01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dbá se také na prezentaci

Dbá se také na prezentaci Liberecký kraj zahrnuje celkem čtyři okresy - Česká Lípa, Liberec, Jablonec nad Nisou a Semily. O rozvoji regionu, aktuálních problémech a financování jsme hovořili s hejtmanem RNDr. Pavlem Pavlíkem. [*] Respektujete v uspořádání úřadu doporučení Ministerstva vnitra?...

Dbá se také na prezentaci

Liberecký kraj zahrnuje celkem čtyři okresy - Česká Lípa, Liberec, Jablonec nad Nisou a Semily. O rozvoji regionu, aktuálních problémech a financování jsme hovořili s hejtmanem RNDr. Pavlem Pavlíkem.

[*] Respektujete v uspořádání úřadu doporučení Ministerstva vnitra?

Ministerstvo vnitra se pokusilo dát dohromady vzorový organizační řád - jako námět jej lze chápat, ale k ničemu jinému neslouží. Je také s podivem, když je v něm opomenuto třeba krizové řízení. Úřad je členěn podle našich představ - máme tedy 2 sekretariáty - sekretariát hejtmana a ředitele a dalších 13 organizačních jednotek - odborů.

[*] Podle jakých kritérií byli vybíráni zaměstnanci úřadu?

Samozřejmě, že podle schopností. Některé jsme si vybrat mohli. Je ale pozoruhodné, když nám Ministerstvo životního prostředí delimitovalo sekretářku. To se jí chtěli zbavit?

K nám by měli být delimitováni pracovníci s činnostmi, které na nás přecházejí z malého kompetenčního zákona. Delimitace jsou ale "všelijaké". Pokud se jedná o přijímání nových pracovníků, na prvním místě musí stát schopnosti člověka.

[*] Veřejnost se postupně seznamuje s kompetencemi a posláním krajů. Co děláte pro pozitivní obraz krajského úřadu i kraje navenek?

V současné době je připravován materiál, který má obsahovat koncepci prezentace kraje na veřejnosti a komunikaci s veřejností a který bude předložen radě kraje.

Zatím jsme ale trávili většinu času řešením našich vnitřních problémů, kterých jsme dostali do vínku mnoho nebo kontaktem s příslušnými ministerstvy, dále pak přípravou rozpočtů a přípravou základních materiálů pro jednání rady a zastupitelstva, ustavováním výborů zastupitelstva kraje a podobně.

Začali jsme s jednoduchou věcí, abychom přitáhli pozornost veřejnosti, vyhlásili jsme veřejnou soutěž na náměty budoucího znaku a praporu kraje. Chápali jsme to jako první "vlaštovku", která na nás měla veřejnost upozornit.

Chci zmínit, že již máme na internetu své stránky. Samozřejmě, upozorňujeme na sebe i prostřednictvím médií. Jako volení představitelé se prezentujeme na různých akcích, ale nemáme pro to zatím zpracovanou jednoznačnou koncepci. Snažím se každý čtvrtek jezdit po kraji, navštěvovat města a obce.

[*] Existuje konsensus v návrhu programu rozvoje kraje, jaké jsou priority v rozvoji kraje?

Myslím si, že bychom se o prioritách měli napřed dohodnout a říci si, co z naléhavých úkolů je pro nás nejdůležitější. V radě jsme si pro tuto fázi vyčlenili první pololetí, kdy by měly být předloženy zprávy o stavu jednotlivých resortů. Představena byla první informace o regionálním rozvoji, zpráva o školství a také jsme předkládali koncepci vnějších vztahů. Chtěli bychom tuto část stihnout během prvního pololetí a ve druhé části roku v radě projednávat detailní koncepce a přípravu jejich realizace.

Byl bych rád, aby se tyto výstupy objevily v programu rozvoje kraje. Teprve potom bychom se měli rozhodovat o tom, co má nebo nemá větší důležitost.

Návrh programu rozvoje je předáván na kraj od zadavatelů programu, v současné době končí připomínkové řízení na okresních úřadech. Je na nás, abychom návrh programu rozvoje kraje představili a dokázali ho použít jako počáteční vstupní materiál určený k úpravě a aktualizaci.

[*] Které další aktuální problémy řeší krajský úřad i kraj samotný? Jak by v budoucnu podle vás mělo probíhat financování krajů?

Finanční prostředky máme sotva na mzdy a na provoz. Stojíme před rozhodováním, jestli ušetřit na zaměstnancích a ušetřené finance spíše přesunout jinam. U účelových dotací není velký prostor pro manévrování.

Spíše se chci soustředit na to, jakým způsobem budou kraje obecně financovány v příštím roce a dalších letech. Velice bych si přál, aby se změnil zákon o rozpočtovém určení daní. Zde by mělo být definováno, že kraje mají určitý podíl na daňových výnosech, ale jejich přerozdělování nebude realizováno podle počtu obyvatel, nýbrž podle skutečných výnosů kraje. Rozdělování podle počtu obyvatel by bylo naprosto demotivující.

Pokud nebudou našimi příjmy pouze dotace, budeme se sami moci rozhodovat, jestli chceme dát více peněz například na školství nebo na dopravu. Pak teprve jde o samosprávné rozhodování.

[*] Můžete zhodnotit působení Asociace krajů?

Asociaci vidím jako pozitivní věc a také jsem předložil radě kraje návrh na vstup. Asociace je analogií Svazu měst a obcí ČR a je partnerem i pro výbor regionů při Evropském parlamentu. Měli bychom využít velkých možností, které nám poskytuje. Je jedním z prostředků, jak prosazovat zájmy jednotlivých krajů a krajů obecně třeba ve způsobu financování.

Díky asociaci můžeme koordinovat svou činnost i při legislativní iniciativě. Návrh jednoho kraje lze "smést" snáz než společný návrh asociace.

[*] Jak by v blízké budoucnosti měla vypadat spolupráce s okresními úřady?

S okresními úřady budeme mít více společného zejména v souvislosti s přesunem činností ve druhé fázi reformy. Zejména mě zajímá fakt, jak budou řešeny příspěvkové organizace zřizované okresními úřady, na koho přejdou, za jakých podmínek , a kdo bude za poskytnuté veřejné služby odpovědný.

Jako podstatné vidím zajištění sociálních a zdravotních služeb. Jde o veřejné služby, které budou vnímány daleko citlivěji než to, jestli vystaví příslušné správní rozhodnutí úřad ten či onen.

Václav Drašnar

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down