01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vytvořit koncepci krajského školství

Vytvořit koncepci krajského školství Krajské úřady přebírají školy pod svá křídla postupně - podle harmonogramu, který vypracovalo ministerstvo školství. V lednu, v tzv. nulté vlně, byla dokončena delimitace v Praze, v druhé vlně (do 1. dubna 2001) převzaly kraje školy z celkem z 16 okresů. Do...

Vytvořit koncepci krajského školství

Krajské úřady přebírají školy pod svá křídla postupně - podle harmonogramu, který vypracovalo ministerstvo školství. V lednu, v tzv. nulté vlně, byla dokončena delimitace v Praze, v druhé vlně (do 1. dubna 2001) převzaly kraje školy z celkem z 16 okresů. Do konce kalendářního roku jim zbývá převzít celkem 1625 škol a školských zařízení 60 okresů. Nejen na zkušenosti s "první vlnou" jsme se zeptali PhDr. Stanislava Minaříka, vedoucího odboru školství, mládeže a sportu Zlínského kraje.

[*] Provázejí přebírání škol z vaší strany obavy?

Nemám žádné, i když je to pro nás zcela nová zkušenost. Není kde hledat radu, odkud kopírovat, čeho se chytit, o co se opřít. Všechny normy a pravidla fungování škol se vlastně teprve připravovaly, formovaly se i samosprávy, zpracovávaly se vnitřní normy pro chod úřadu jako takového. Učíme se za chodu.

V první etapě jsme převzali 50 škol a školských zařízení zlínského okresu, v dalších dvou etapách převezmeme 130 dalších z okresu Kroměříž, Uherské Hradiště a Vsetín.

Školy očekávají hladký průběh přechodu, doufáme, že takový i bude. Ekonomické podmínky nastartovaly referáty školství, kraj do nich letos příliš zasáhnout nemůže. Budeme však muset zasáhnout do způsobu hospodaření škol.

[*] Kdy začnete pracovat na krajské koncepci školství?

Vlastně už jsme začali, nevím o jiném kraji v ČR, který by měl takový nástup. Už v listopadu 2000 vznikla na popud tehdejšího ředitele pověřeného školského úřadu Ing. J. Vařechy tzv. Žlutá krajská kniha, která charakterizuje a mapuje krajské školství od předškolního až po terciární.

Podílela se na ní vedle 200 odborníků z praxe také regionální rada pro vzdělávací politiku, jejímž jsem byl předsedou. Zpráva o školství v kraji má velkou vypovídací hodnotu, z doporučení všech osmnácti odborných komisí teď můžeme vycházet. Přesto nás čeká velký kus práce.

[*] V této souvislosti se mluví o tom, že kraje přikročí k další optimalizaci počtu škol, které zřizují. Chystáte se k něčemu podobnému?

Nenazval bych to optimalizací, pojem získal příliš pejorativní význam, nicméně nemohu vyloučit, že v rámci koncepce krajského školství k nějakým posunům nedojde. Vytvoření koncepce krajského školství považuji za nejsložitější úkol. Logicky budeme zvažovat možná sloučení některých zařízení, počet jejich žáků, obory.

To ovšem nemusí znamenat pouze snižování, ale také navýšení, přeskupení podle požadavků trhu práce v dané lokalitě. Bude nutné přihlédnout k dostupnosti každé školy, abychom obyvatelům některých oblastí nezavřeli přístup k dalšímu vzdělávání. Zatím si netroufám stanovit horizont, kdy bude možné koncepci vypracovat, ale osobně jsem si jej určil na konec tohoto kalendářního roku. Zbytečné odkládání by nebylo dobré.

[*] Do jaké míry při tom budete spolupracovat s obcemi? Zřizovatelské kompetence škol jsou vaše, ale starostové si většinou přejí, aby škola městu zůstala.

Budeme postupovat v intencích vymezených zákonem. Ovšem spolupráci se v žádném případě vyhýbat nechceme. Jsme připraveni jednat s lidmi ze samosprávy, s obcemi; poradit se s nimi, hledat podklady pro tvorbu koncepce i vysvětlovat.

Mezi školami, které přejdou pod kraje, jsou i tzv. solitéry; výjimečné školy úzce odborného zaměření, které navštěvují studenti z celé republiky. Zatím hradí jejich často nákladný provoz Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, teď mají obavy o svoji existenci.

Vím o obavách, že by někoho mohlo napadnout, že kraj platí ze svých prostředků studium obyvatel jiného kraje. Zatím hradí platy Ministerstvo školství, provoz ministerstvo financí; nemyslím, že by se v budoucnu kraj choval k těmto školám macešsky. Jistě že si budeme muset počínat hospodárně, ale právě tyto školy mohou sloužit k prezentaci vztahu ke vzdělávání.

Ve Zlínském kraji je takových škol asi deset: konzervatoř a veterinární škola v Kroměříži, Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti, sklářská ve Valašském Meziříčí, nábytkářská v Bystřici pod Hostýnem, Vyšší odborná škola filmová ve Zlíně. Myslím, že kraj bude hrdý na to, že je má.

[*] Jestliže žák základní školy navštěvuje školu jinde než v místě svého bydliště, určuje zákon, že obec má za ním poslat finanční příspěvek. U krajů se o něčem podobném neuvažuje?

Zatím o tom nevím, ale uvidíme, co se stane, až bude reforma dokončena. Až si každý kraj přesně spočítá, kolik ho která škola stojí. Myslím, že to je věc jednání.

Napřed je třeba zmapovat situaci. Sám nevím, kolik je na našich školách studentů odjinud, jaké finanční prostředky to znamená. Kdyby šlo řádově o milión dva, není o čem se bavit.

[*] Jaký bude váš vztah k obcím jako zřizovatelům škol?

Formálně neformální. Po formální stránce omezený zákonem, po neformální spolu budeme muset komunikovat. I základní školy jsou součástí krajského školství, jestliže připravují žáky pro střední školy, které my zřizujeme. Doufám, že spolupráce bude dobrá.

[*] Školské úřady svolávaly starosty a probíraly s nimi otázky školství, aby byla uchována kontinuita. Kdo tento úkol nyní převezme - kraje nebo v budoucnu pověřené obce?

Předpokládáme, že něco budeme dělat i my. Už jsem říkal, při tvorbě koncepce krajského školství se bez starostů neobejdeme. Kdo jiný má tak podrobně zmapovaný svůj mikroregion? Kraj tvoří obce a jestliže spolu žijeme, musíme se umět domlouvat.

Jaroslava Volfová

FOTO AUTORKA

Z bodů, které považují školské referáty Zlínského kraje za zásadní (Ze zprávy o školství v kraji):

[*] Optimální přidělení finančních prostředků

[*] Podpora kvalitativního rozvoje škol, důraz na kvalitní obsazení míst ředitelů a pedagogů

[*] Pomoc při řešení personálních záležitostí škol včetně podpory dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků

[*] Zajištění všech důležitých informačních toků

[*] Koordinace vzdělávací nabídky středních škol

[*] Prezentace škol na veřejnosti

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down