01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výhodná spolupráce

Výhodná spolupráce Český statistický úřad je ústředním orgánem státní správy, který pro potřeby státní správy, samosprávy a nejširší veřejnosti sbírá, zpracovává a vyhodnocuje řadu statistických a demografických informací. Jeho činnost se přitom opírá o zákon č. 89/1995 Sb. , o státní statistické...

Výhodná spolupráce

Český statistický úřad je ústředním orgánem státní správy, který pro potřeby státní správy, samosprávy a nejširší veřejnosti sbírá, zpracovává a vyhodnocuje řadu statistických a demografických informací.

Jeho činnost se přitom opírá o zákon č. 89/1995 Sb. , o státní statistické službě. Není však jediným orgánem státní statistické služby v ČR - těmi mohou být i jiné orgány státní správy (tzv. resortní statistická služba).

Český statistický úřad (ČSÚ) však vykonává nad těmito statistikami koordinační funkci, tj. jeho úkolem je především zajistit sjednocené metodiky a odstraňování případných duplicit. Je také gestorem pro poskytování informací do zahraničí.

Podstatné pro státní statistickou službu je to, že potřebné statistické a demografické údaje může od respondentů požadovat v tom případě, že jsou zařazeny do tzv. Státního programu statistického zjišťování, který je vždy dán vyhláškou ČSÚ na další rok.

Takovéto poskytování údajů je povinné. Mimo to se provádí celá řada statistických zjišťování dobrovolných, na základě souhlasu respondentů. Takto se zjišťuje i celá řada údajů v rodinách, ze kterých se pak propočítává celá řada ukazatelů.

Mimořádně rozsáhlou akcí, opakující se zpravidla v desetiletých intervalech, je pak sčítání lidu, domů a bytů. Na základě této akce se zjišťuje celá řada informací, potřebných především pro regiony, ale i celostátního významu.

Krajské reprezentace

Statistická služba je organizována celostátně i regionálně. V současné době má Český statistický úřad kromě centrály ještě14 krajských reprezentací ve všech krajských městech včetně Prahy a Středočeského kraje.

Poslední dvě sídlí na stejné adrese jako ústředí (Praha 8, Sokolovská č. n. /číslo nouzové/ 142).

Adresy našich dalších krajských reprezentací jsou uvedeny v tabulce. Součástí krajských reprezentací jsou jejich územní zastoupení, která jsou v současné době v každém okrese.

Regionální složka statistické služby má řadu specifických úkolů. Jednak se podílí na celostátním sběru dat především z šetření domácností (agenda rodinných účtů, výběrové šetření pracovních sil), ale i údajů o zemědělství a cenových hladinách vybraných výrobků a služeb. Současně je ale úkolem regionální složky také šíření statistických informací.

Údaje i pro obce

Všechny krajské reprezentace jsou napojeny na vnitřní informační síť statistic-kého úřadu, takže mají neomezený aktuální přístup k veškerému informačnímu zázemí a aktuálním informacím. S územními zastoupeními jsme spojeni internetem.

Z informačního zázemí se vybírají jednak aktuální informace pro veřejnost (občany i samosprávu a veřejnou správu) na základě dotazů, ale vydávají se také regionálně orientované publikace, například krajské statistické ročenky nebo účelové publikace pro potřebu samosprávy (seznamy obcí apod.).

Jsou tedy k dispozici jednak statistické údaje za celou republiku, jednak za regiony až do úrovně obcí nebo i jejich částí. Při jejich používání a interpretaci je však třeba opatrnosti a odborné rady.

Některé druhy údajů jsou výhradně zjišťovány tak, aby měly statistickou vypovídací schopnost za celou republiku a jejich regionální vypovídací schopnost je malá, zatížená velkou statistickou chybou. To souvisí se způsobem jejich zjišťování. Některé druhy údajů jsou sbírány tzv. plošně, tedy statistická služba se snaží získat informace od všech jednotek, kterých se to týká.

