01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tísňová péče areion

Tísňová péče areion Města a obce mohou využít při péči o starší nebo zdravotně postižené občany projekt AREION. Již od roku 1992 jej provozuje občanské humanitární sdružení ŽIVOT 90 se sídlem v Praze 1, ulice K. Světlé 18. Projekt AREION (okřídlený kůň, který po dle antických bájí zachránil život...

Tísňová péče areion

Města a obce mohou využít při péči o starší nebo zdravotně postižené občany projekt AREION. Již od roku 1992 jej provozuje občanské humanitární sdružení ŽIVOT 90 se sídlem v Praze 1, ulice K. Světlé 18.

Projekt AREION (okřídlený kůň, který po dle antických bájí zachránil život řeckému králi) představuje komplex služeb poskytujících pomocí distanční hlasové a elektronické komunikace individuální, nepřetržitou a dlouhodobou koncepční a odbornou pomoc osobám, které jsou kvůli nemoci, vysokému věku, postižení nebo kvůli zdravotním obtížím či sociální osamělosti trvale nebo přechodně znevýhodněny. Cílem je snížit sociální, zdravotní a bezpečnostní rizika, která těmto lidem přináší jejich způsob života. Současně podporuje úsilí těchto občanů o setrvání v jejich domově, ve vlastním sociálním prostředí. Současně poskytuje úlevu pečujícím rodinám či osobám blízkým.

AREION plní především tyto sociální služby:

- individuální monitorování a péči o klienta,

- pomoc při řešení akutních krizových situací, ve kterých se klient může ocitnout,

- u osamělých osob zajišťuje kontakt se společenským prostředím.

Projekt zabezpečuje klienty tak, aby mohli žít ve svém domově i přes své stáří nebo zdravotní postižení, což je mnohem levnější než pobyt v domově důchodců nebo v penzionu.

Pro srovnání - v domově důchodců jsou provozní náklady na jednu osobu měsíčně vyčíslovány částkou 11 000 Kč, v penzionu na 3000 Kč, při použití tísňové péče AREION na 1000 korun.

Sdružení ŽIVOT 90 a jeho pobočky v Hradci Králové, Jihlavě a Zruči nad Sázavou vyhledávají spolu s místními orgány vhodné osoby (z hlediska jejich stáří, zdravotního stavu, postižení a osamělosti včetně rizikovosti s ohledem na jejich umístění v oblasti, odlehlosti a přístupnosti bytu).

Vybraní jedinci jsou vybavovány terminálními stanicemi systému tísňové péče a připojeny na centrální monitorovací dispečink s nepřetržitou odbornou službou. Jedinou technickou podmínkou instalace tísňového zařízení je v bytě zavedená pevná telefonní linka.

Terminální stanice systému, umístěná v bytě klienta, je speciálně upravena pro daný účel. Řídící jednotka, která monitoruje a ovládá všechny připojené komponenty, zajišťuje napájení a také telefonní spojení s centrálním dispečinkem. Jedním z nejdůležitějších prvků systému je alarmovací tlačítko, které může nosit klient zavěšené na krku. Jakmile vyvstane v kterékoliv části bytu nutnost pomoci, klient stiskne tlačítko. Terminální stanice se automaticky spojí s centrálním dispečinkem. Přes telefonní přístroj s hlasitým provozem může klient komunikovat se zdravotnickou obsluhou dispečinku, která má k dispozici všechna potřebná data a organizuje zásahové řešení krizové situace.

Soustavu terminální stanice doplňuje prostorové čidlo, které reaguje na pohyb člověka v prostoru. Pokud v nastaveném časovém intervalu (1-15 hod.) není pohyb zachycen, aktivuje se automaticky "smyčka časového dohledu". Nastává opět tísňové volání a následné hovorové propojení s centrálním dispečinkem. Čidlo lze jednoduchým způsobem přepínat z režimu "monitorování pohybu klienta" do režimu "hlídání objektu" a zpět.

Jakmile klient opouští byt na dobu delší než je nastavený časový interval, vypne pouhým otočením klíče funkci časového dohledu. Tím se systém uvede automaticky do stavu hlídání objektu. Při narušení bytu počítač tísňového pultu centrálního dispečinku zaznamená zprávu o narušení a operátor alarmuje policii.

Podle potřeb v místě využití systému tísňové péče lze centrální dispečink vybavit jedním nebo několika tísňovými pulty s počítači (jeden pult s dvěma tísňovými linkami), počítačem záložním a náhradním zdrojem elektrické energie. Do jednoho pultu je možno zapojit až 250 terminálních stanic. Pult obsluhují operátorky - zdravotní sestry, které se střídají v nepřetržitém provozu. Operátorky se mohou podílet na výběru klientů, organizují jejich připojení na dispečink a zavedení do systému tísňové péče, nepřetržitě monitorují stav klientů. S klienty jsou ve styku minimálně telefonicky 1x za 48 hodin, v případě nutnosti každou hodinu. Každou krizovou situaci řeší okamžitým zásahem a klienty také osobně navštěvují.

V týmu pracovníků působí obvykle i lékař - psychiatr, který pohotově reaguje na každodenní události a pohotovostní řidič se zdravotním vzděláním. Pracoviště centrálního dispečinku může sloužit i jako kontaktní pracoviště pro další služby, například pro domácí péči a pečovatelskou službu tak, aby péče o klienta byla komplexní. Občanské sdružení ŽIVOT 90 nabízí zájemcům pomoc s aplikací projektu AREION v konkrétních podmínkách.

Oldřich Staněk

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down