Otevírání energetického trhu Ochrana zájmů spotřebitelů, podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích, uspokojování všech rozumných požadavků na dodávku energií, to jsou hlavní cíle Energetického regulačního úřadu. Mezi obecné cíle patří i podpora efektivnosti výroby, přenosu, přepravy a...
Otevírání energetického trhu
Ochrana zájmů spotřebitelů, podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích, uspokojování všech rozumných požadavků na dodávku energií, to jsou hlavní cíle Energetického regulačního úřadu.
Mezi obecné cíle patří i podpora efektivnosti výroby, přenosu, přepravy a distribuce energií ve vztahu ke kvalitě, nepřetržitosti a spolehlivosti poskytovaných služeb. Platí pro všechna energetická odvětví a promítají se do regulačních aktivit, práv a povinností Energetického regulačního úřadu (ERÚ), vyplývající z energetického zákona.
Regulační legislativní rámec musí respektovat ustanovení zákona o postupném otevírání trhu s elektřinou a plynem. Prováděcí vyhlášky, které je úřad povinen podle zákona č. 458/2000 Sb. (energetický zákon) vydat, však nijak nemohou jít nad rámec tohoto zákona, pouze stanovují podrobnosti upřesňující jeho znění. Musí však být transparentní a předvídatelné, alespoň se střednědobou platností a vytvářet předpoklady pro nestranné a zodpovědné rozhodování regulačního úřadu.
Licence pro podnikání
V letošním roce ERÚ vydal již několik cenových rozhodnutí, která se týkají oblasti plynu a elektřiny, a řadu vyhlášek, mj. i vyhlášku, která stanovuje podrobnosti udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích. Licence jsou základním předpokladem pro podnikání v energetických odvětvích. Úřad je uděluje na dobu určitou, nejméně na 25 let, a to na výrobu elektřiny, výrobu plynu, přenos elektřiny, přepravu plynu, distribuci elektřiny, distribuci plynu, uskladňování plynu, výrobu tepelné energie a rozvod tepelné energie.
V návaznosti na energetický zákon, který rovněž hovoří o postupném otevírání trhu s elektřinou od 1. 1. 2002 a s plynem od 1. 1. 2005, uděluje ERÚ licence na dobu určitou, a to nejméně na 5 let. Licence na přenos elektřiny a přepravu plynu jsou vydávány jako výlučné pro ČR. V současné době se činnost regulátora soustřeďuje zejména na dotváření legislativního rámce fungování trhu s elektřinou. V srpnu zveřejnil na internetových stránkách vyhlášku, která stanovuje podmínky připojení a dodávek elektřiny pro chráněné zákazníky, zejména pro domácnosti a provozovatele distribuční soustavy a pro uzavírání příslušných smluv nebo pro odmítnutí žádosti o připojení nebo dodávky elektřiny ze strany provozovatele distribuční soustavy.
Dále upravuje způsob stanovení účasti chráněného zákazníka na oprávněných nákladech provozovatele distribuční soustavy spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu, způsob výpočtu náhrady škody vzniklé provozovateli distribuční soustavy neoprávněným odběrem elektřiny chráněným zákazníkem a postup při změně parametrů elektřiny.
Výsledek konsensu
Trh s elektřinou bude v první etapě otevřen pro tzv. oprávněné zákazníky, což je přibližně šedesát největších subjektů a zahrne asi 30 % celkové spotřeby elektřiny. Pravidla pro jeho fungování však musí být již v podstatě nastavena tak, jako by byl trh otevřeny pro všechny.
Proces dotváření vyhlášek nutných pro postupné otevírání trhu probíhá za trvalé konzultace s většinou účastníků trhu a jejich konečná podoba je výsledkem konsensu. Regulační úřad v tomto procesu zastupuje a preferuje především zájmy spotřebitelů (tzv. tarifních zákazníků). Základní sekundární normou, která rozhodujícím způsobem ovlivní úspěšnost procesu otevírání trhu s elektřinou, je vydání pravidel trhu s elektřinou.
Tato vyhláška vymezuje podrobně procesy a postupy v chování jednotlivých účastníků trhu s elektřinou, úlohu a postupy operátora trhu při organizování krátkodobého trhu, vztahy a aktivity podnikatelských subjektů ke konečným spotřebitelům.