Takovéto údaje se snadno člení i do menších územních jednotek a mají poměrně dobrou vypovídací schopnost. Je to ovšem velice pracný a nákladný způsob, který moderní statistka nahrazuje tzv. výběrovým způsobem, kde se z chování malého vzorku usuzuje pomocí složitých odborných matematických modelů na chování celku. Zde je vypovídací schopnost za malé celky poměrně nízká.

Specifickým, často požadovaným informačním údajem za regiony je regionální HDP (hrubý domácí produkt), který se považuje za kritérium případné pomoci EU ze strukturálních fondů pro méně vyspělé regiony.

Zde je třeba upozornit, že tento údaj je především agregátem řady výběrových šetření, prováděných v republikovém rozměru, doplněných řadou expertních odhadů a bilancí zahraničního obchodu, která je k dispozici pouze jako celorepubliková, nikoliv regionální.

Z těchto důvodů je prováděn pouze regionální přepočet na základě soustavy různých přepočtových a rozvahových kritérií, a to zatím pouze experimentálně. Není tedy dobře tento údaj přeceňovat. Na zdokonalování výpočtu regionálního HDP se intenzivně pracuje i v Evropské unii a práce dosud nebyly ukončeny.

Další důležitou složkou práce Českého statistického úřadu, odehrávající se významnou měrou v regionech, je zpracovávání výsledků voleb. Nově přijatý volební zákon č. 204/2000 Sb., uplatněný poprvé v roce 2000 při volbách do krajských zastupitelstev a doplňujících senátních volbách, ukládá ČSÚ jako nezávislému orgánu nové povinnosti.

Regionální pracoviště (krajské reprezentace) přebírají od zhruba 500 okrskových volebních komisí na určených místech jejich zápisy s volebními výsledky a po kontrole je prostřednictvím speciálně připravené počítačové sítě zasílají k centrálnímu zpracování. Výsledky voleb se přitom v aktuálním čase, tak jak přicházejí jed-notlivé dílčí zápisy, zobrazují na internetu, a jsou tak pod kontrolou široké veřejnosti.

Sčítání lidu

Sčítání lidu, domů a bytů podle zákona č. 158/1999 Sb. je dalším pracovním úkolem pro regionální pracoviště Českého statistického úřadu. Tento vysoce pracovně náročný populační census byl organizován v rozhodující míře právě z regionů, z krajských reprezentací ČSÚ.

Data po statistickém zpracování poslouží především novým regionům, neboť půjde o jejich první ucelenou informační charakteristiku.

Krajské reprezentace Českého statistického úřadu tedy představují významnou regionální složku státní statistické služby, která především slouží občanům a jejich voleným zástupcům. Dlouholetá a dobrá spolupráce s naprostou většinou samosprávných i státních orgánů v regionech byla pro nás vždy samozřejmostí.

Na podobné a doufáme, že také dlouhodobé bázi se rozbíhá spolupráce s nově vzniklými krajskými zastupitelstvy. Naším hlavním cílem je dále rozšiřovat bázi statistických údajů, ze kterých by především nové kraje mohly vycházet při koncipování svých rozvojových rozhodnutí.

Jan Procházka,

místopředseda ČSÚ

Krajská Adresa reprezentace ČSÚ

Hlavní město Praha Sokolovská č. n. 142, 186 04 Praha 8

Středočeský kraj Sokolovská č. n. 142, 186 04 Praha 8

České Budějovice Žižkova třída 1, 370 77 České Budějovice

Plzeň Slovanská alej 36, 317 62 Plzeň

Karlovy Vary Sportovní 28, 360 09 K. Vary-Drahovice

Ústí nad Labem Špálova 2684, 400 12 Ústí nad Labem

Liberec U Jezu 2, 460 01 Liberec 4

Hradec Králové Myslivečkova 914, 500 03 Hradec Králové

Pardubice V Ráji 872, 531 53 Pardubice

Jihlava Věžní 26, 586 01 Jihlava

Brno Jezuitská 2, 601 59 Brno

Olomouc Blanická 3, P.O.BOX 9, 772 11 Olomouc

Ostrava Repinova 17, 702 03 Ostrava

Zlín Tomáše Bati 1565, 761 76 Zlín

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down