[*] politická přání poslanců, jež jsou oficiálním "jazýčkem vah" ve vztahu k vládnoucí ČSSD (Tento jazýček je velmi roztřepený a každou chvilku ukazuje jinam.),

[*] Svaz měst a obcí ČR - je silně zpolitizovaný pro změnu pravicí a pod silným vlivem velkých měst, která se v posledním období vyznačují moderním trendem spolupracovat a participovat na společném cíleném postupu,

[*] novináři - vyrábějí senzace na úkor objektivity a kvality informačních zdrojů, často se přitom řídí pravidlem "bez senzace není chleba, dobrá zpráva rozhodně není senzace",

Naopak sluchu zatím není příliš dopřáno:

[*] trendům v Evropské unii,

[*] asi 4000 obcí, které nejsou členy Svazu měst a obcí (žije v nich jen asi třetina obyvatel ČR) - roztříštěnost a individualismus s velkou měrou rivality zde ubližuje možnému vzniku "společné věci".

Svou pozici si zdárně budují kraje. I když jsou jejich postoje pochopitelné, mají řadu nedostatků. Snaží se prosazovat vlastní území bez ohledu na možnosti státu a dosud učiněné kroky v rámci reformy (byť jsou často nesmyslné, nekoordinované a zcela popírají ducha reformy). Je to dobře, že kraje hájí a prosazují především svůj region bez ohledu na celé území státu. Takový stav totiž dokonale obhajuje nutnou existenci centrálního státního orgánu, který je nucen být bdělý. Úlohu krajů však dosti deformuje složitá politická situace a od začátku podivné řízení reformy.

Rozhodování a cíle

Všechny zúčastněné zájmové skupiny v současné situaci drží v ruce rozdané karty. Patron blížících se voleb navíc někomu tu a tam zasunul do rukávu eso nebo nasadil deformátor řeči, který způsobuje, že mluva utíká jinam než myšlenky. Každý má svůj cíl. Aktuální jsou tyto cíle a rozhodování:

1. Poslanci - jsou ve složité situaci, neboť kandidátky stran se tvoří v území, ze kterého vzešli, nechtějí přijít o moc, avšak pozice krajů je tu poměrně silná. Rozhodnutí: Na kterou stranu se dát? Cíl: Nepřijít o vliv.

2. Svaz měst a obcí ČR - problémů v území je mnoho, svaz jen jeden, navíc se problémy členů příliš různí, ve hře je především politika vlivných jednotlivců a jejich zájmy. Rozhodnutí a cíle se více méně blíží těm politickým.

3. Novináři - Rozhodnutí: Na kterou stranu se dát, aby mi neutekla největší senzace? Cíl: Nepřijít o vliv.

4. Evropská unie - Rozhodnutí: Jak působit ještě neotřesitelněji a vyspěleji? Cíl: Posílit vliv.

5. Obce a města - Rozhodnutí: Co bude dál? Cíl: Přežít s nejmenší újmou.

6. Úředníci - Rozhodnutí: Kdo vlastně ví co chce? Cíl: Nevymřít, pozor! To platí nejen o úřednících státních, ale i obecních, krajských a dalších.

Ve hře jsou peníze

Jaké jsou možné důsledky nastíněné situace na rozpočty obcí? I když je předčasné hodnotit výsledky toho, jak skutečně zapůsobí na rozpočty obcí nové zákony účinné od 1. 1. 2001 (prozatímní výsledky ukazují dokonce na lepší dopady, než s jakými počítala vláda, což je dobrá zpráva ve vztahu k nepříliš optimistickému vývoji výnosů některých daní), je možné sledovat následující tendence:

[*] snaha o návrat k předchozímu modelu rozdělování daní, zejména z pozice vlivných jednotlivců, neboť ti spokojení stále mlčí,

[*] místní poplatky se asi jen tak nestanou obecními daněmi, což prosazovala vláda - populární je "politické švitoření" o několik drobných úprav v současném zcela nevyhovujícím systému, což není dobré,

[*] budoucí komplikace financování převodů zřizovatelských funkcí okresních úřadů na obce - nesystémové převody nemohou mít za důsledek vytvoření systemizovaného a stabilního financování,

[*] již dlouho slibované posilování nepřímých daní (DPH, spotřební daně) na úkor přímých daní (daně z příjmů a z majetku) se v dohledné době konat nejspíš nebude - volby jsou za dveřmi a jde o závažné rozhodnutí.

Prostředí, které podmiňuje situaci v ekonomice obcí, sice nevytváří půdu pro stabilitu, ale i přesto se zatím vládě daří prosazovat v této oblasti maximální stabilitu. Co ale bude dál? Tendence změnit tento stav jsou silné a ohlasy podpory snah stabilizovat ekonomiku obcí zatím chybí.

Luděk Tesař

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down