Chodov leží 8 km západně od Karlových Varů. Zejména v posledních letech zde vyrostly "ubytovací kapacity" pro zaměstnance těžebního a zpracovatelského hnědouhelného kombinátu ve Vřesové a strojírenského závodu CHODOS. Z původního pohraničního městečka s 3500 obyvateli na sklonku 50. let se tak...
Chodov leží 8 km západně od Karlových Varů. Zejména v posledních letech zde vyrostly "ubytovací kapacity" pro zaměstnance těžebního a zpracovatelského hnědouhelného kombinátu ve Vřesové a strojírenského závodu CHODOS. Z původního pohraničního městečka s 3500 obyvateli na sklonku 50. let se tak stalo město s více než 15 000 obyvateli sídlištního "panelákového" charakteru. Navzdory tomu jeho potenciál opravňuje k optimistickým prognózám.
V souladu se Strategickým plánem rozvoje města, schváleným na podzim roku 1997, byly přijaty koncepční kroky, které umožnily v letošním roce nastartovat výstavbu nájemních bytů. Vedly rovněž k přípravě průmyslové zóny, kde se nabízí investorům asi 10 ha ploch, a k přípravě rekonstrukce historického centra města, jejíž první fáze začne v roce 2001.
BYTY - BYDLENÍ
Jedním z nejožehavějších problémů, který zahrnuje strategický plán, je bydlení. V Chodově je necelých 6000 bytů v panelových domech, z toho 2863 bytů bylo před zahájením privatizace bytového fondu ve vlastnictví města. K 30. září t. r. evidujeme více než 650 žádostí o byt.
V rámci střednědobého plánu, který platí pro funkční období současného zastupitelstva, byl přijat věcný záměr "Byty - bydlení". Jeho průběh a dílčí výsledky kontroluje pracovní skupina složená z členů zastupitelstva.
Řešení záměru Byty - bydlení probíhá po jednotlivých krocích:
- privatizace bytového fondu v majetku města,
- řešení bytového deficitu výstavbou nových bytů,
- zahájení oprav panelových domů,
- zahájení revitalizace sídlištních ploch.
Privatizace bytového fondu ve vlastnictví města začala v roce 1996 přijetím usnesení městského zastupitelstva, které určuje pravidla prodeje. Z původního počtu bytů vlastní město v současné době ještě asi 900. Cílový stav je 394 městských bytů I. kategorie vesměs ve věžových domech.
NOVÁ VÝSTAVBA
Bytový deficit se řeší několika způsoby:
[*] Výstavbou malometrážních bytů, která doplňuje sortiment o nabídku bytů nižších kategorií. K 30. 11. 2000 bylo zkolaudováno prvních 24 bytových jednotek postavených s pomocí státní dotace. Do 30. června příštího roku bude připraveno ke kolaudaci dalších 24 bytů 3. kategorie. Následně chceme postavit ještě jeden objekt s 24 byty. I v tomto případě jsme požádali o státní příspěvek.
[*] Výstavbou holobytů. Město v roce 1995 postavilo 4 holobyty, což mělo v připravovaném procesu privatizace působit především jako psychologický nástroj pro chronické neplatiče. Dluhy z nájemného bez penalizace činí v Chodově více než 9,5 mil. Kč.
Přestože v případě holobytů se není čím chlubit, naše zkušenost prokázala, že jejich existence plní svůj účel. Město k 30. 11. 2000 připravilo pro nastěhování 8 holobytů a dalších 12 holobytů bude k dispozici v roce 2001.
[*] Výstavbou bytů formou družstevně-nájemní. To znamená, že sdružením finančních prostředků města (především vložením pozemků), účastníků družstva a státního příspěvku na nájemní bydlení budou postaveny byty odlišné od panelákových. Pro zahájení této formy výstavby máme pro rok 2001 přidělenou státní dotaci. Věříme, že tyto finance dostaneme a budeme moci zahájit a dokončit výstavbu 36 bytových jednotek v příštím roce.
OPRAVY PANELÁKŮ
Rekonstrukce panelových domů obecně byla v Chodově vyvolána nezbytnoou opravou domu, do kterého byly systematicky a nešťastně (z hlediska současných zkušeností) sestěhováváni neplatiči. Při hledání rychlé a účinné pomoci jsme získali řadu pozitivních ohlasů, jak v oblasti informací o technologických postupech oprav panelových domů, tak i financování této velmi náročné operace.
Potěšila nás i aktivita státu, který nabízí městům a obcím pomoc při odstraňování miliardové zanedbanosti bytového fondu. V nadšení nás ale brzdí jistá nejasnost pravidel, postupů a výhledů tohoto návrhu. Náš postup je natolik neobvyklý, že bychom se chtěli ucházet o přidělení pilotního projektu. Celý proces regenerace panelových domů je totiž postaven na jednoduchém principu: postavit dům, do něho přestěhovat nájemníky z opravovaného paneláku, případně další domy opravovat bez vystěhování nájemníků.
Na základě kontaktů získaných na semináři (22. září t. r.), který uspořádala Hospodářská komora ČR v Praze, se nadějně rýsuje naše spolupráce se společenstvím EURACON CZ. To velmi rychle a správně pochopilo filozofii současného vedení našeho města a projevilo přání s námi spolupracovat. (Na schématu je naznačen postup programu rozvoje bydlení.
Celý proces, který je možno nastartovat až v průběhu privatizace bytového fondu, přináší také významný morální aspekt. Město totiž prodávalo byty za schválenou cenu, tj. za 20 % ceny dle znaleckého posudku. Tím bylo sice dosaženo zajímavé ceny pro oprávněného nájemníka, ale s reálným nebezpečím, že současní vlastníci si dostatečně neuvědomí, kolik prostředků je potřebné do oprav domu vložit a podle toho také upravit příspěvek do fondu oprav.
Po případném schválení změn podmínek prodeje městských bytů (cena respektující provedené opravy minimálně vnějšího pláště budovy) bychom mohli majitelům bytů snížit alespoň morální dluh, např. bezúplatným poskytnutím typové projektové dokumentace.
Město zadalo zpracování projektů, jejichž realizací by se současné meziblokové travnaté plochy s dožívajícími pískovišti, lavičkami, kolotoči, houpačkami a prolézačkami změnily na místa pro bezpečné hry chodovských dětí a příjemný odpočinek dospělých. Navíc tyto plochy budou snadněji udržovatelné. Projekt by měl řešit i problém "venčení psů" na travnatých plochách a v parcích.
Revitalizací sídlištních ploch vyvrcholí komplexní regenerace chodovských panelových sídlišť. Rád bych nabídnul jakoukoliv formu spolupráce institucím a společnostem, případně dalším investorům, kteří by se chtěli spolu s námi podílet na přeměně Chodova v moderní a dynamicky se rozvíjející město.
JOSEF HORA,
starosta
FOTO ARCHÍV