Co prozradil průzkum Do průzkumů realizovaných v roce 2000 jsme zařadili i otázky o možnostech trávení volného času dětí a mládeže. Jednalo se o výzkumy v různých regionech. Reprezentativní soubor zahrnul 1200 respondentů. Pokud jde o hodnocení nabídky možností pro trávení volného času dětí a...
Co prozradil průzkum
Do průzkumů realizovaných v roce 2000 jsme zařadili i otázky o možnostech trávení volného času dětí a mládeže. Jednalo se o výzkumy v různých regionech. Reprezentativní soubor zahrnul 1200 respondentů.
Pokud jde o hodnocení nabídky možností pro trávení volného času dětí a mládeže ve svém městě, reagovali respondenti v jednotlivých regionech poměrně stejně. Zhruba 40 % v každém městě se nedokázalo k problému vyjádřit, zhruba 30 % hodnotilo podmínky pozitivně a zbylých asi 30 % negativně. Významné rozdíly v hodnocení se objevily s ohledem na jednotlivé sociální skupiny.
Konkrétní hodnocení
Častěji se k této problematice nedokázali vyjádřit staří lidé a důchodci. Podle našeho názoru tento jev souvisí jednak s moderním vývojem společnosti (převládá roztříštěná rodina a výchovná role babiček a dědečků poněkud upadá), jednak s technologickým vývojem zábavy (u starších lidí může vznikat dojem, že nejsou schopni hodnotit "nové" způsoby zábavy mladých).
Výrazně spokojenější s možnostmi trávení volného času dětí a mládeže byli lidé středního věku, občané s nižší úrovní dosaženého vzdělání a lidé s náročnějším povoláním (fyzicky - dělník i časově - podnikatel). Jejich děti patří spíše do kategorie mládež než dítě, takže se o jejich volný čas tolik nezajímají, nebo na to nemají pro svoje pracovní vytížení dostatek času.
Nespokojeni byli především mladí lidé, vysokoškoláci a studenti. Jde tedy o skupinu těch, kteří pokud děti mají, tak hodně malé (a vidí problematiku z tohoto úhlu pohledu) a díky úrovni svého vzdělání mají jasnější představu o tom, co by od míst pro trávení volného času dětí očekávali. Do této skupiny patří ale také mládež, která pociťuje nedostatek zejména ve oblasti sportovní vybavenosti pro nové typy volnočasových aktivit mladých.
Co chybí?
Další oblastí, kterou jsme pro tuto příležitost zpracovali, byly odpovědi na otevřené otázky, ve kterých jsme se ptali, co konkrétně v dané lokalitě chybí. Ani v tomto případě se příliš neprojevil regionální vliv. S naprostým přehledem se staly nejpoptávanějšími dětská a sportovní hřiště.
Kategorie odpovědí
Zajímavější je následná kategorizace jednotlivých odpovědí, které můžeme tématicky rozdělit do 4 skupin: životní prostředí, sport, kultura a organizace.
Nejčastěji byly uváděny požadavky z kategorie sport (66 %), jejichž realizace je finančně náročná (výbava, haly, bazény apod.). Na druhém místě (pro nás překvapivě) skončila kategorie organizace (15 %). Rozpad "organizovaného" trávení volného času dětí a mládeže je vnímán negativně. Rodiče opět volají po kroužcích, klubech, táborech a jiných kolektivních volnočasových aktivitách pro svoje děti. Zde je nasnadě otázka, zda by lepší a profesionálnější organizace sportovních aktivit nemohla zajistit efektivnější využívání sportovních areálů.
Jako další skončila kategorie kultura (10 %) zahrnující kina, divadla, tanec, vzdělávání apod. V tomto případě je nutné zmínit rozdíl mezi víceméně saturovanými velkými městy a menšími obcemi, ve kterých zajištění kultury a vzdělávání často znamená neřešitelné problémy pro místní úřady.
Na posledním místě se ocitla kategorie životní prostředí (9 %). Sem jsme zařadili požadavky na úpravy životního prostředí, z nichž většina byla zaměřena na bezprostřední okolí našich bydlišť (úprava prostředí, obnova parků, turistické stezky apod.).
Při jakémkoli plánování výstavby dětského areálu je důležité mít na paměti, že mládež ráda experimentuje a rychle přejímá nové způsoby zábavy. Proto bychom neměli vytvářet betonové pomníky (masivní nevyužívané pingpongové stoly na našich sídlištích), ale spíše budovat multifunkční, flexibilní a bezbariérové prostory, které rozvíjejí hru, fantazii a přátelství.
Nikola Foret,
Mezinárodní institut marketingu,
komunikace a podnikání v Brně
FOTO JANA KRACÍKOVÁ