01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kompetence v zemědělství

Kompetence v zemědělství Volby do krajských zastupitelstev byly prvním krokem k uskutečnění decentralizace veřejné správy České republiky. Začátky byly mnohdy zmatečné a připomínaly budování stavby od střechy místo od základů. Nervózní atmosféra z neznámé, pouze tušené nové situace vyvolávala...

Kompetence v zemědělství

Volby do krajských zastupitelstev byly prvním krokem k uskutečnění decentralizace veřejné správy České republiky. Začátky byly mnohdy zmatečné a připomínaly budování stavby od střechy místo od základů. Nervózní atmosféra z neznámé, pouze tušené nové situace vyvolávala zbytečná nedorozumění mezi státní správou a samosprávou.

Objevovalo se i podezření, že převádění pracovníci z ministerstev nebudou dostatečně kompetentní k tomu, aby splnili nově jim ukládané úkoly, vyplývající z přenesení působnosti státní správy na krajské úřady.

Po faktickém převodu kompetencí a při nutnosti uplatnit v praxi výkon státní správy v krajích však převádění pracovníci potvrdili, že jsou plně kompetentní zabezpečit požadované činnosti.

Převod pracovníků

Z Ministerstva zemědělství (MZe) bylo na krajské úřady konkrétně převedeno 41 pracovníků pro výkon přenesené státní správy v 6 oblastech činností vycházejících ze zákona č.129/2000 Sb. a č.132/2000 Sb. Byly to oblasti státní správy lesů, lesní dotační politiky, rybářství, myslivosti, vodního hospodářství a zemědělství. U posledně jmenovaného odvětví došlo v průběhu legislativního procesu k značné redukci v počtu přenesených působností oproti původně předpokládaným z prvního pololetí roku 2000.

Z rozhodnutí Parlamentu ČR se tedy těžiště výkonu státní správy na krajích přeneslo hlavně na lesní a vodní hospodářství. V počátcích vykonávání nově nabytých kompetencí se k systémovým problémům (vyplývajícím z nezkušenosti jak nově vznikajících pracovních skupin, tak i s vlastním výkonem státní správy v nových podmínkách) přibylo také zpoždění s výstavbou sídel krajských úřadů i s jejich nezbytným vybavením k výkonu požadovaných činností.

Podle mého názoru provizoria ve vybavení zejména výpočetní technikou nezbytnou pro zabezpečení příslušných činností způsobila největší potíže. Postupným dokončováním sídel krajských úřadů se situace v tomto ohledu výrazně zlepšuje.

Postupnou stabilizací krajské správy, i když kraj od kraje rozdílnou, se mění vztah mezi vedením krajů a ministerstvy do polohy věcného řešení problémů, které patří již ke standardním činnostem krajských samospráv. Ministerstvo zemědělství udržuje jak s vedením krajských úřadů, tak i s profesními skupinami vykonávajícími přenesený výkon státní správy pod metodickým řízením MZe pravidelný kontakt, zabezpečuje nezbytné softwarové vybavení standardizující činnosti do jednotného systému v celé ČR.

Pracovníci MZe jsou v pravidelném přímém kontaktu s příslušnými odděleními krajských úřadů a zabezpečují jejich metodické řízení včetně nezbytných kontrol. Mohu konstatovat, že se v poslední době naše spolupráce výrazně zkvalitnila.

Nejdříve financování

Pokud jde o zvýšení kompetencí krajských úřadů, domnívám se, že tomu musí předcházet vyřešení otázky způsobu financování krajů, které má dosud mnoho variant. Stávající stav je zřejmým provizoriem a transformace některých kompetencí stále probíhá. Jde např. o převod 118 učňovských zařízení z působnosti jen MZe do působnosti krajů včetně jejich financování.

Z mého pohledu bylo zřízení krajů nezbytným impulsem do nových forem výkonu státní správy a kontrolních mechanismů, nezbytných pro zdárný rozvoj veřejné správy směřující k její decentralizaci, a tím k jejímu přiblížení ke každému občanovi.

Taktéž převod kompetencí ze stávajících okresních úřadů na pověřené obce bude vyžadovat řešení mnoha problémů, jako například zabezpečení dostatečného počtu kvalitních úředníků, vytvoření efektivní spolupráce s ostatními obcemi, které tyto kompetence nemají, dále bude třeba zavést a vyzkoušet jiné, nové formy spolupráce mezi jednotlivými stupni státní správy a samosprávy.

Bude potřebná i nezbytná doba na "usazení" tentokrát již komplexního systému výkonů decentralizované veřejné správy směřující ke zlepšení základní funkce tohoto systému - zpřístupnění a zefektivnění služeb veřejné správy pro všechny občany.

Možné změny

První etapa transformace veřejné správy má být ukončena v příštím roce. Poté, co ji dokončíme a podaří se nám vytvořit skutečně fungující samosprávu, bude možné uvažovat o změnách kompetencí a o případném převodu dalších z nich. Nepředpokládáme však, že výkon funkcí například Platební agentury, agentury SAPARD nebo dokonce Státního zemědělského intervenčního fondu se vyčlení z ústředí a přejdou pod správu krajů.

RUDOLF ŠIMEK,

manažer pro reformu veřejné správy

Ministerstva zemědělství

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down