01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zásady zřizování cyklotras

Zásady zřizování cyklotras Návrh vedení cyklotras Ve vhodném měřítku mapy zakreslíme (po konzultaci s místními znalci) navrhovanou síť cyklotras v našem zájmovém území. Dbáme přitom na to, aby navržené cyklotrasy skutečně tvořily síť tras (ne pouze izolované okruhy), kterou by bylo možno rozšířit a...

Zásady zřizování cyklotras

Návrh vedení cyklotras

Ve vhodném měřítku mapy zakreslíme (po konzultaci s místními znalci) navrhovanou síť cyklotras v našem zájmovém území. Dbáme přitom na to, aby navržené cyklotrasy skutečně tvořily síť tras (ne pouze izolované okruhy), kterou by bylo možno rozšířit a napojit na sousední území.

Předběžné seznámení všech zainteresovaných s návrhem

S návrhem je třeba seznámit všechny, kteří k němu mají co říci. Jedná se o příslušný dopravní inspektorát Policie ČR a referát dopravy okresního úřadu (OkÚ) - pokud trasy plánujeme po silnicích - i o majitele a správce ostatních komunikací nebo pozemků, po kterých cyklotrasy chceme vést, tj. obce, Lesy ČR, soukromé vlastníky apod. Zasahují-li trasy do chráněné krajinné oblasti či národního parku, je nezbytné zajistit projednání vedení tras i s jejich správami.

Jako nejvhodnější se osvědčilo společné jednání, kam jsou pozváni zástupci měst a obcí na trase i všech dalších státních i jiných organizací a vlastníků nebo správců komunikací nebo pozemků.

Průzkum trasy a zpracování projektu značení

Při průzkumu v terénu se zpracuje první návrh značení cyklotrasy zahrnující: stanovení druhu značení (dopravními nebo pásovými značkami), místo osazení značky, způsob osazení (na stávající dopravní značky, sloup veřejného osvětlení, samostatný sloupek apod.) a kilometráž.

Tento návrh značení je zpracován jednak v mapové příloze, jednak v přehledné tabulce, kde je každé značce přiřazeno evidenční číslo. Mapová příloha se doporučuje vyhotovit ve dvou měřítkách: 1:10 000 - zmapování měst a větších obcí a 1:50 000 - ostatní úseky. Návrh se rovněž zabývá stanovením hůře sjízdných úseků tras, které budou vyžadovat stavební úpravu.

Místo a způsob osazení značek se dosud řídí zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a to § 13 písm. b), neboť prvky značení cyklotras lze zařadit pod "jiné zařízení pro provozní informace" a technickými podmínkami TP 108 Ministerstva dopravy a spojů z 16. 6. 1999 "Zásady pro orientační značení na cyklistických trasách".

V návaznosti na nový zákon o provozu na pozemních komunikacích budou značky pro cyklotrasy zařazeny mezi svislé dopravní značení.

Koordinační jednání, zpracování konečného projektu a jeho schválení

Návrh projektu značení musí být schválen dopravním inspektorátem Policie ČR, referátem dopravy OkÚ i všemi dalšími vlastníky nebo správci silnic a místních komunikací, po kterých trasy povedou (viz též bod 2). Dle jejich připomínek se ještě projekt upraví - změní se konkrétní místo osazení prvku značení nebo jeho způsob, doplní se výstražné značky apod.

Klub českých turistů (KČT) pak každé schválené trase přidělí její evidenční číslo. Poté zpracuje konečný projekt zahrnující: průvodní zprávu o projektu, základní informace o trase (druh komunikace včetně kilometráže, doporučené úpravy povrchu, poznámky), základní informace o značení (celkový počet značek jednotlivých typů, texty směrových tabulí a nákresy návěští, způsob osazení včetně potřebného počtu nových sloupků), mapové přílohy (podle bodu 2) a souhlasná stanoviska všech zainteresovaných institucí.

Výroba a osazení značení

Výrobu a instalaci prvků dopravního značení provede firma, která bude vybrána na základě výběrového řízení. Musí se však jednat o firmu, která je schválena jako výrobce svislých dopravních značek. Výrobu, instalaci a zhotovení prvků pásového značení zajistí Klub českých turistů, příp. po domluvě s ním sám zřizovatel trasy, ovšem v souladu s metodikou KČT.

Údržba značení

Údržbu značení všech cyklistických tras bude provádět Klub českých turistů, který ji bude i financovat. V případě nutnosti si však vyhrazuje právo požádat zřizovatele trasy o částečný finanční příspěvek na výrobu a osazení chybějících nebo poničených prvků značení.

Karel Markvart,

předseda Rady značení KČT

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down