Příprava vyhlášek
Na svých internetových stránkách ERÚ zveřejnil pracovní návrh Zásad obchodování s elektřinou, a tím otevřel prostor pro veřejnou diskuzi pro dokončení finálního znění pravidel trhu s elektřinou. Vyhláška, která určuje pravidla trhu s elektřinou, je v úzké vazbě na Pravidla provozování přenosové soustavy a Pravidla provozování distribučních soustav, která vydávají jejich provozovatelé a Energetický regulační úřad je schvaluje.
Na internetových stránkách je k dispozici i vyhláška stanovující pravidla oddělené evidence tržeb, nákladů a výnosů pro účely regulace, která se týká elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství, dále vyhláška, která určuje obsah ekonomických údajů a postupů pro regulaci cen a také vyhláška stanovující kvalitu dodávek elektřiny a služeb. Je možné se zde seznámit s vyhláškou o tvorbě a čerpání energetického regulačního fondu, výběru držitele licence pro výkon povinnosti dodávek nad rámec licence a výpočtu jeho prokazatelné ztráty z těchto dodávek. Dále pak s vyhláškou, která určuje pravidla trhu s plynem a vyhláška stanovující podmínky připojení a dodávek plynu pro chráněné zákazníky.
Úřad rovněž vydal informace o rámcovém nastavení cen za jednotlivé regulované činnosti v elektroenergetice i cen pro chráněné zákazníky. Při nastavení cen pro obchod s elektřinou rok 2002 nepředpokládá Energetický regulační úřad regulaci cen tzv. silové elektřiny.
Odhad cen za přenos a distribuci provede regulátor na základě ekonomických analýz nákladů spojených s touto dodávkou. Tyto ceny však podstatně neovlivní rozhodování výrobců, resp. dodavatelů elektřiny na liberalizovaný trh.
Činnosti ERÚ v současnosti směřují k tomu, aby pro všechny účastníky trhu byla k dispozici stanovená pravidla, aby se na otevření trhu skutečně stačili připravit.
Otevření energetického trhu je jednou z největších změn za posledních 40 - 50 let, tedy od doby, kdy na území státu vznikla propojená elektrizační soustava. Stejně velkou změnou bude v roce 2005 připravované otevření trhu s plynem.
Centrum zpracování dat
Od července t. r. se Energetický regulační úřad rovněž stal Centrálním místem pro zpracování provozně-technických dat souvisejících s provozem elektrizační soustavy ČR. Navazuje tak na činnost Ústředního elektroenergetického dispečinku ČR, který ji vykonával až do svého zrušení v červnu 2001. V souvislosti s touto skutečností bylo nutné opravit některá data a dopracovat příslušné výstupy.
Na základě udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích podle zákona číslo 458/2000 Sb., vzniká pro subjekty, kterým byla licence udělena, vykazovací povinnost vůči Energetickému regulačnímu úřadu.
Ten také dodaná provozně-technická data zpracuje a zabezpečí zveřejnění potřebných výstupů ve formě měsíčních a ročních zpráv o provozu elektrizační soustavy ČR na internetové stránce (www.eru.cz) v části Technický informační systém ERÚ.
V současné době úřad získává údaje od přibližně 84 nejdůležitějších subjektů a jejich počet bude dále rozšiřován. Ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, ČEPS, a. s., a dalšími organizacemi bude regulátor poskytovat veřejnosti soubor údajů, které usnadní orientaci v provozu elektrizační soustavy ČR.
Měsíční zprávu o provozu, která bude k dispozici na internetových stránkách ERÚ vždy kolem 25. dne každého měsíce, doplní struktura asi 12 komponent, které rozšiřují vypovídací schopnost celého souboru údajů (podrobnější rozpis instalovaného výkonu, úprava bilancí elektřiny o typové měsíční diagramy, údaje o vývozu a dovozu elektřiny, dodávkách elektřiny do přenosové sítě, vývoji prodeje elektřiny v zásobovacích oblastech REAS v indexech apod.).
Jarmila Lehnerová,
tisková mluvčí ERÚ
Otevření energetického trhu je jednou z největších změn za posledních 40 - 50 let, tedy od doby, kde na území státu vznikla propojená elektrizační soustava.