01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kdo má jmenovat ředitele škol?

Kdo má jmenovat ředitele škol? Stačí nynější vazba mezi obcí a základní školou na to, aby škola ve svých žácích vzdělávala a vychovávala budoucí občany, kteří budou schopni a ochotni vést místo, kde žijí, k rozkvětu? Tuto otázku si kladou zastupitelé i pedagogové už slušnou dobu, minimálně rok o ní...

Kdo má jmenovat ředitele škol?

Stačí nynější vazba mezi obcí a základní školou na to, aby škola ve svých žácích vzdělávala a vychovávala budoucí občany, kteří budou schopni a ochotni vést místo, kde žijí, k rozkvětu?

Tuto otázku si kladou zastupitelé i pedagogové už slušnou dobu, minimálně rok o ní se střídavou intenzitou jedná Parlament ČR. Sporným bodem je otázka, zda má obec jmenovat a odvolávat ředitele škol, které zřizuje. Názory jsou "půl na půl" mezi představiteli školství i obcí. Možná i proto se situace občas vyhrotí ve zdánlivě neřešitelném sporu.

V diskuzi nad návrhem "zákona o změně zákonů", který loni nastartoval další etapu reformy veřejné správy, se hrot objevil poprvé.

To když poslanci v Poslanecké sněmovně (podporováni školskými odboráři) přehlasovali původní znění novely zákona č. 564 o státní správě a samosprávě ve školství, a místo aby jmenování i odvolávání ředitelů základních a mateřských škol nechali v kompetenci obcí, svěřili tuto pravomoc orgánu kraje v přenesené působnosti.

Vzrušení opadlo, vypadalo to, že se všichni zúčastnění smířili se svou staronovou rolí.

Asi měsíc po začátku školního roku však přišla další bouřka. V Poslanecké sněmovně se objevila poslanecká novela, která jednak vracela jmenování a odvolávání ředitelů zřizovateli (tedy obci), jednak říkala, že bude-li škola bez právní subjektivity organizační jednotkou obce, přebírá vůči ní obec i roli zaměstnavatele.

To už byl oheň na střeše. Emoce vzplály, obě strany sháněly co nejsilnější lobby. O jediný hlas uspěli odpůrci příliš těsného svázání škol s obcemi. Novela byla ještě v prvním čtení smetena se stolu.

"Nevzdáme se," nechali se slyšet navrhovatelé a ještě uprostřed jásání svých odpůrců začali tiše připravovat novelu číslo 2. Tentokrát promyšleněji, s hlubší znalostí věci i s pochopením k připomínkám části pedagogů.

Upustili v ní od zaměstnavatelských vazeb mezi obcí a "její" školou, zato ke jmenování ředitelů přidali jako podmínku výběrové řízení, v němž uspěje ten, kdo prokáže největší schopnosti.

Protože nyní je ředitel do vedoucí funkce jmenován pouze na základě konkurzního řízení (které nestanoví pořadí úspěšnosti kandidátů), není nikdy jasné, co (nebo kdo) "zavážil" nejvíc. Zdá se, že právě tento fakt by mohl přelít některé "pedagogické" hlasy ve prospěch novely. Dokonce i školské odbory daly na vědomí své ANO.

Aby nic nebylo jednoduché, vstoupily 1. ledna 2001 v platnost dva zákony, které si navzájem odporují právě v onom úhelném bodu sporů.

Vedle výše zmíněné novely zákona č. 564/1990 Sb. také zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, který mimo jiné upravuje zřizování organizačních složek a příspěvkových organizací obcemi.

Na jeho základě teď některá zastupitelstva, jejichž školy nemají právní subjektivitu, vystavují školám nové zřizovací listiny a statuty, do nichž leckdy přidávají pedagogům povinnosti, na něž nemají podle školského zákona právo. Tak alespoň soudí právníci ze školského rezortu, když říkají, že školy se pochopitelně řídí všemi zákony, při jejich aplikaci však musí respektovat některá obecná výkladová pravidla, mimo jiné, že zvláštní zákonná úprava má přednost před obecnou.

Také starostové se zaštiťují názorem právníků a tvrdí, že školství má tendenci vykládat si zákony po svém. Zdá se, že doutná další hranice.

Až někde dojde na lámání chleba, bude muset vyřknout konečné slovo soud. Jenže co dál? Jako bychom uprostřed půtek zapomínali, že zákony mají stanovovat pravidla pro vzájemné soužití, ne bourat vztahy mezi lidmi.

Škola bez obce stejně jako obec bez školy nemůže žít. Má-li každá z obou stran naplnit své poslání, prostě musí spolupracovat - jinak to nejde. Nebylo by proto rozumnější hledat místo výhodnější pozice pro ovládání protivníka prostor pro vzájemné pochopení?

Jaroslava Volfová

FOTO AUTORKA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down