01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní fenomén

Moderní fenomén Poslední dobou se po celé naší republice objevují žlutočerné značky se symbolem kola a číslem. Co znamenají? Jedná se o budování sítě cyklotras v ČR pod záštitou Klubu českých turistů (KČT). Cyklistické trasy obecně dělíme na turistické a cykloturistické. Všechny prvky cyklistického...

Moderní fenomén

Poslední dobou se po celé naší republice objevují žlutočerné značky se symbolem kola a číslem. Co znamenají? Jedná se o budování sítě cyklotras v ČR pod záštitou Klubu českých turistů (KČT).

Cyklistické trasy obecně dělíme na turistické a cykloturistické. Všechny prvky cyklistického značení mají žlutou podkladovou barvu. Cyklotrasy vedou po silnicích a dobrých místních nebo účelových komunikacích. Jejich značení je podobné jako u silničního značení pro motorová vozidla. Používají se tři základní cykloznačky: návěst před křižovatkou, směrová tabule a směrová tabulka.

Z praxe jsou známé některé problémy při zřizování cyklostezek. První a zásadní problém je dodržení koncepce tras. Je velmi důležité zapojit trasy do již existující nebo plánované celostátní sítě. Proto vždy doporučujeme konzultaci s KČT Praha (Mgr. Markvart - kct@klubturistu.cz).

Z hlediska územního je u nás velice dobře vybavena cyklostezkami střední Morava, dále Pardubicko, jižní Morava a některé regiony s místními nadšenci. Oproti tomu je nejvíce zanedbáno území středních a západních Čech.

Mezi známé problémy patří také pojetí cyklostezek různými projektanty. Někteří plánují trasy výhradně terénní (takovéto trasy pak u cyklistů vzbuzují jedině nevůli), jiní zase příliš jednoduché, ale vedoucí po velmi frekventovaných cestách. Osvědčuje se vedení po rovných a zpevněných, ale málo frekventovaných cestách.

Rovněž svěření cyklotras do rukou sice nadšenců, ale amatérů, nepřináší dobré výsledky. Doporučujeme od počátku projektu se spolehnout na odborníky.

Mezi nejvýraznější problémy patří i krádeže značek a ostatního vybavení tras. Nejedná se o ojedinělé projevy vandalismu, ale o naprosto zásadní problém stávajících i budovaných tras. Na Frýdecko-Místecku zmizelo až 95 % značek! Jinde v republice na tom nejsou o mnoho lépe. Proto je důležité používat pevné, kvalitní materiály a řádně značení osazovat.

Zkušenosti dokazují, že naprosto nevhodné jsou hliníkové značky a sloupky. Výhodnější a zcela jistě levnější se ukazuje řešení značení cyklostezek značkami z pozinkovaného plechu.

Financování

Jen letos přišlo do Programu obnovy venkova více než 100 žádostí s projekty vybudování cyklotras, z nichž některé musely být odmítnuty pro velký zájem! Příhraniční okresy mohou také využít výhod dotací z programu EU Phare. V budoucnu bude možno využít i programu SAPARD.

Doporučujeme se obrátit se zájmem o zbudování cyklotrasy na vaši regionální rozvojovou agenturu, kde vám s financováním poradí. Jinak lze využít například klíče "koruna na obyvatele", kterou přispějí obce ležící na trasách.

V naší republice jsou již také specializované firmy v oblasti cyklostezek, které je zbudují "od A do Z".

Hrubé odhady nákladů

[*] Projekt

Ceny projektů značení cyklotras se dnes pohybují zhruba na úrovni 40 000 Kč za 100 km tras. Vytipování trasy v terénu zvedá cenu o zhruba 50 %. Projednání tras stojí asi 15 000 Kč za 100 km.

[*] Značení

Značení na silničních cyklotrasách je od začátku roku již normálním dopravním značením. Je tedy nutno se řídit platnými předpisy v dané oblasti, platnými studiemi s návazností na síť KČT a celou věc řídit a koordinovat s odpovědnými orgány a odbornou veřejností v zájmu občanů. Značení stojí asi 3000 - 4000 Kč/km, v případě použití Al-patek na sloupky značek.

Je nutno dodržet minimálně tyto zákony, vyhlášky a předpisy:

š zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích,

š vyhláška číslo 30/2001 Sb.,

š Technické podmínky (TP) č. 65 Ministerstva dopravy a spojů (MDS) Zásady pro umisťování dopravních značek a dopravních zařízení,

š TP č. 100 MDS Zásady pro orientační dopravní značení na pozemních komunikacích,

š TP č. 108 MDS Zásady pro orientační značení na cyklistických trasách.

[*] Mapy

Nejlepším postupem je vydat mapy až po vyznačení tras. Už se několikrát stalo, že byly vydány mapy různých kvalit a provedení už před samotným vyznačením tras a v průběhu realizace došlo ke změně vedení tras. Doporučujeme si prohlédnout již existující provedení map pro cyklisty a jejich zhotovení svěřit některé z odborných firem.

[*] Mobiliář

Doporučujeme trasy vybavit přístřešky, lavičkami, odpočívadly a informačními stojany. Informační stojan odpovídající kvality s plnobarevnou informační tabulí na plechu stojí asi 10 000 Kč. Doporučujeme také zkontaktovat Lesy ČR, které přišly s vlastní aktivitou v manuálu "Orientační a informační systém v lese", mj. i dřevěného mobiliáře pro cyklotrasy v lese. Nejzajímavější je, že tato nabídka je zdarma.

[*] Údržba

Údržbu značení cyklotras prozatím provádí KČT a jím najímané firmy. Údržbu mobiliáře si musí zajistit investor sám.

[*] Propagace

Bez řádné propagace se cyklotrasy minou účinkem z hlediska přílivu turistů. Doporučujeme udělat mediální podporu cyklotrasám, jak v klasických médiích, tak podporou na veletrzích cestovního ruchu apod.

VÁCLAV KASKA,

Doznač, v. o. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down