01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Síla SEVEn je v jeho nezávislosti

Síla SEVEn je v jeho nezávislosti Středisko pro efektivní využívání energie, SEVEn, již od svého vzniku podporuje ochranu životního prostředí a ekonomický rozvoj snižováním energetické náročnosti. S výkonným ředitelem Jaroslavem Marouškem jsme hovořili o tom, čím může být SEVEn užitečný pro...

Síla SEVEn je v jeho nezávislosti

Středisko pro efektivní využívání energie, SEVEn, již od svého vzniku podporuje ochranu životního prostředí a ekonomický rozvoj snižováním energetické náročnosti. S výkonným ředitelem Jaroslavem Marouškem jsme hovořili o tom, čím může být SEVEn užitečný pro starosty měst a obcí i pro představitele krajů - hejtmany.

[*] Jak vaše obecně prospěšná společnost funguje?

Jako ostatní neziskové organizace financujeme svoji činnost z toho, co vyděláme. Zisk vkládáme do akcí, které naplňují naše poslání, například do pořádání mezinárodní konference o úsporách energie, která probíhá každé dva roky. První se uskutečnila v roce 1992, poslední vloni na podzim.

[*] Na jakou oblast se v současné době zaměřujete?

Budeme reagovat na aktuální změny v legislativě. Nedávno vstoupil v platnost zákon o hospodaření s energií a pro obce z něj plynou mnohé, podle mého názoru spíš nepříznivé důsledky. Zákon se totiž snaží centralisticky vyžadovat zlepšené hospodaření s energií. Pro kraje to znamená nechat si zpracovat energetickou koncepci. To není levná ani jednoduchá záležitost.

SEVEn již jeden koncept, a zrovna pro hlavní město, zpracovával a trvalo to asi čtyři roky. Kraje se mají na co těšit. Myslím, že koncepce budou muset zpracovat i větší města, byť to zákon přímo nevyžaduje. Víte, nedá se nic namítat proti tomu, když si město nechá zpracovat koncepci, má-li problémy s energetickým hospodařením. Ale nařizovat to direktivně? Řada měst má energetické hospodaření už vyřešeno, proč by platila nový koncept? Ještě hůře dopadly v zákoně energetické audity.

[*] V jakém smyslu?

Energetický audit je pro veřejný majetek se spotřebou od výše 1500 GJ ze zákona v podstatě povinný. Typickým zařízením může být například základní škola, přičemž zpracování kvalitního auditu pro jednu větší školu může přijít až na 100 000 korun. Zákon vyžaduje zpracovat všechny audity do tří let, což při větším počtu škol představuje pro obce značnou investici.

[*] Co lze auditem, například pro školu, získat?

Přehled o tom, kolik energie je možné ve školách ušetřit a jak návratná jsou jednotlivá opatření. Mělo by z něj vyplynout investiční poradenství, čili jak dál v energetice, co by se mohlo udělat, aby se ušetřila energie a v konečném důsledku i peníze.

Problém je však v něčem jiném. Vy totiž musíte udělat audit též pro nově postavený objekt a pořídíte ho za ty samé peníze jako pro jakoukoliv jinou, tedy i starou stavbu. Teď si však představte, že za několik let se vám něco porouchá nebo se změní podmínky, ale vy máte k dispozici audit zpracovaný pro nový, perfektně fungující mechanismus v původních podmínkách.

Otázka zní: bude vám k něčemu? Audit je dobrá věc, ale rozhodovat o něm by měl majitel, ne ministerstvo. A zpracovat se musí tehdy, kdy je potřeba, ne kdy to určí zákon.

Centrální rozhodnutí o hospodaření s energií je v principu špatné. Můžete centrálně postavit jadernou elektrárnu, ale nemůžete lidem nařídit, jak mají šetřit. Takové efekty jsou v konečném důsledku spíš negativní.

[*] SEVEn také zpracovává audity?

Ano, děláme jich ročně desítky. Nezpracováváme jen audity, ale přidáváme investiční poradenství, které v něm chybí. Hlavní problém u nás totiž není nedostatek technologie, ale spíš "know how" na to, jak o technologiích rozhodovat. Jinými slovy, firem nabízejících zařízení a technologie je na trhu dostatek, ale chybí poradenství: do čeho investovat, když mám omezené finanční prostředky.

Během pár let jsme zjistili, že více než odborníci na energetiku a životní prostředí musíme být finančními poradci. Jeden náš tým připravuje technické audity, jiný projekty dotahuje do oblasti finančního poradenství včetně vyhledání zdrojů financování, a to i zahraničních. Tyto práce nabízíme komplexně. Začneme auditem a pokračujeme přes investiční poradenství až ke studii proveditelnosti a podnikatelský záměr, který jsme schopni finančně zajistit - ne zaplatit, ale sehnat peníze.

Požaduje-li to zákazník, jsme schopni dokončit celou záležitost až do výběrového řízení včetně projektu. Tím naše aktivity končí. Síla SEVEn je v tom, že je nezávislý a není napojený na žádnou dodavatelskou firmu.

[*] Co chystáte nového ve své nabídce?

Podle našich zkušeností je největší slabinou obcí investování. Proto děláme intenzivní kurzy, v nichž se investoři učí, jak investovat do energetiky. Dozvědí se, jaké podklady by měl mít rozhodovatel, aby se orientoval v energetickém systému města, jaké jsou ve věci kritické momenty a co je pro rozhodování důležité, co nepodstatné. Když se pak s problémem setkají, už nejsou tolik "taženi" dealery, kteří potřebují své zboží prodat.

[*] Pro jak velké obce pracujete?

Spíš pro menší města o velikosti 5000 - 20 000 obyvatel. I když jsme třeba dělali koncept pro hlavní město. Chceme spolupracovat i s hejtmany. Jelikož máme pobočku v jižních Čechách, nabízíme své služby zde. Chceme oslovit také kraj Vysočina, další spolupráci již máme rozjednanou i v severních Čechách.

[*] Který z projektů SEVEn si nejvíce považujete?

Dal bych přednost projektům, v nichž jsme dokázali lépe využít prostředky měst a obcí, správně a efektivně je nasměrovat. Mezi ně bych zařadil projekt zefektivnění veřejného osvětlení v obcích a městech, který realizujeme s pomocí IFC (větev světové banky). Je v něm zapojeno několik měst. Jeho princip spočívá v tom, že tato města budou rekonstruovat veřejné osvětlení tak, aby se stalo efektivnější.

Projekt je bohužel již naplněn a pochybuji, že je ještě otevřen dalším zájemcům. Ale získané zkušenosti budou jistě přenosné a využitelné pro ostatní.

Dále by to byl nízkoenergetický a nízkonákladový dům. SEVEn spoluvytváří jen design, a města si dům staví ve vlastní režii. Přijde je na stejné peníze jako normální dům, byť výstavbu nízkoenergetických budov mnozí považují za nákladnou. Tímto projektem chceme ukázat, že stačí zavčas - tedy na papíře - přemýšlet a dá se uspořit překvapivě hodně, běžně kolem 30 procent energie na vytápění.

[*] Jakým způsobem se mohou na společnost obrátit představitelé měst, obcí a krajů?

Jednak si mohou najít naše webové stránky, www.svn.cz, nebo nás najdou mezi středisky EKIS ČEA (Energetické konzultační a informační středisko České energetické agentury).

Střediska EKIS slouží v regionech jako základny, kam lidé mohou přijít a dostat základní energetické poradenství.

Pokud se na nás starostové obrátí každé pondělí odpoledne, dostanou zdarma informace, o kterých jsem hovořil.

EVA STODŮLKOVÁ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down