Řešení mimořádných událostí Orgány obcí zajišťují připravenost obce na mimořádné události a na řešení krizových situací, podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. Obecní úřad organizuje přípravu obce na mimořádné události (krizové situace), zpracovává...
Řešení mimořádných událostí
Orgány obcí zajišťují připravenost obce na mimořádné události a na řešení krizových situací, podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva.
Obecní úřad organizuje přípravu obce na mimořádné události (krizové situace), zpracovává krizový plán, jestliže je určenou obcí rozhodnutím okresního úřadu. Dále se podílí na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem (IZS), zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím.
Hospodaří také s materiálem civilní ochrany, poskytuje okresnímu úřadu podklady a informace pro účely zpracování havarijního plánu okresu nebo vnějšího plánu a podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce.
Dále vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb, jež se dotýkají požadavků civilní ochrany v obci. K plnění uvedených činností je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany.
Obecní úřad organizuje školení, na kterém seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení a s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi, ochranou obyvatelstva, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.
Okresnímu úřadu poskytuje podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu okresu, shromažďuje údaje o počtu a totožnosti osob, které v době krizového stavu přechodně změnily pobyt a nacházejí se na správním území obce.
Tyto údaje předává okresnímu úřadu. Podílí se na zajištění veřejného pořádku v krizové situaci a plní další úkoly stanovené okresním úřadem při přípravě na tyto situace a jejich řešení.
Stav nebezpečí
Jestliže je vydáno rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí, je obec povinna zajistit vyvěšení rozhodnutí na úřední desce obecního úřadu a informovat občany prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků a místního rozhlasu. Obecnímu úřadu jsou v tomto nápomocny krajský a okresní úřad.
Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí jsou orgány obce povinny zahájit provedení krizových opatření v podmínkách obce. Pokud to vyžaduje situace, je obec oprávněna vydat k jejich provedení nařízení. Nařízení se zveřejňuje stejně jako rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí.
Starosta
Při provádění záchranných a likvidačních prací starosta obce zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo s přednostou okresního úřadu evakuaci osob z ohroženého území obce.
Dále organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce, je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Tyto osoby jsou povinny starostovy výzvy uposlechnout. Kromě toho, za krizového stavu starosta plní úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu obce a krizovém plánu okresu a zajišťuje organizaci nezbytných opatření, které si situace vyžádá. K řešení krizových situací je starosta oprávněn zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán.
Podle ustanovení § 16 odst. 1 a 2 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky je starosta oprávněn požádat náčelníka Generálního štábu, aby rozhodl o použití armády k záchranným pracím. Jestliže situace vyžaduje okamžitý zásah, může starosta požádat o použití armády velitele vojenského útvaru nebo náčelníka vojenského zařízení, které je nejblíže místu pohromy.
Jiří Vaníček
Jestliže situace vyžaduje okamžitý zásah, může starosta požádat o použití armády velitele vojenského útvaru nebo náčelníka vojenského zařízení, které je nejblíže místu pohromy.