01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Otázka pro...

Otázka pro... Doc. RNDr. Ing. Jana Mrázka, CSc., primátora Opavy a předsedu zahraničního výboru zastupitelstva Moravskoslezského kraje (nezávislý) Jaký je váš názor na návrh poslanců ČSSD a ODS, který dává Poslanecké sněmovně kontrolní pravomoci nad hospodařením krajů a obcí? Zásadním nedostatkem...

Otázka pro...

Doc. RNDr. Ing. Jana Mrázka, CSc., primátora Opavy a předsedu zahraničního výboru zastupitelstva Moravskoslezského kraje (nezávislý)

Jaký je váš názor na návrh poslanců ČSSD a ODS, který dává Poslanecké sněmovně kontrolní pravomoci nad hospodařením krajů a obcí?

Zásadním nedostatkem tohoto návrhu je skutečnost, že je v rozporu s čl. 101 odst. 4 Ústavy ČR. Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků při současném splnění dvou podmínek: za prvé, vyžaduje-li to ochrana zákona, za druhé, jen způsobem stanoveným zákonem. Zadlužení obce či kraje však není ještě porušením zákona vyžadujícím zásah státu. A návrh zákona neurčuje ani způsob, jakým Ministerstvo financí bude udělovat souhlas s majetkoprávními úkony obce nebo kraje. Není tedy splněna ani jedna z podmínek zakotvených v Ústavě ČR.

Navrhovaná úprava je rovněž v rozporu se zákonem o krajích (§ 14 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb.), protože kraj by měl podle novely prostřednictvím hejtmana jako voleného představitele samosprávy zasahovat do působnosti obce.

Podstata problému tkví ve snaze zabránit neodpovědnému hospodaření některých samospráv. Řešit problém prostřednictvím zákona mj. nástupem nucených správců při špatném hospodaření obce či kraje má také svá úskalí. Nikde není garance, že nucený správce bude nacházet neomylně správnou cestu při nápravě špatné finanční situace. Je to již řešení následku, nikoli příčiny. Vhodnější by proto byla příprava mechanizmu, např. formou mimořádného auditu v případě, kdy samospráva připravuje realizaci finančně náročného záměru, který přesahuje určitou mez vyjádřenou relativně, tj. v procentech k celoroční výši rozpočtu samosprávy.

Legislativní opatření by neměla omezovat pravomoci volené samosprávy. Měla by však profesionálním a objektivním způsobem (např. formou auditu) upozornit na finanční rizika, která zastupitelé přijímají v souvislosti s realizací finančně náročného programu.

Pokud by zadluženost rozpočtu obce či kraje nepřesahovala určitou relativní hranici, nemuselo by se na dnešní situaci nic podstatného měnit.

Analýza negativních případů vysoce předlužených obcí a zobecnění základních nedostatků bude však poučné pro všechny volené představitele samospráv. Jsem přesvědčen, že to je úkol pro odborný tisk včetně Moderní obce.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down