Protidrogová politika libereckého okresu Od doby, kdy byla zavedena vertikální koordinace protidrogové politiky státu, vytváří si každý okres svou vlastní protidrogovou politiku. Celostátní - národní politiku přizpůsobuje místním podmínkám na úrovni okresů, měst a obcí. Jedním ze základních...
Protidrogová politika libereckého okresu
Od doby, kdy byla zavedena vertikální koordinace protidrogové politiky státu, vytváří si každý okres svou vlastní protidrogovou politiku. Celostátní - národní politiku přizpůsobuje místním podmínkám na úrovni okresů, měst a obcí.
Jedním ze základních východisek pro tvorbu místní strategie je Národní strategie protidrogové politiky na období 2001-2004, která byla schválena usnesením vlády č. 1045 z 23. října 2000. V úkolech, které z usnesení vlády vyplývají, se praví, že do 31. března 2001 má být vytvořena okresní protidrogová strategie a do 30. června 2001 potom krajská protidrogová strategie.
Pojem strategie se používá nově místo dřívějšího pojmu koncepce. Protidrogová politika okresu má mít tedy podobu strategického plánu.
Strategie má být:
[*] vyvážená (kombinuje represivní a preventivní opatření),
[*] koordinovaná (založená na spolupráci všech zúčastněných),
[*] racionální a realistická (jsou pro ni splněny tyto podmínky: lidský potenciál, prostory, budovy a na její plnění jsou k dispozici potřebné finanční zdroje),
[*] pragmatická a cílená (vychází z místních potřeb, zasáhne všechny cílové skupiny),
[*] konkrétní (je jasné kdo, co, kdy, kde a jak bude dělat),
[*] kontrolovatelná (jsou dána pravidla v oblasti realizace, financování, měření efektivity, jsou dána kritéria, podle kterých se pozná, že úkol byl splněn).
Druhým východiskem je analýza drogové scény a účinku protidrogových opatření v současné době na místní úrovni (okres, město, obec) s ohledem na vývoj od roku 1998.
Podklady k této analýze poskytuje např.: okresní nebo krajská hygienická stanice, kontaktní centrum pro lidi ohrožené drogou, další zařízení zaměřená na práci s uživateli drog, škola nebo represivní složka.
Obecně platí, že čím jsou data podrobnější, čím více zdrojů se při zpracování analýzy využívá, tím je výsledek snažení přesnější. Velmi důležité a velmi cenné je sledování drogové scény přímo na ulici, např. pouhým pozorováním.
Přístupy
Strategický plán jasně vyžaduje týmovou práci. Tvořit strategii v uzavřené kanceláři je sice také možné, ale hrozí pak nebezpečí, že její realizace bude velmi omezená (např. také na jednoho člověka a na jednu kancelář). Vyžaduje se součinnost celé okresní protidrogové komise a jejich pracovních skupin. Je výborné, když se do tvorby zapojí i samospráva měst okresu, a to např. prostřednictvím kontaktních osob na městských úřadech nebo prostřednictvím tajemníků městských úřadů.
Protidrogová politika má čtyři nosné pilíře, jejichž vyváženost je pro ni nezbytná. Je to: primární prevence, léčba a resocializace, snižování nabídky a represe, snižování rizik spojených s užíváním drog (harm reduction).
Pro místní úroveň samosprávy je dobré pamatovat hlavně na efektivní primární prevenci - tedy takové aktivity, které vytvářejí podmínky pro to, aby lidé drogu vůbec nebrali. Pragmatický přístup však předpokládá, že v primární prevenci se působí i tak, aby děti a mládež svůj první kontakt s drogou co nejvíce oddálily a aby předem znaly rizika, které braní drog sebou přináší. Dále aby v případě problému věděly, kam se mají obrátit o radu a o pomoc.
Snižování nabídky a represe se neobejde bez spolupráce příslušných služeb a institucí v protidrogové oblasti v rámci okresu. Potlačováním výroby, nabídky a distribuce drog se zpravidla speciálně zabývají jeden nebo dva inspektoři na okrese.
Je velmi dobré, když policisté na všech okrscích a strážníci obecní policie vědí, jak postupovat v konkrétních případech, kdy se setkají např. s pouličním prodejem drog, objeví marihuanové pole, zadrží opilého nebo zfetovaného člověka nebo obecně vědí, jak preventivně působit na školní mládež.
Nejdříve bylo nutné vyhodnotit plnění minulé Koncepce protidrogové politiky z let 1998-2000. Na základě SWOT analýzy zhodnotit současný stav protidrogové politiky okresu, definovat její silné a slabé stránky, její příležitosti a hrozby. Důležité je nastínit vizi, jak by v ideálním případě měla vypadat protidrogová politika za tři až čtyři roky.
Průběh
Okres Liberec zvolil k získání podkladů k návrhu strategie protidrogové politiky způsob, který se setkal s pozitivním ohlasem. V listopadu 2000 bylo zorganizováno dvoudenní setkání protidrogových odborníků v Bedřichově v Jizerských horách.
Pozváni byli členové Okresní protidrogové komise při Okresním úřadě (OkÚ) Liberec a její pracovní skupiny primární prevence, kontaktní osoby z městských úřadů okresu Liberec, manažer prevence kriminality z města Liberec, psychiatři, vedoucí zařízení zabývajících se kontinuální péčí o uživatele drog a jejich blízké na okrese, okresní protidrogoví koordinátoři z Libereckého kraje, zástupci policie, zástupci školních metodiků preventivních činností ze všech stupňů škol a koordinátor spolupráce polsko-německo-české na poli drogové prevence. Pozvání přijalo 34 osob.
Programem bylo zhodnocení plnění minulé protidrogové koncepce 1998-2000 a návrh okresní strategie pro další období. Cílem pak bylo zapojit do tvorby Okresní protidrogové strategie co nejširší okruh odborníků.
Účastníci pracovali ve třech skupinách (primární prevence, snižování nabídky a represe a léčba, resocializace a snižování rizik spojených s užíváním drog). Na závěr setkání si navzájem představili výsledky své práce.
Ze získaných výstupů byl sestaven návrh Okresní protidrogové strategie okresu Liberec na období 2001-2004, který je od února 2001 přístupný veřejnosti na internetových stránkách Okresního úřadu Liberec k připomínkování. V březnu tento materiál projedná a schválí okresní protidrogová komise.
Praxe
Jedna věc je strategii sestavit a druhá věc je uvést ji do praxe. Výhodné je, že se na její tvorbě podílelo velké množství lidí, kteří mají možnost ovlivnit věci ve prospěch celého počínání. Bude jistě prospěšné strategii představit veřejnosti (a to nejen odborné) např. svoláním konference.
Uchopení tvorby strategie a její konečná podoba ovlivní protidrogovou politiku na místní úrovni na čtyři roky. Okresní úřady mají sice k 31. prosinci 2002 zaniknout, ale nově vzniklé samosprávné celky budou z tohoto materiálu jistě vycházet.
Alena Švejdová,
okresní protidrogová koordinátorka,
Okresní úřad Liberec
FOTO autorka