Obecní policie Jaké kompetence má ve vztahu k obecní policii (OP) jako organizační složce obce její vedoucí jmenovaný podle § 24 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb. a jaký je jeho vztah ke starostovi nebo jinému zastupiteli, resp. tajemníkovi obecního úřadu? Jaký je vztah obecně závazné vyhlášky o...
Obecní policie
Jaké kompetence má ve vztahu k obecní policii (OP) jako organizační složce obce její vedoucí jmenovaný podle § 24 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb. a jaký je jeho vztah ke starostovi nebo jinému zastupiteli, resp. tajemníkovi obecního úřadu? Jaký je vztah obecně závazné vyhlášky o zřízení obecní policie a zřizovací listiny podle zákona č. 250/2000 Sb.?
ODPOVĚĎ: Je třeba zdůraznit, že ustanovení § 15 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, které stanoví, že obce mohou zřizovat OP jako organizační složku, se vztahuje jen na obecní policie zřízené po dni účinnosti tohoto zákona. Zákon o obcích neobsahuje žádné přechodné ustanovení vztahující se k obecním policiím zřízeným před 12. 11. 2000.
Zřizování a fungování organizačních složek jako zařízení obcí bez právní subjektivity upravuje obecně zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zřízení a činnost OP upravuje podle druhé věty § 15 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb. zvláštní zákon, jímž je zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii. Abychom se vyhnuli obsahově velmi těžko slučitelnému vztahu zákona o obecní policii a zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, nezbývá nám než zákon č. 553/1991 Sb. pokládat za speciální normu k zákonu č. 250/2000 Sb. a vycházet z toho, že obsahuje zcela zvláštní a víceméně komplexní právní úpravu zřízení a činnosti OP jako jedinečného typu organizační složky.
V takovém případě by mělo ustanovení § 15 odst. 4 zákona o obcích pouze ten význam, že by definovalo právní postavení obecní policie a bylo by z něj zřejmé, že OP není ani orgánem obce ani právnickou osobou. Ve všech ostatních věcech spojených se zřizováním a fungováním obecní policie by se postupovalo již jen podle zákona č. 553/1991 Sb. Z toho by vyplývalo, že OP se bude i nadále zřizovat jen obecně závaznou vyhláškou, a nikoliv zřizovací listinou (dle zákona č. 250/2000 Sb.).
To samé by platilo i pro vztah osoby, která řídí obecní policii podle § 3 zákona o obecní policii, k tajemníkovi obecního úřadu, který podle § 110 odst. 4 písm. e) zákona o obcích řídí a kontroluje organizační složky obce, pokud zastupitelstvo nestanoví jinak. Pro OP by tedy platil (jako dosud) zvláštní a samostatný režim daný zákonem č. 553/1991 Sb. V případě pracovněprávních vztahů by tedy byl i nadále rozhodující § 4 odst. 3 zákona o obecní policii, podle něhož jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích strážníků osoba, která řídí OP podle § 3 odst. 1 zákona.
Uvedený výklad je veden snahou minimalizovat legislativně i věcně nešťastné řešení vyplývající pro obecní policii z § 15 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb. Pokud bychom vycházeli z toho, že se zákon č. 250/2000 Sb. na OP v plném rozsahu vztahuje, připouštěli bychom tím v praxi obtížně řešitelné kompetenční konflikty mezi starostou (popř. jiným členem zastupitelem) a tajemníkem obecního úřadu, resp. vedoucím organizační složky jmenovaným podle zákona č. 250/2000 Sb., jakož i nejasný vztah obecně závazné vyhlášky o zřízení obecní policie podle § 1 odst. 1 zákona o obecní policii a zřizovací listiny organizační složky podle § 26 zákona č. 250/2000 Sb.
JUDr. Josef Vedral, Ph. D.,
člen zastupitelstva
Městské části Praha-Zbraslav