01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

O VRTULNÍKU, CO SE VOZÍ V AUTĚ

Letecké modelářství a počítače svedly na společnou cestu dvě rozdílné firmy ke společnému cíli. Grafické studio a modelářská firma AEROFOTO realizují leteckou fotografii tak trochu neobvyklou technikou snímkování z dálkově ovládaného vrtulníku. Ten je vyvinut a postaven přímo "na míru" pro...

Letecké modelářství a počítače svedly na společnou cestu dvě rozdílné firmy ke společnému cíli. Grafické studio a modelářská firma AEROFOTO realizují leteckou fotografii tak trochu neobvyklou technikou snímkování z dálkově ovládaného vrtulníku.

Ten je vyvinut a postaven přímo "na míru" pro fotografické práce. Unikátní letové vlastnosti, doplněné nejmodernější řídicí a kontrolní elektronikou značně rozšiřují jeho pracovní možnosti a výkony. Vrtulník umí totiž nejenom spolehlivě a přesně létat podle pokynů ze země, ale navíc umí dálkově digitálně fotografovat.

Snímaný obraz se okamžitě přenáší "do režie" v speciálně upraveném automobilu, tj. na obrazovku přenosného LCD monitoru s vysokým rozlišením a exponované snímky jsou ihned uloženy do přenosného počítače a připraveny k dalšímu zpracování. Výsledným produktem jsou nejenom na CD ROM archivované snímky, ale i ve vysoké kvalitě provedené klasické lesklé fotografie.

Rádiem řízený vrtulník může startovat okamžitě a může létat i tak nízko, kam by "opravdový" vrtulník či letadlo z bezpečnostních důvodů nikdy nesmělo. Takové snímky přinášejí mnohem více detailů, a tím roste jejich informační hodnota. I prostor pro start a přistání je minimální, nemluvě o možnosti přesného a opakovaného pohybu nad fotografovaným objektem tak, aby fotografie přesně vyhovovala potřebám zákazníka.

Z těchto důvodů jsou nejčastější letové hladiny do 200 metrů, protože výše již detaily začínají zanikat. Stejně jako velký vrtulník, má i jeho menší bratr stejné letové vlastnosti - může se ve vzduchu zastavit, otočit, pohybovat do stran i letět pozpátku.

Rychlost je vedle nákladů a snadno opakovatelných startů jednou z největších priorit tohoto způsobu leteckého snímkování, nemluvě o práci v náročném terénu.

Představme si, že sedíme v autě a na obrazovce přenosného monitoru vidíme záběry právě snímané rádiem řízeným vrtulníkem. Můžeme si bez obav říct, zda chceme další záběr z větší či menší výšky, více zleva či naopak zprava - zvětšit, zmenšit apod. Obrazový záznam se ukládá do paměti počítače a další grafická kouzla mohou pokračovat později ve studiu.

Takto zhotovené letecké snímky nejvíce a již tradičně využívají inženýrské, stavební, dopravní, projekční či kartografické firmy, ale jejich kvalitu i cenu začínají oceňovat tvůrci reklamy, propagace firem apod. Pro dokumentaci krajiny či terénu je potřebují odborné ekologické ústavy, strategické instituce a další.

Obce a města využívají leteckých snímků nejenom k potřebné dokumentaci svého regionu, ale mohou je bez velkých úprav snadno a rychle využít na propagační tiskoviny a nejnověji i na webové stránky či do elektronického městského informačního systému.

JITKA MACHÁČKOVÁ

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down